Gå til innhold

Gudstro og psykdom


Gondor

Anbefalte innlegg

Hva tror dere? At gudstro kan ha en positiv effekt på en psykisk lidelse, eller fysisk for den saks skyld? Er det gjort noen forskning på dette? Legger man sitt liv i Guds hender så og si vil man vel slappe litt mer av, føle seg ivaretatt og trygg? Jeg innbiller meg dette i hvert fall. Noen synes meditasjon er redningsplanken. Andre finner løsningen i det alternative.

Jeg tenker på dette i kombinasjon med medisiner. Tror dere at man ved å kutte ut medisiner og kun lene seg til sin gudstro kan oppnå et like godt liv som med medisiner?

For min del er svaret nei, men en kombinasjon har jeg tro på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror dere at man ved å kutte ut medisiner og kun lene seg til sin gudstro kan oppnå et like godt liv som med medisiner?

 

Nei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tror dere? At gudstro kan ha en positiv effekt på en psykisk lidelse, eller fysisk for den saks skyld? Er det gjort noen forskning på dette? Legger man sitt liv i Guds hender så og si vil man vel slappe litt mer av, føle seg ivaretatt og trygg? Jeg innbiller meg dette i hvert fall. Noen synes meditasjon er redningsplanken. Andre finner løsningen i det alternative.

Jeg tenker på dette i kombinasjon med medisiner. Tror dere at man ved å kutte ut medisiner og kun lene seg til sin gudstro kan oppnå et like godt liv som med medisiner?

For min del er svaret nei, men en kombinasjon har jeg tro på.

Det er gjort en god del forskning på dette, den viser at gudstro på flere områder har positive helseeffekter, men at noen problemer ser ut til å være større hos dem som har en tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva tror dere? At gudstro kan ha en positiv effekt på en psykisk lidelse, eller fysisk for den saks skyld? Er det gjort noen forskning på dette? Legger man sitt liv i Guds hender så og si vil man vel slappe litt mer av, føle seg ivaretatt og trygg? Jeg innbiller meg dette i hvert fall. Noen synes meditasjon er redningsplanken. Andre finner løsningen i det alternative.

Jeg tenker på dette i kombinasjon med medisiner. Tror dere at man ved å kutte ut medisiner og kun lene seg til sin gudstro kan oppnå et like godt liv som med medisiner?

For min del er svaret nei, men en kombinasjon har jeg tro på.

Jeg tror at for noen kan det hjelpe. F.eks. ved sorg... at man har en "der oppe" å prate med, det er ikke alltid lett å prate med andre om følelser, men tror du på en Gud, så har du alltid noen som er der for deg.... 

Og man føler at noen der ute passer på deg. Samtidig kan det hjelpe deg ved sorg, med at du tror at det er noe etter livet, og at de er der og passer på deg, og at de har det bra....

og ved angst.... at man føler at noen passer på deg, og er du redd kan du be til han, og du slapper mer av....

Men samtidig kan gudstro også gi mer angst, jeg ser det spesielt hos enkelte sekter, der de skremmer med djevelen osv... det er ikke bra. Jeg husker en gang jeg sprang gråtende hjem fra søndagsskolen fordi de hadde snakket om djevelen der. Etter det så jeg monster under senga hver kveld. Ikke bra....

 

Anonymous poster hash: ed2ed...456

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva tror dere? At gudstro kan ha en positiv effekt på en psykisk lidelse, eller fysisk for den saks skyld? Er det gjort noen forskning på dette? Legger man sitt liv i Guds hender så og si vil man vel slappe litt mer av, føle seg ivaretatt og trygg? Jeg innbiller meg dette i hvert fall. Noen synes meditasjon er redningsplanken. Andre finner løsningen i det alternative.

Jeg tenker på dette i kombinasjon med medisiner. Tror dere at man ved å kutte ut medisiner og kun lene seg til sin gudstro kan oppnå et like godt liv som med medisiner?

For min del er svaret nei, men en kombinasjon har jeg tro på.

Og ang. å kutte ut medisiner, det spørs jo hvorfor man tar de. Noen MÅ ha medisiner, 

f.eks. om man er psykotisk, scizofren osv.... man mangler stoffer i hjernen. Der hjelper ikke nødvendigvis gudstro. Men kanskje gudstro i kombinasjon med profesjonell terapi....

i tillegg til at man fokuserer på sunt kosthold (kutter ut junk og koffein), og mosjonerer regelmessig (endorfiner)....

Jeg vet om narkomane som har klart å kutte rusen tvert pga gudstro. 

Jesus er deres rus.... 

Tro kan løfte det høyeste fjell.

Men som sagt, enkelte MÅ ha medisin.... så jeg ville ikke kuttet ut medisin uten å konferert med en profesjonell behandler, evnt. kuttet ut - men under tett oppfølging.

Anonymous poster hash: ed2ed...456

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tror dere? At gudstro kan ha en positiv effekt på en psykisk lidelse, eller fysisk for den saks skyld? Er det gjort noen forskning på dette? Legger man sitt liv i Guds hender så og si vil man vel slappe litt mer av, føle seg ivaretatt og trygg? Jeg innbiller meg dette i hvert fall. Noen synes meditasjon er redningsplanken. Andre finner løsningen i det alternative.

