Gå til innhold

Sjanse for flerlinger ved bruk av pergotime. Håper på veldig raskt svar!


Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Jeg har slitt litt med lange syklus i over ett år. Fra 38-48 dager. Har siden før jul prøvd å bli gravide, noe som kun er 2 pp. Har tydelig eggløsning, positiv test og eggløsningsslim. Denne måneden ble jeg satt på pergotime, 1 tab daglig i 5 dager fra 5 syklusdag. Dette for at jeg skal få litt kortere syklus. I dag på dag 12/13 var jeg hos gynekolog for å se om alt var som det skulle. Fikk da beskjed om at jeg kom til å få eggløsning på begge sider om ca tre dager. Legen sa da at det også var en mulighet for flerlinger. Jeg tenkte ikke så mye over det der og da, men når jeg kom hjem og diskuterte dette med mannen min ble jeg veldig usikker. Hvor stor sjanse er det egentlig for flerlinger når jeg kommer til å få eggløsning på begge sider. Jeg har veldig lyst til å bli gravid med en gang, men tanken på flerlinger skremmer meg. Jeg vet at pergotime gir en økt risiko for det, men betyr eggløsning på begge sidervat heg har veldig myevstørre risiko for det? Kan du si noe om hvor stor? Vil du evt anbefale meg å vente til neste pp?

Håper du har mulighet til å svare meg så raskt som mulig da eggløsning er rett rundt hjørnet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Dessverre opplyser du ikke din alder, for med alderen er det større risiko for tvillinger, også helt uten behandling. Med pergotime er risikoen 8-10 % mens den normalt er litt under 1%. Det at du har modne egg på BEGGE sider sier ikke så mye, du kan også få modning av flere egg på samme side. Man kan bli gravid i seks dager hvor siste dag er selve eggløsningsdagen, så du er kanskje allerede for sent ute med å være ‘forsiktig’?

Jeg synes at dere er litt raskt ute med å søke hjelp når dere bare har forsøkt siden jul? De naturlige graviditeter er nå engang de beste. Alle behandlinger har bivirkninger. Jeg synes dere skal overveie å se det an et års tid før dere begynner på behandling. Det er den vanlige rutine.

Lykke til.

Vennlig hilsen Mette H Moen

PS hva betyr ‘noe som kun er 2 pp’ ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...