Gå til innhold

Storebror og tid med lillebror


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har 2 gutter på 13 og 6 år. 6 åringen liker å være med storebror. Men 13 åringen er ikke helt enig. Men jeg mener at han kan spille fifa med han litt f eks på en søndag. Ukedager er vanskelig med skole, lekser og trening. Er det for mye å forlange at han leker med han selv om det ikke er det artigste han vet?

Anonymous poster hash: ce9c5...286

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har 2 gutter på 13 og 6 år. 6 åringen liker å være med storebror. Men 13 åringen er ikke helt enig. Men jeg mener at han kan spille fifa med han litt f eks på en søndag. Ukedager er vanskelig med skole, lekser og trening. Er det for mye å forlange at han leker med han selv om det ikke er det artigste han vet?

Anonymous poster hash: ce9c5...286

 

Jeg synes ikke det. Jeg forventer at storebror her tilbringer tid med lillesøster. Men det forutsetter selvfølgelig at dere også tilbringer tid som familie med gode voksne rollemodeller for å danne et godt grunnlag.

 

Jeg snakker mye med ungene om at barndommen legger grunnlag for et vennskap som voksne og viser til mitt eget nære forhold til mine søsken, og hvor givende familie kan være når man skal danne seg et godt liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er samme aldersforskjell på meg og mine søsken (de er 6 og 7 år eldre enn meg) og jeg kan overhodet ikke huske at de lekte sammen med meg på den tiden. De hadde egne venner og egne ting å gjøre. Vi har allikevel gode forhold nå i voksen alder. :)

 

Så mitt svar er - jeg vet rett og slett ikke. Selv ville jeg antagelig fått mark om jeg ble tvunget til å tilbringe fritiden min med en 6-åring når jeg selv var tenåring... Tvang ville definitivt ikke ført til et bedre forhold oss i mellom for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja jeg synes det er for mye å forlange det. Leken for komme av lysten til å leke med lillebror, ikke påtvinges fordi de er søsken. Da burde dere foreldre ha sørget for mindre aldersforskjell.



Anonymous poster hash: d702e...7ad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen erfaring med så stor aldersforskjell. Men rent umiddelbart tenke jeg at storebror ikke bør tvinges til å leke med lillebror og at foreldre til en viss grad må prøve å skjerme en ungdom fra at lillebror fx forstyrrer og "ødelegger" og heller legger til rette for at lillebror har egne venner på besøk el lign. For en venn av min sønn følte jeg ofte da de var yngre at det var litt for stor forventning fra foreldrene om at lillebroren måtte være med de store gutta og det var ikke alltid lett for storebror.

Men noe annet er at storebror må oppføre seg pent. Det er selvsagt. Og også at han innimellom passer på lillebror (altså at dere er ute et ærend, ikke at dere vil ha ro på sofaen på søndagen.)

Jeg synes også dere kan oppfordre/tilrettelegge for at de/dere kan gjøre noe hyggelig sammen. Dette kan jo være at alle ser film eller spiller brettspill eller FIFA eller hva som helst. Da får storebror kanskje følelsen av at dette er en felles hyggelig aktivitet og ikke at han "påtvinges" lillebror fordi dere da får ro og fred?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 2 gutter på 13 og 6 år. 6 åringen liker å være med storebror. Men 13 åringen er ikke helt enig. Men jeg mener at han kan spille fifa med han litt f eks på en søndag. Ukedager er vanskelig med skole, lekser og trening. Er det for mye å forlange at han leker med han selv om det ikke er det artigste han vet?

Anonymous poster hash: ce9c5...286

Jeg synes det er en naturlig forventning til storebror at han skal gidde å gjøre noe som er hyggelig for lillebror. Jeg tenker at det er en del av det å være en familie, og at det er en del av oppdragelsen å lære å være opptatt av mer enn kun egne behov.  Spille fifa en time eller to på søndager bør være et minimum av innsats, mener jeg.

