Gå til innhold

Orker ikke trene mer en enn gang i uken. Er det verdt det?


tjohei1

Anbefalte innlegg

Jeg har meldt meg inn på treningssenter, men merker at jeg orker ikke trene mer enn en gang i uken. Jeg har vært medlem i tre uker nå. Jeg blir veldig støl etter trening som varer minst 3 dager etterpå. Jeg går på gruppetrening, bodypump og går litt på tredemølle og elipsemaskin etterpå, samt roing, beinpress og brystpress, da jeg liker best gruppetrening, men de har ikke trening for nybegynnere, så timene er på grensen til at jeg tåler det. Jeg må jo veie kostnader mot fordeler ved å trene. Er det verdt å betale 300 kr måneden hvis man bare orker å trene en gang i uken? Jeg må jo betale buss i tillegg. Det blir 60 kr hver gang tur retur.

Endret av tjohei1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har meldt meg inn på treningssenter, men merker at jeg orker ikke trene mer enn en gang i uken. Jeg har vært medlem i tre uker nå. Jeg blir veldig støl etter trening som varer minst 3 dager etterpå. Jeg går på gruppetrening, bodypump og går litt på tredemølle og elipsemaskin etterpå, samt roing, beinpress og brystpress, da jeg liker best gruppetrening, men de har ikke trening for nybegynnere, så timene er på grensen til at jeg tåler det. Jeg må jo veie kostnader mot fordeler ved å trene. Er det verdt å betale 300 kr måneden hvis man bare orker å trene en gang i uken? Jeg må jo betale buss i tillegg. Det blir 60 kr hver gang tur retur.

 

Har de ingen form for trening for nybegynnere? Du må tøye ut, skikkelig, så slipper du å bli stiv og støl. Kanskje en PT ville vært godt for deg, 1 time eller 2, for å lære deg litt av det grunnleggende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er jo bedre enn ingenting, men du får ikke presset inn en økt 3 dager etter da? Sånn at du får til 2 økter i uka med 2-3 dager mellom hver? Da vil du nok etterhvert oppleve at du ikke blir så støl også, når det går såpass lenge mellom hver gang må kroppen på en måte "begynne på nytt" hver gang.

 

Hvor langt unna treningssenteret bor du? Kan det være et alternativ å sykle / gå / jogge dit som oppvarming? Evt. hjem igjen? Så sparer du litt busspenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de ingen form for trening for nybegynnere? Du må tøye ut, skikkelig, så slipper du å bli stiv og støl. Kanskje en PT ville vært godt for deg, 1 time eller 2, for å lære deg litt av det grunnleggende.

Feil. Tøying før og/eller etter fysisk aktivitet har ingen betydning for om man blir støl etterpå eller ikke.

 

http://www.osloby.no/sprek/--Du-trenger-ikke-toye-etter-lett-trening-7174438.html#.Uy7lT_l5N8g

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det er verdt det! :)

 

Du investerer i egen helse - og det er absolutt verdt 300 kr + buss. 

 

En gang i uka er fint-  og det høres ut som du tar godt i, hvilket gir god effekt. 

 

Jeg trente selv 1 gang i uka i flere år (i tiden med små-barn), og merket selv at det virket og at formen økte  (selv om "alle" sier man helst må trene flere ganger uka). Etter noen år (da ungene ble større) fikk jeg mer tid- og kunne trene 2-3 ganger uka. 

 

JA, det er absolutt verdt å trene en gang uka. Formen din øker og det er GOD investering i egen helse.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil. Tøying før og/eller etter fysisk aktivitet har ingen betydning for om man blir støl etterpå eller ikke.

 

http://www.osloby.no/sprek/--Du-trenger-ikke-toye-etter-lett-trening-7174438.html#.Uy7lT_l5N8g

 

Da er jeg åpenbart litt annerledes enn andre. Dersom jeg ikke strekker godt ut etter trening kan jeg knapt gå på 3- 4 dager. Dersom jeg bruker tid på å tøye ut etter trening så er jeg like bevegelig neste dag. For meg er det en markant forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det lenge siden du har vært fysisk aktiv? 

Jeg begynte selv med trening for en stund siden etter å ha vært inaktiv altfor lenge. Jeg ble skikkelig skuffet fordi jeg ble helt utmatta etterpå, noe jeg aldri har blitt tidligere. Jeg har hatt et for langt opphold med mye inaktivitet og kroppen trenger å trenes opp igjen. Så ikke gi opp!

 

Start forsiktig! Ikke ta deg helt ut de første gangene, så vil du se at formen stiger ganske raskt. Du bør trene iallfall 2 x per uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har meldt meg inn på treningssenter, men merker at jeg orker ikke trene mer enn en gang i uken. Jeg har vært medlem i tre uker nå. Jeg blir veldig støl etter trening som varer minst 3 dager etterpå. Jeg går på gruppetrening, bodypump og går litt på tredemølle og elipsemaskin etterpå, samt roing, beinpress og brystpress, da jeg liker best gruppetrening, men de har ikke trening for nybegynnere, så timene er på grensen til at jeg tåler det. Jeg må jo veie kostnader mot fordeler ved å trene. Er det verdt å betale 300 kr måneden hvis man bare orker å trene en gang i uken? Jeg må jo betale buss i tillegg. Det blir 60 kr hver gang tur retur.

