Gå til innhold

Hissig eksem på hender - trenger råd snarlig


mammanito

Anbefalte innlegg

Har en datter på 6 år som har fått kraftig oppbluss av eksem på hendene, 

hun tåler ikke egg, og spiste et par muffinser i en barnebursdag nylig, trolig det som har forverret eksemet. Nå er det flere av fingrene og håndleddene som er affisert, noe er veskende, noe er rødt, skorpeaktig og hissig. Jeg er litt skeptisk til å smøre kortisonkrem der det væsker, jeg bør kanskje vente der og heller rense og dekke med plaster til det gror? Og der det er hissig - kortison og fet krem? 
Problemet er at eksemet er så hissig at det svir samme hva jeg smører på, så hun hylgriner av smerte når jeg smører henne...... Jeg skulle så gjerne fått bukt på eksemet raskt, så om noen har noen gode tips - så kom med de. Skal til lege i neste uke, men håper å få roet eksemet selv før da. 

 

 

Takk!!!! <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bruker forøvrig Elocon som eksemsalve. Vi har fått et smøreskjema fra hudlege - men det er litt vanskelig pga hun ikke har vært særlig villig til å smøre seg eller bli smurt, og spesielt nå når det er så sårt.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min bruker A-Derma Dermalibour Cream, når han har sår på hendene.

Det er spesielt på fingerknokene at det blir åpne røde, hissige, dype sår.

Det er verst om vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har en datter på 6 år som har fått kraftig oppbluss av eksem på hendene, 

hun tåler ikke egg, og spiste et par muffinser i en barnebursdag nylig, trolig det som har forverret eksemet. Nå er det flere av fingrene og håndleddene som er affisert, noe er veskende, noe er rødt, skorpeaktig og hissig. Jeg er litt skeptisk til å smøre kortisonkrem der det væsker, jeg bør kanskje vente der og heller rense og dekke med plaster til det gror? Og der det er hissig - kortison og fet krem? 

Problemet er at eksemet er så hissig at det svir samme hva jeg smører på, så hun hylgriner av smerte når jeg smører henne...... Jeg skulle så gjerne fått bukt på eksemet raskt, så om noen har noen gode tips - så kom med de. Skal til lege i neste uke, men håper å få roet eksemet selv før da. 

 

 

Takk!!!! <3

Det høres veldig vondt ut. Er selv plaget med eksem, spesielt på vinteren. Datteren min slet veldig som liten med det samme. Jeg regner med at du allerede har sluttet med parfymerte såper, men datteren min tålte heller ikke flytende parfymefrie såper, den eneste vi kunne bruke var neutral sine såpeblokker uten parfyme. Siden hun er så plaget, er det lurt å kutte parfymen i klær og hår også, slik at hun ikke videre utvikler allergien sin. Datteren min ble helt fin etter en stund, men vi måtte være veldig nøye  med både oss selv og henne. Hun reagerte bare jeg hadde hatt hårspray i håret for eksempel. Kom hun bort i det,begynte hun å klø på hendene. 

Anonymous poster hash: 38579...20d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med rettigheter i Folketrygden nå til dags, var det så det var noen endringer slik at man ikke har rett til å få refundert noe lenger?
Det er dyrt med alle kremene....

 

http://www.eksemskolen.no/?page_id=22

 

Er dette oppdatert f.eks.?

 

Og en annen ting. Vi fikk Elocon hos hudlege, men om vi trenger mer, skal vi ringe fastlege eller hudlege (har ikke fast opplegg der, var der kun en gang)....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Har en datter på 6 år som har fått kraftig oppbluss av eksem på hendene, 

hun tåler ikke egg, og spiste et par muffinser i en barnebursdag nylig, trolig det som har forverret eksemet. Nå er det flere av fingrene og håndleddene som er affisert, noe er veskende, noe er rødt, skorpeaktig og hissig. Jeg er litt skeptisk til å smøre kortisonkrem der det væsker, jeg bør kanskje vente der og heller rense og dekke med plaster til det gror? Og der det er hissig - kortison og fet krem? 