Jeg tenker på dette i kombinasjon med medisiner. Tror dere at man ved å kutte ut medisiner og kun lene seg til sin gudstro kan oppnå et like godt liv som med medisiner?

For min del er svaret nei, men en kombinasjon har jeg tro på.

 

Jeg tror like lite som man ved gudstro kan gro ut en amputert arm, kan det erstatte medisiner hos de som trenger medisiner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva tror dere? At gudstro kan ha en positiv effekt på en psykisk lidelse, eller fysisk for den saks skyld?

 

Tnjei. Vi vet at placeboeffekt fungerer, og kan i så måte fungere, men dette vil ligge innenfor opplevet smerte av fysiske plager.

 

Av psykiske lidelser tror jeg gudstro virker negativt, for da er man allerede inne i tankemønster om at det er 'ting og tang' som styrer livet.

 

En person med vrangforestilling kalles psykotisk, mens en million kalles religiøse :) Hva som skjer i hjernen til folk som 'ser jesus' og har 'åndelige opplevelser' måles til å ligne mistenkelig mye på det som skjer i skallen til folk under en psykose.

 

Enhver ting som flytter fokus vekk fra 'virkelige liv' tror jeg er dårlig nytt for folk som sliter med det som skjer inni sitt eget hode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Jeg er helt sikker på at rusmissbrukere kan få hjelp av å bli kristne. Man kan kalle gudstro en vrangforestilling. Det er i så fall en styrt vrangforestilling som er konstruert for å få folk til å følge moralske regler. Noen opplever tilsynelatende en sterk ekstase/rusfølelse av religion.Der kan være komisk å se på, men det er sunnere for kroppen enn sprit i alle fall. Det eneste negative jeg har sett er at predikanter nærmest kan bli tilbedt og få en autoritet som går dem til hodet. Noen kan kanskje bli fristet til å utnytte det.

 

Jeg er ikke kristne men har noen dypt religiøse slektninger og venner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Gudstro" er ingen vrangforestilling i psykiatrisk forstand

 

Neida, det er nok ikke det.  Men grensen må vel sies å være hårfin noen ganger -) 'Hjernevask med dertil varig redusert evne til logikk på enkelte områder' kan vel være et mer dekkende begrep. Men det blir egentlig en digresjon. Jeg har også personer som er veldig 'personlig kristne' (hva nå det er) i nær familie, og jeg blir til tider sjokkert når jeg hører på noe av det naive svadaen voksne, tenkende mennesker faktisk klarer å prestere å si..

 

feks  sagt til mitt barn på under 10 år at 'det var Gud som gjorde slik at person X rakk middagen sammen med oss i dag, fordi egentlig kunne ikke X dette'.

 

Mer nærvær av religion er ofte desverre synonymt med mindre ansvar for eget liv. 'guds vilje, gud gjorde at' ogsåvidere. Det er sikkert mange som finner trøst i at det var en Gud som gjorde slik at deres 3 år gamle datter døde av hjernesvulst, av ukjente årsaker, men jeg rent personlig tror det forverrer en hel sorgprosess og er barnslig i sin naive tilnærming til hvordan ting rundt oss fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Troen kan bety mye for en person som er syk, spesielt med å ha et rett syn på seg selv og takle ting på en god måte. Dermed er det ikke sagt at det erstatter medisiner.Tro og medisiner er to forskjellige ting . Tro er en levemåte,noe en prøver å leve opp til, men medisiner er noe en bruker i behandling av syke, eller kroniske lidelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får høre av en venninne at jeg må vende meg mot JESUS og tilbe JESUS, så vil jeg bli frisk.

 

Ja nettop slik er dritskumelt.

 

Og om du ikke ble frisk da ? Vendte deg ikke nok mot Jesus ?

 

Og logikk på barneskolenivå tilsier at det der er bare tull, for hvor mange er det som vender seg mot Jesus som ikke blir frisk ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannheten er ofte helt motsatt av det trådstarter lurer på. Ofte er det religion som fører mennesker inn i psykose. Deriblandt meg selv.

 

For 14 år siden så fikk jeg det for meg att satan inplanterte tanker i hodet mitt, som gud hørte og trodde var mine egne, jeg ba til gud flere hundre ganger om dagen, og ba han slutte å høre på tankene som satan implanterte, det var en forferdelig vond måte å leve på. Selv når jeg satt på do så måtte jeg be, for att gud ikke skulle tro på de implanterte tankene. Dette foregikk i flere måneder, og jeg må si att det beviste for meg att gud er ond, og slett ikke svarte på bønn. Når jeg ble medisinert forsvant disse tankene og jeg ble ateist.

 

Den dag i dag, hater jeg ideen om en gud. Det er bare så ondt, alle de løftene de religiøse gir som ikke har rot i virkeligheten, og de hevder att gud kan redde deg fra alt, men i virkeligheten så bare kludrer ideen om gud opp menneskeheten. Jeg ble sterkt antireligiøs...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja nettop slik er dritskumelt.