 

Tilsvarende må selvfølgelig lillebror lære seg at storebror og vennene hans ikke alltid ønsker å ha ham sammen med seg når de f.eks. spiller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da burde dere foreldre ha sørget for mindre aldersforskjell.

Anonymous poster hash: d702e...7ad

 

Hva vet du om hvorvidt de planla såpass stor aldersforskjell? Selv i våre dager kan man ikke bare bestille familieforøkelse når man ønsker det - og når bedreviterne synes det er ideelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vet du om hvorvidt de planla såpass stor aldersforskjell? Selv i våre dager kan man ikke bare bestille familieforøkelse når man ønsker det - og når bedreviterne synes det er ideelt.

Og i tillegg er det jo ikke akkurat så enkelt å få gjort noe med aldersforskjellen i etterkant...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg mener at han kan spille fifa med han litt f eks på en søndag. Ukedager er vanskelig med skole, lekser og trening. Er det for mye å forlange at han leker med han selv om det ikke er det artigste han vet?

Anonymous poster hash: ce9c5...286

Jeg tror dere slipper unna en god del sukk, stønn og krangling hvis dere lager et fast (ikke ufravikelig) opplegg.  Altså noe som følges i utgangspunktet, hvis det ikke er noe spesielt. Finn en løsning i samråd med gutta, f.eks. at de går ut sammen minst en halvtime de to dagene den eldste ikke skal på trening før han setter seg med leksene, og at de spiller FIFA eller noe annet sammen lørdag eller søndag ettermiddag.  Til gjengjeld skal lillebror ikke forstyrre når storebror gjør lekser eller har venner på besøk.  Dette er eksempler, finn noe som passer for dere.    

 

Det betyr selvfølgelig ikke at de må følge dette slavisk og at du ikke kan be den eldste om å passe den yngste spontant når du trenger det, men at dere har en avtale som ligger i bunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og i tillegg er det jo ikke akkurat så enkelt å få gjort noe med aldersforskjellen i etterkant...

Det er feil å ha enebarn og minst like feil å ha to med for stor aldersforskjell, det som folk liker å kalle "to enebarn", eller dobbeltfeil, som man sier i tennis.  Problem - eller "utfordring" som det heter i dag: Hvor leverer man enebarnet når man forstår hvor det bærer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er feil å ha enebarn og minst like feil å ha to med for stor aldersforskjell, det som folk liker å kalle "to enebarn", eller dobbeltfeil, som man sier i tennis.  Problem - eller "utfordring" som det heter i dag: Hvor leverer man enebarnet når man forstår hvor det bærer?

Kan de ikke leveres på hittgodssentralen?

 

Jeg er for øvrig  litt overrasket over at såpass mange mener at storebror ikke skal ha noen forpliktelser i forhold til lillebror. Jeg tenker at det å måtte  ta hensyn til andre i familien, nettopp er den største fordelen med å vokse opp i en familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan de ikke leveres på hittgodssentralen?

 

Jeg er for øvrig  litt overrasket over at såpass mange mener at storebror ikke skal ha noen forpliktelser i forhold til lillebror. Jeg tenker at det å måtte  ta hensyn til andre i familien, nettopp er den største fordelen med å vokse opp i en familie.

 

Helt enig. I min familie har dette vært en selvfølge og dermed også for mine barn. De har derfor stor glede av hverandre, på tross av nesten fem års aldersforskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er trådstarter og en så stor aldersforskjell var ikke planlagt. Men barn kommer dessverre ikke på bestilling

Anonymous poster hash: ce9c5...286

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hva vet du om hvorvidt de planla såpass stor aldersforskjell? Selv i våre dager kan man ikke bare bestille familieforøkelse når man ønsker det - og når bedreviterne synes det er ideelt.

Nå har ikke jeg uttalt meg noe om hva som er det ideelle med tanke på aldersforskjell. Og jeg vet ikke hva de planla/ikke planla. Jeg reagerer på at man skal forlange at en snart tenåring skal leke med en 6-åring kun fordi de er søsken. Mulig de gjorde alt som stod i deres makt for å lage lekekamerater en gang i tiden og ikke fikk det til. I så tilfelle burde de forholde seg til at slik ble det og ikke kreve at storebror skal leke med lillebror av plikt. 

