Gå til innhold

Ufør


-På Dol av og til

Anbefalte innlegg

-På Dol av og til

Hei. Jeg står i fare for å bli uføretrygded pga store kroniske smerter. Dersom det skulle bli bedre helsemessige tider, er det da mulighet for å gå tilbake til delvis jobb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei. Jeg står i fare for å bli uføretrygded pga store kroniske smerter. Dersom det skulle bli bedre helsemessige tider, er det da mulighet for å gå tilbake til delvis jobb?

 

Det er det absolutt. Før var gjerne ufør noe man forbandt med "på evig tid", slik er det ikke lenger, heldigvis. Skulle du ha helse nok til det etterhvert kan du få hjelp til å prøve deg ut gradvis. Kontakt gjerne din saksbehandler på NAV for mer informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg står i fare for å bli uføretrygded pga store kroniske smerter. Dersom det skulle bli bedre helsemessige tider, er det da mulighet for å gå tilbake til delvis jobb?

Du vil alltid kunne gå ut i delvis eller hel jobb igjen. Det er også slik at du i inntil 10 år (tror jeg) har mulighet til å fryse trygda di, for å forsøke å jobbe. Dvs. at du den dagen du oppdager at du ikke klarer å jobbe likevel, ikke trenger å gå igjennom hele prosessen med å søke uføretrygd på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-På Dol av og til

Det er det absolutt. Før var gjerne ufør noe man forbandt med "på evig tid", slik er det ikke lenger, heldigvis. Skulle du ha helse nok til det etterhvert kan du få hjelp til å prøve deg ut gradvis. Kontakt gjerne din saksbehandler på NAV for mer informasjon.

Så bra:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-På Dol av og til

Du vil alltid kunne gå ut i delvis eller hel jobb igjen. Det er også slik at du i inntil 10 år (tror jeg) har mulighet til å fryse trygda di, for å forsøke å jobbe. Dvs. at du den dagen du oppdager at du ikke klarer å jobbe likevel, ikke trenger å gå igjennom hele prosessen med å søke uføretrygd på nytt.

Takker:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som ufør kan man tjene et vist beløp, ca 85.000 i året i tillegg til uførepensjonen. Det betyr at man kan jobbe litt ved siden av selv om man er ufør. Og på denne måten kan man teste ut hvor mye man eventuelt orker til tross for sykdom. Dette trenger man ikke søke om,men man må ha vært ufør minst ett år før man kan jobbe og tjene penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er det absolutt. Før var gjerne ufør noe man forbandt med "på evig tid", slik er det ikke lenger, heldigvis. Skulle du ha helse nok til det etterhvert kan du få hjelp til å prøve deg ut gradvis. Kontakt gjerne din saksbehandler på NAV for mer informasjon.

Hvis du har fått utbetalt uføreforsikring, må du da betale det tilbake hvis du begynner å jobbe mer enn 50 %.

Anonymous poster hash: f854e...ac7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som ufør kan man tjene et vist beløp, ca 85.000 i året i tillegg til uførepensjonen. 

 

Går ikke den summen kraftig ned fra 2015?

Anonymous poster hash: e0ffc...374

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som ufør kan man tjene et vist beløp, ca 85.000 i året i tillegg til uførepensjonen. Det betyr at man kan jobbe litt ved siden av selv om man er ufør. Og på denne måten kan man teste ut hvor mye man eventuelt orker til tross for sykdom. Dette trenger man ikke søke om,men man må ha vært ufør minst ett år før man kan jobbe og tjene penger.

Denne regelen opphører fra 1. januar 2015.

Anonymous poster hash: c252e...ad4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne regelen opphører fra 1. januar 2015.

Anonymous poster hash: c252e...ad4

Hva med dem som allerede har en liten fast jobb ved siden av trygden? Må de si opp og slutte med å jobbe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva med dem som allerede har en liten fast jobb ved siden av trygden? Må de si opp og slutte med å jobbe?

 

Tror man kan fortsette å jobbe men få kutt i trygden?

Anonymous poster hash: e0ffc...374

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvis du har fått utbetalt uføreforsikring, må du da betale det tilbake hvis du begynner å jobbe mer enn 50 %.

Anonymous poster hash: f854e...ac7

 

 

Er vedtaket fattet skal du beholde pengene men du kan ikke begynne å jobbe umiddelbart. Hvor lang tid det må gå før du evt prøver deg i 50% aner jeg virkelig ikke, beklager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hva med dem som allerede har en liten fast jobb ved siden av trygden? Må de si opp og slutte med å jobbe?

De kan jo fortsette å jobbe, men vil få trekk i trygda.

Anonymous poster hash: c252e...ad4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som ufør kan man tjene et vist beløp, ca 85.000 i året i tillegg til uførepensjonen. Det betyr at man kan jobbe litt ved siden av selv om man er ufør. 

 

Er du sikker på at det gjelder fortsatt? Jeg trodde det var en ordning som var endret, jeg. Mener det var så mye snakk om det.

Anonymous poster hash: 3451a...ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

 

Er du sikker på at det gjelder fortsatt? Jeg trodde det var en ordning som var endret, jeg. Mener det var så mye snakk om det.

Anonymous poster hash: 3451a...ece

 

 

Det blir ihvertfall endret fra 2015.

Anonymous poster hash: e0ffc...374

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

 

Det blir ihvertfall endret fra 2015.

Anonymous poster hash: e0ffc...374

 

 Hva blir det endret til da? Vil det også gjelde dem som allerede er uføre før endringen?

Anonymous poster hash: 3451a...ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

 

 Hva blir det endret til da? Vil det også gjelde dem som allerede er uføre før endringen?

Anonymous poster hash: 3451a...ece

 

Fra 1. januar 2015 kan man ikke lenger tjene noe ved siden av uførepensjon uten å få avkorting i pensjonen. Det kommer til å gjelde alle uføre, også de som allerede har tjent penger utenom.

Anonymous poster hash: c252e...ad4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Fra 1. januar 2015 kan man ikke lenger tjene noe ved siden av uførepensjon uten å få avkorting i pensjonen. Det kommer til å gjelde alle uføre, også de som allerede har tjent penger utenom.

 

Var det ikke snakk om 1/4G, eller har man gått bort i fra det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...