Jeg ville prøvd annen trening enn body pump, men det er fordi mange av øvelsene i body pump primært er egnet til å gi meg vond nakke etc.

Hva med å trene f.eks spinning i stedet, siden du også gjør noe styrke etter timen?

Kanskje vil du få bedre motivasjon av å delta på noe som er litt mindre krevende enn body pump?

Hvis du har dårlig råd, så ville jeg ha droppet treningssenter i allefall i sommerhalvåret og i stedet sørget for å gå turer i kjapt tempo, evt gått med staver i litt krevende terreng. I tillegg kan du gjøre noen enkle styrkeøvelser hjemme :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør trene minst 2 ganger uka?

 

Fikk også høre det da jeg maks trente 1 gang i uka. Utrolig de-motiverende å høre. Om alternativet er 0 trening eller trening 1 gang i uka, så er 1 gang i uka BRA!

 

Og helt seriøst: jeg BLE i bedre form av å trene en gang i uka. ( og dette til tross for at alle bedrevitere sa at man MÅ trene flere ganger for å ha effekt). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Jeg har meldt meg inn på treningssenter, men merker at jeg orker ikke trene mer enn en gang i uken. Jeg har vært medlem i tre uker nå. Jeg blir veldig støl etter trening som varer minst 3 dager etterpå. Jeg går på gruppetrening, bodypump og går litt på tredemølle og elipsemaskin etterpå, samt roing, beinpress og brystpress, da jeg liker best gruppetrening, men de har ikke trening for nybegynnere, så timene er på grensen til at jeg tåler det. Jeg må jo veie kostnader mot fordeler ved å trene. Er det verdt å betale 300 kr måneden hvis man bare orker å trene en gang i uken? Jeg må jo betale buss i tillegg. Det blir 60 kr hver gang tur retur.

Om det der verd pengene kan bare du bedømme, men det er nok veldig stor forskjell på å trene en gang i uken fremfor null ganger i uken. Hvis du ikke vil betale for treningssenteret kan du begynne å gå turer. Helst i bratt terreng så du får skikkelig høy puls. Skaff deg en mobil-app som logger turene. Strava, Endomondo e.l. Når man logger fremdriften blir det morsommere. Med litt flaks blir du avhengig, omtrent som man blir avhengig av Candy Crush etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker?

Når du bruker muskelgrupper du ikke har brukt mye før, veldig mye , så blir du støl. Etter en stund så er det ikke lenger en muskelgruppe du ikke har brukt mye før, og du blir ikke støl lenger. Så akkurat det problemet bør du ikke tenke for mye på

 

"Jeg går på gruppetrening, bodypump og går litt på tredemølle og elipsemaskin etterpå, samt roing, beinpress og brystpress, da jeg liker best gruppetrening"

 

Hvor lenge varer denne økten? Dersom den er lang ville jeg fjernet elipse/gåing fra skjemaet og tatt det på en annen dag hjemme, enten en gåtur joggetur eller en sykletur

 

Uansett, svaret på spørsmålet er ja

 

 

 

 

Anonymous poster hash: fu420...v69 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør trene minst 2 ganger uka?

 

Fikk også høre det da jeg maks trente 1 gang i uka. Utrolig de-motiverende å høre. Om alternativet er 0 trening eller trening 1 gang i uka, så er 1 gang i uka BRA!

 

Og helt seriøst: jeg BLE i bedre form av å trene en gang i uka. ( og dette til tross for at alle bedrevitere sa at man MÅ trene flere ganger for å ha effekt).

En gang i uka er MYE bedre enn ingenting, det er min erfaring også. Det kommer selvsagt an på startnivået; Bjørgen & Co ville selvsagt blitt i dårligere form av en gang i uka, mens Daffe Daffesen vil bli i bedre form...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de ingen form for trening for nybegynnere? Du må tøye ut, skikkelig, så slipper du å bli stiv og støl. Kanskje en PT ville vært godt for deg, 1 time eller 2, for å lære deg litt av det grunnleggende.

Jeg har lest at de har gått bort fra det at tøying hjelper på stølhet etter trening. De har dansetimer, men gir det noe særlig effekt da? Jeg har ikke råd til PT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det lenge siden du har vært fysisk aktiv? 

Jeg begynte selv med trening for en stund siden etter å ha vært inaktiv altfor lenge. Jeg ble skikkelig skuffet fordi jeg ble helt utmatta etterpå, noe jeg aldri har blitt tidligere. Jeg har hatt et for langt opphold med mye inaktivitet og kroppen trenger å trenes opp igjen. Så ikke gi opp!

 

Start forsiktig! Ikke ta deg helt ut de første gangene, så vil du se at formen stiger ganske raskt. Du bør trene iallfall 2 x per uke.

Jeg begynte å trene etter jul, men ikke regelmessig. Det har vært lange opphold. Nå har jeg greid å holde meg til en gang i uken i tre uker. Det er vel bedre at det skjer en gang i uken enn at det blir større opphold i mellom.