Anonymous poster hash: d702e...7ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 2 gutter på 13 og 6 år. 6 åringen liker å være med storebror. Men 13 åringen er ikke helt enig. Men jeg mener at han kan spille fifa med han litt f eks på en søndag. Ukedager er vanskelig med skole, lekser og trening. Er det for mye å forlange at han leker med han selv om det ikke er det artigste han vet?

En 13-åring og en 6-åring er jo på veldig ulikt utviklingsnivå da, så jeg skjønner at det er gørr kjedelig for 13-åringen å skulle leke/ spille med 6-åringen. De kan ikke gjøre noe annet sammen der aldersforskjellen viskes mer ut da? Bake boller, lage vafler trene på triks (fotball) eller no lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Til trådstarter: Du hadde uansett, med mindre aldersforskjell, ikke hatt noen garanti for at de ville lekt noe bedre sammen. Grunnen til at jeg nevnte noe om aldersforskjellen var mer tanken om at sjansen hadde vært større for at de kunne lekt bedre da interessefeltene er nærmere hverandre når man er mer jevngamle. 

 

Det var ikke meningen å si dette for å fortelle deg og andre at man har gjort noe galt når man ikke klarer å få barn tett. Eller for å si noe om hva som er ideelt. Tanken var at når aldersforskjellen er så stor som den er så får man akseptere at den er det med de utfordringer som ligger i det. Det er min subjektive oppfatning at det ikke kommer noe godt ut av at det forlanges at storebror skal leke med lillebror. 



Anonymous poster hash: d702e...7ad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 13-åring og en 6-åring er jo på veldig ulikt utviklingsnivå da, så jeg skjønner at det er gørr kjedelig for 13-åringen å skulle leke/ spille med 6-åringen. De kan ikke gjøre noe annet sammen der aldersforskjellen viskes mer ut da? Bake boller, lage vafler trene på triks (fotball) eller no lignende?

..og det vil kanskje lettest føles som den hyggelige familieaktiviteten som knytter søsken sammen, fremfor noe som føles som et krav?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg uttalt meg noe om hva som er det ideelle med tanke på aldersforskjell. Og jeg vet ikke hva de planla/ikke planla. Jeg reagerer på at man skal forlange at en snart tenåring skal leke med en 6-åring kun fordi de er søsken. Mulig de gjorde alt som stod i deres makt for å lage lekekamerater en gang i tiden og ikke fikk det til. I så tilfelle burde de forholde seg til at slik ble det og ikke kreve at storebror skal leke med lillebror av plikt. 

Anonymous poster hash: d702e...7ad

 

Jeg reagerte bare på det med at foreldrene "burde ha sørget for mindre aldersforskjell". 

 

Jeg vedder på at de har veldig god trening i å "forholde seg til at slik ble det".   

 

Jeg er enig med deg i at de ikke skal kreve at brødrene skal leke sammen.  Trådstarter er også usikker på dette, det er jo derfor tråden er her.  Men det går allikevel an å finne en form for samvær som ikke er bare terging og krangling.  Begge har godt av å jenke seg litt noen timer i uka. 

 

Det er ikke alltid problemfritt å ha søsken som er tette i alder, heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..og det vil kanskje lettest føles som den hyggelige familieaktiviteten som knytter søsken sammen, fremfor noe som føles som et krav?

Ikke sant. Jeg kan ikke tenke meg at 13-åringens følelser for lillebror blir varmere av krav og tvang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sant. Jeg kan ikke tenke meg at 13-åringens følelser for lillebror blir varmere av krav og tvang...

 

Nå finnes det veldig sunne gyldne middelveier mellom psykisk eller fysisk tvang og å la ungene være helt uten forpliktelser til familien og andre mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...