 

Og om du ikke ble frisk da ? Vendte deg ikke nok mot Jesus ?

 

Og logikk på barneskolenivå tilsier at det der er bare tull, for hvor mange er det som vender seg mot Jesus som ikke blir frisk ?

hun skjønner jo ikke at min lidelse er en ekte sykdom. hun tror jo ikke folk blir kurert for en amputert arm av å vende seg mot Jesus såvidt jeg vet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannheten er ofte helt motsatt av det trådstarter lurer på. Ofte er det religion som fører mennesker inn i psykose. Deriblandt meg selv.

 

For 14 år siden så fikk jeg det for meg att satan inplanterte tanker i hodet mitt, som gud hørte og trodde var mine egne, jeg ba til gud flere hundre ganger om dagen, og ba han slutte å høre på tankene som satan implanterte, det var en forferdelig vond måte å leve på. Selv når jeg satt på do så måtte jeg be, for att gud ikke skulle tro på de implanterte tankene. Dette foregikk i flere måneder, og jeg må si att det beviste for meg att gud er ond, og slett ikke svarte på bønn. Når jeg ble medisinert forsvant disse tankene og jeg ble ateist.

 

Den dag i dag, hater jeg ideen om en gud. Det er bare så ondt, alle de løftene de religiøse gir som ikke har rot i virkeligheten, og de hevder att gud kan redde deg fra alt, men i virkeligheten så bare kludrer ideen om gud opp menneskeheten. Jeg ble sterkt antireligiøs...

huff hørtes forferdelig slitsomt ut :(

jeg visste plutselig at gud fantes da jeg satt i flyet da jeg var psykotisk. vært ateist hele livet. men den vissheten om at gud fantes forsvant med psykosen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var kristen fra jeg var tretten til jeg ble fjorten og et halvt. Allerede da hadde jeg begynt å bli deprimert og jeg trodde på sanggruppen som kom inn i klasserommet vår og lovet at himmelen skulle åpne seg.

Det var helt ekstatisk å "ta imot Jesus". Jeg talte i tunger og hadde profetiske gaver. Jeg gikk på møter hver dag. Det gikk imidlertid lengre og lengre mellom hver gang jeg opplevde ekstase. Jeg har masse jeg kunne fortelle om galskapen.

17. mai var det slutt på moroa. En av "brødrene" prøvde å sjekke opp min venninne og meg. Vi forlot selskapet og gikk hjem til venninnen, stjal en flaske sprit fra moren hennes, gikk ned i båthavna og drakk. Vi feiret at det endelig var over og begynte å banne. Senere fikk vi høre av sekten at vi var besatt av satan. Jeg hatet gud og kristendommen i mange, mange år etter dette og meldte meg ut av statskirken.

Senere har jeg fra tid til annen gått tilbake til troen men på en "normal" måte. Jeg husker jeg ba til jomfru Maria da jeg fødte min yngste sønn og i smertehelvete så jeg at hun kom. Men hjelp fikk jeg ikke. Bare beskjed om at dette ville jeg klare. Det var mer hjelp å få av lystgassen.

Religion har skylden for mange konflikter i verden. Det er helt sikkert.

Men nå skal jeg slutte innlegget mitt. Jeg kunne diskutert alle aspekter ved tro i en evighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får høre av en venninne at jeg må vende meg mot JESUS og tilbe JESUS, så vil jeg bli frisk.

Ja du kan høre mye rart av venner og venninner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dere at man ved å kutte ut medisiner og kun lene seg til sin gudstro kan oppnå et like godt liv som med medisiner?

For min del er svaret nei, men en kombinasjon har jeg tro på.

Nei - om så er tilfelle tror jeg ikke man hadde bruk for medisinene i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Religion funker for noen mennesker. Men det kan aldri bli ett substitutt for medisiner og ordentlig behandling. Religion er en del av vårt samfunn, her i vesten i mindre og mindre grad, men det er ikke unormalt å være religiøs. Man er heller ikke gal som religiøs, dersom man ikke lider under skyldfølelse, og slike ting.

Men religion kan også være ren gift for enkelte mennesker. Fordi det loves så mye, og så mye handler om skam og skyld og negative ting som helvete og slike ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psychotique

Jeg har stor tro på at en kombinasjon av alternative levemåter og vestlig behandling fungerer best - for de som tror på sånt. Jeg tror at jeg trenger mer enn bare medisiner og vanlig terapi for å bli bedre. Jeg prøver å bli mer spirituell og lege de innvendige sårene mine ved å praktisere yoga, utforske min relasjon til Gud, sette på noen gode dufter og stearinlys, skrive dagbok, å ha med meg krystaller, osv. Det gir meg en bedre ro enn f eks sobril, selv om det av og til er behov for det og.

 

Så selv om jeg er veldig nysjerrig på alternative behandlingsmetoder, så tar jeg fremdeles medisiner, jeg går i terapi, har begynt i ROS, og skal begynne på MBT. Men jeg vet ikke om det er nok til at jeg skal klare å bli frisk. Jeg må også finne en levemåte som jeg kan praktisere etter jeg er ferdig med behandling. Noe som gir meg mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...