Gå til innhold

dra til lege - bare for å snakke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det akseptabelt å ta kontakt med fastlegen for å bare snakke?

 

Jeg har endel som bekymrer og plager meg for tiden, men som jeg ikke snakker med hvem som helst om. Jeg har drøftet det med ei nær og god venninne flere ganger, men føler jeg ikke kan belaste henne med dette mer nå. 

 

Tingene plager meg såpass at jeg i gjennomsnitt har en våkenatt per uke (siste 3-4 mnd). Jeg er ikke syk, og legen kan egentlig ikke gjøre noe for meg. Men jeg trenger bare å snakke med noen "utenforstående" som ikke kjenner meg/familien og derfor kan se ting "utenfra" + jeg trenger bare få snakke igjennom sakene med annet voksent menneske. 

 

Er det vanlig å dra til legen bare for å snakke om sensitive ting? Og er det akseptabel bruk av legens tid?


Anonymous poster hash: d80ed...c42



Anonymous poster hash: d80ed...c42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

Er det akseptabelt å ta kontakt med fastlegen for å bare snakke?

 

Jeg har endel som bekymrer og plager meg for tiden, men som jeg ikke snakker med hvem som helst om. Jeg har drøftet det med ei nær og god venninne flere ganger, men føler jeg ikke kan belaste henne med dette mer nå. 

 

Tingene plager meg såpass at jeg i gjennomsnitt har en våkenatt per uke (siste 3-4 mnd). Jeg er ikke syk, og legen kan egentlig ikke gjøre noe for meg. Men jeg trenger bare å snakke med noen "utenforstående" som ikke kjenner meg/familien og derfor kan se ting "utenfra" + jeg trenger bare få snakke igjennom sakene med annet voksent menneske. 

 

Er det vanlig å dra til legen bare for å snakke om sensitive ting? Og er det akseptabel bruk av legens tid?

Anonymous poster hash: d80ed...c42

Anonymous poster hash: d80ed...c42

 

 

Det er fullstendig akseptabel bruk av legens tid, har man en god fastlege kan denne typen samtaler være til god hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

hei! 

Dersom dette plager deg veldig, noe det tyder på at det gjør siden du grubler mye på det og ligger våken om natten, er det ingenting i veien for å ta opp dette med legen. Legen kan være en god samtalepartner og henvise deg videre dersom nødvendig. 



Anonymous poster hash: 4ab80...379
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg heller ville gått til psykolog. Da varer timen mye lengre og de er bedre på akkurat slike ting enn leger flest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror jeg heller ville gått til psykolog. Da varer timen mye lengre og de er bedre på akkurat slike ting enn leger flest.

Jeg er trådstarter.

 

Psykolog? Nei, det vil jeg ikke. Det er enorm mangel på slike, og mange er på venteliste. Jeg fungerer godt i hverdagen og er ikke psyk.

 

Jeg tenkte forebyggende helse, og tenkte helst på fastlegen, da hun kjenner meg og vet jeg generelt er frisk. Hun kjenner også til litt omkring familiesituasjon (barn etc), etter å ha hatt meg som pasient i 20 år. 

 

Men jeg visste bare ikke om det er "vanlig" og/eller "OK" å gå til legen for å få utløp for sensitive, vanskelige ting? Orker ikke gå dit, dersom dette er dumt eller ikke ønsket bruk av lege-tid. 

 

Har du eller dere andre vært hos lege bare for å snakke/lufte tankene hos profesjonell med taushetsplikt?

Anonymous poster hash: d80ed...c42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg er trådstarter.

 

Psykolog? Nei, det vil jeg ikke. Det er enorm mangel på slike, og mange er på venteliste. Jeg fungerer godt i hverdagen og er ikke psyk.

 

Jeg tenkte forebyggende helse, og tenkte helst på fastlegen, da hun kjenner meg og vet jeg generelt er frisk. Hun kjenner også til litt omkring familiesituasjon (barn etc), etter å ha hatt meg som pasient i 20 år. 

 

Men jeg visste bare ikke om det er "vanlig" og/eller "OK" å gå til legen for å få utløp for sensitive, vanskelige ting? Orker ikke gå dit, dersom dette er dumt eller ikke ønsket bruk av lege-tid. 

 

Har du eller dere andre vært hos lege bare for å snakke/lufte tankene hos profesjonell med taushetsplikt?