Endret av tjohei1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville prøvd annen trening enn body pump, men det er fordi mange av øvelsene i body pump primært er egnet til å gi meg vond nakke etc.

Hva med å trene f.eks spinning i stedet, siden du også gjør noe styrke etter timen?

Kanskje vil du få bedre motivasjon av å delta på noe som er litt mindre krevende enn body pump?

Hvis du har dårlig råd, så ville jeg ha droppet treningssenter i allefall i sommerhalvåret og i stedet sørget for å gå turer i kjapt tempo, evt gått med staver i litt krevende terreng. I tillegg kan du gjøre noen enkle styrkeøvelser hjemme :-)

De har bare høyintensiv spinningtimer der, men de har videogruppetrening på spinning som ikke er så harde. Kanskje jeg skal prøve det. Jeg har fotsåleproblemer og får vondt når jeg har syklet i en time, mulig jeg greier 45 min.

Endret av tjohei1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest at de har gått bort fra det at tøying hjelper på stølhet etter trening. De har dansetimer, men gir det noe særlig effekt da? Jeg har ikke råd til PT.

 

Jeg leser dette og det er sikkert helt riktig, men på meg virker det. Jeg trente mye og regelmessig i min ungdom opp til 5-6 dager i uken, jeg måtte alltid tøye og bøye etter endt trening. Nå er dette godt over 20 år siden, treningsformen min per i dag er mer i "behagelig søndagsmodus"...

Uansett vil du alltid bli støl og sår når du knapt har trent noe som helst tidligere, det blir bedre med eller uten tøying.

Dans er noe av det beste å begynne med, da bruker du hele kroppen.

 

Nå som det går mot lysere og varmere tider hadde jeg skrinlagt hele treningssenteret og heller kommet meg ut i frisk luft, da sparer du noen kroner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det der verd pengene kan bare du bedømme, men det er nok veldig stor forskjell på å trene en gang i uken fremfor null ganger i uken. Hvis du ikke vil betale for treningssenteret kan du begynne å gå turer. Helst i bratt terreng så du får skikkelig høy puls. Skaff deg en mobil-app som logger turene. Strava, Endomondo e.l. Når man logger fremdriften blir det morsommere. Med litt flaks blir du avhengig, omtrent som man blir avhengig av Candy Crush etc.

Det kan jeg evt. gjøre i tillegg, men ikke når jeg blir så sliten av å gå på de gruppetimene jeg gjør nå. Jeg meldte meg inn på treningssenter også pga. av det sosiale. Jeg jobber ikke og ser ikke så mye til folk i hverdagen. Å tusle alene på tur, er fint det, men ikke noe særlig sosialt.

Endret av tjohei1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du bruker muskelgrupper du ikke har brukt mye før, veldig mye , så blir du støl. Etter en stund så er det ikke lenger en muskelgruppe du ikke har brukt mye før, og du blir ikke støl lenger. Så akkurat det problemet bør du ikke tenke for mye på

 

"Jeg går på gruppetrening, bodypump og går litt på tredemølle og elipsemaskin etterpå, samt roing, beinpress og brystpress, da jeg liker best gruppetrening"

 

Hvor lenge varer denne økten? Dersom den er lang ville jeg fjernet elipse/gåing fra skjemaet og tatt det på en annen dag hjemme, enten en gåtur joggetur eller en sykletur

 

Uansett, svaret på spørsmålet er ja

 

 

 

 

Anonymous poster hash: fu420...v69 

Bodypump varer 55 min. Siden jeg likevel er på treningssenteret prøver jeg å trene litt ekstra etter timen hvis jeg føler for det. Liker å presse meg litt, men bare hvis jeg har lyst da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser dette og det er sikkert helt riktig, men på meg virker det. Jeg trente mye og regelmessig i min ungdom opp til 5-6 dager i uken, jeg måtte alltid tøye og bøye etter endt trening. Nå er dette godt over 20 år siden, treningsformen min per i dag er mer i "behagelig søndagsmodus"...

Uansett vil du alltid bli støl og sår når du knapt har trent noe som helst tidligere, det blir bedre med eller uten tøying.

Dans er noe av det beste å begynne med, da bruker du hele kroppen.

 

Nå som det går mot lysere og varmere tider hadde jeg skrinlagt hele treningssenteret og heller kommet meg ut i frisk luft, da sparer du noen kroner. 

Ja, jeg liker også bedre å trene ute, men sliter med tungsinn og kan få negative tanker når jeg tusler alene. Jeg jobber ikke og ser ikke mye til folk så jeg tenkte at det kunne være en måte å være sosial på å dra på treningssenter og bli med på gruppetimer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har bare høyintensiv spinningtimer der, men de har videogruppetrening på spinning som ikke er så harde. Kanskje jeg skal prøve det. Jeg har fotsåleproblemer og får vondt når jeg har syklet i en time, mulig jeg greier 45 min.

Har du sykkelsko? Hvis jeg trener med vanlige joggesko, så får jeg også vondt i fotsålene når jeg trener spinning, men ikke med sykkelsko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...