Problemet er at eksemet er så hissig at det svir samme hva jeg smører på, så hun hylgriner av smerte når jeg smører henne...... Jeg skulle så gjerne fått bukt på eksemet raskt, så om noen har noen gode tips - så kom med de. Skal til lege i neste uke, men håper å få roet eksemet selv før da. 

 

 

Takk!!!! <3

Jeg ville helt definitivt brukt Mildison (hydrokortisonsalve) selv om det er sår. Det roer ned eksemen nesten umiddelbart. Det tar tid før sårene gror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Støtter forslag om Mildoson og A-Derma. Ring hudlegen, dere trenger ikke ny henvisning. Hudlegen burde kunne gi rause resepter (man vet jo ikke når og hvor mye eksem blusser opp), og generelle råd og oppfølging.

Hudlegen burde vite noe om refusjon også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Vet du, hun har vært så og si fin siden hun sluttet på barnehagen i sommer :) Nå er vi langt ut i september, og fortsatt pene hender :) Nå kommer kulda snart, så da blir det vel litt mer... Han kjøpt en krem som heter Emolium som de ikke selger i Norge, men i Polen. Den har de skrytt av på eksemforum :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med rettigheter i Folketrygden nå til dags, var det så det var noen endringer slik at man ikke har rett til å få refundert noe lenger?

Det er dyrt med alle kremene....

 

http://www.eksemskolen.no/?page_id=22

 

Er dette oppdatert f.eks.?

 

Og en annen ting. Vi fikk Elocon hos hudlege, men om vi trenger mer, skal vi ringe fastlege eller hudlege (har ikke fast opplegg der, var der kun en gang)....

Hei!

 

Du kan få forhøyet hjelpestønad, det dekker ofte mer enn mye annet.

 

Det er opp til 2000 kr ekstra pr mnd, og med tanke på det allergi kan medføre av ekstrautgifter er dette fornuftig.

 

Du må beskrive problemet og ta utgangspunkt i de verste dagene og man må ikke nevne de gode periodene.

 

Jeg har en gutt med så store medfødte lungeproblemer, at han feks ikke kan fridykke, fordi jeg skrev som sant er at utenom bading er det ikke store problemer, vel han må ta taxi til skolen, fordi bare litt nordavind og han blir svært syk, men pga av at jeg ikke utelot sannheten, fikk vi ikke støtte, da sa sykepleier til meg, at man aldri må nevne at noe går bra.

 

Dete vet de som er utdannet i systemet, vi har noen venner som er leger med barn med alt fra sengeveting og andre enkle problemstillinger de får fulle bidrag for dette, det er fordi de kjenner sine rettigheter og vet det der at man ikke må si hele sannheten.

 

 

Anonymous poster hash: 36fbb...910

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smører du henne "innenfra" også? I dagens fett-hysteriske samfunn er det påfallende mange som sliter med tørr hud. Gi henne f.eks. Udos choise hver dag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smører du henne "innenfra" også? I dagens fett-hysteriske samfunn er det påfallende mange som sliter med tørr hud. Gi henne f.eks. Udos choise hver dag. :)

Hun har som sagt blitt bedre. Aldri sett henne så bra før :) Måtte det vare.

Hun tar tran og sanasol :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hjelp meg videre

Har selv hatt eksem på hendene i mange år. Spør legen om å få resept på Synalar salve, krem og gel. Det er det eneste som hjelper. Bruk gel på dagtid. Den svir ikke og tørker fort. Eksemet heles fort, men kommer tilbake igjen. Elocon svir og hjelper overhodet ikke. Har brukt salven og vet hva jeg snakker om. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har selv hatt eksem på hendene i mange år. Spør legen om å få resept på Synalar salve, krem og gel. Det er det eneste som hjelper. Bruk gel på dagtid. Den svir ikke og tørker fort. Eksemet heles fort, men kommer tilbake igjen. Elocon svir og hjelper overhodet ikke. Har brukt salven og vet hva jeg snakker om. Lykke til.

Kan Synalar brukes av barn? Har to barn med eksem. Eldstejenta var så og si fin nå, men fikk plutselig oppbluss nå for et par dager siden. Svakt heldigvis... men yngstejenta på 4 klødde fælt i natt. har noen sår også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...