Anonymous poster hash: d80ed...c42

 

 

Jeg går til min fastlege en gng pr uke "bare" for å snakke. Om meg og mitt  :) Fastlegen min har oppfordret meg til å gjøre det. Gikk i lengre tid til psykolog, men hadde da allikevel denne ene timen pr uke hos legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Er det akseptabelt å ta kontakt med fastlegen for å bare snakke?

 

Jeg har endel som bekymrer og plager meg for tiden, men som jeg ikke snakker med hvem som helst om. Jeg har drøftet det med ei nær og god venninne flere ganger, men føler jeg ikke kan belaste henne med dette mer nå. 

 

Tingene plager meg såpass at jeg i gjennomsnitt har en våkenatt per uke (siste 3-4 mnd). Jeg er ikke syk, og legen kan egentlig ikke gjøre noe for meg. Men jeg trenger bare å snakke med noen "utenforstående" som ikke kjenner meg/familien og derfor kan se ting "utenfra" + jeg trenger bare få snakke igjennom sakene med annet voksent menneske. 

 

Er det vanlig å dra til legen bare for å snakke om sensitive ting? Og er det akseptabel bruk av legens tid?

Anonymous poster hash: d80ed...c42

Anonymous poster hash: d80ed...c42

 

Det bør være greit å bruke fastlegen slik. Min fastlege godtar det ikke, han er klar på av slike temaer ikke hører hjemme hos fastlegen. Han vil kun bli presentert for problemstillinger som han kan løse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

jeg er trådstarter og takker for svar :)

 

Jeg skal bestille time (dobbel-time). Føles veldig rart å gjøre noe slikt, for det er virkelig ingenting legen kan gjøre med min situasjon. Jeg vet ikke min arme råd på hvordan løse opp i problemet- men det kan jo kanskje være en ide å snakke med en utenforstående. 

 

 


Anonymous poster hash: d80ed...c42



Anonymous poster hash: d80ed...c42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor hadde mye god hjelp av samtaler med sin fastlege etter både skilsmisse og brystkreft. Den ene gangen fikk hun råd om å oppsøke psykolog for videre samtale, den andre gangen holdt det med et par samtaler med fastlegen.  

 

(Jeg fikk kjærlighetsråd av min fastlege en gang - uoppfordret også. Kanskje hun fryktet at singeltilværelsen skulle gå på helsa løs (og det var til tider krevende for min mentale helse... :) )

 

Det avhenger nok av legen, min fastlege spør meg ofte om "hvordan livet er" på slutten av timen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fastlege kan godt brukes sånn, og kanskje dere kan vurdere henvisning til psykolog dersom du har mer behov for å prate?

Ellers finnes det en del telefoner man kan ringe, f.eks. Kristetelefonen og Kirkens SOS, der kan du godt ringe bare for å prate...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg er trådstarter.

 

Psykolog? Nei, det vil jeg ikke. Det er enorm mangel på slike, og mange er på venteliste. Jeg fungerer godt i hverdagen og er ikke psyk.

 

Jeg tenkte forebyggende helse, og tenkte helst på fastlegen, da hun kjenner meg og vet jeg generelt er frisk. Hun kjenner også til litt omkring familiesituasjon (barn etc), etter å ha hatt meg som pasient i 20 år. 

 

Men jeg visste bare ikke om det er "vanlig" og/eller "OK" å gå til legen for å få utløp for sensitive, vanskelige ting? Orker ikke gå dit, dersom dette er dumt eller ikke ønsket bruk av lege-tid. 

 

Har du eller dere andre vært hos lege bare for å snakke/lufte tankene hos profesjonell med taushetsplikt?

Anonymous poster hash: d80ed...c42

 

Ellers har du jo oss da, her på dol :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ja vi på DOL er her. Det finnes til og med folk skjult blant oss som egentlig er sykepleiere, leger, eller til og med psykologer! Vi kan jo være her på fritiden, vet du....

 

;-)



Anonymous poster hash: c3dd8...b3b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er trådstarter- og jeg har nå vært en tur hos fastlegen.

 

Hun er bare helt super- den legen min. Hun var lyttende, spørrende og kom med forslag. Problemet er ikke løst - men  det ga meg energi å ha et lyttende og imøtekommende vesen foran meg. Jeg gikk derifra lettet, rolig og med en følelse av å ha fått mottatt en sprøyte med frisk energi/pågangsmot.

 

Takk for deres innspill også :)


Anonymous poster hash: d80ed...c42



Anonymous poster hash: d80ed...c42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...