Gå til innhold

Problemer med fysisk kontakt med andre mennesker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. Jeg har et problem med å ha nærkontakt med andre mennesker. Jeg bekymrer meg mye for å komme i situasjoner der jeg fysisk er borti andre mennesker, eksempelvis gjennom håndtrykk og klemmer. Jeg føler meg også i en del tilfeller dårlig etter å ha gitt noen en klem eller tilfeldig kommet borti dem. Jeg begynner også noen ganger å skjelve, blir kvalm og får hodepine etterpå. Enkelte ganger føler jeg også deres berøring på meg lenge etter at jeg faktisk har hilst på dem.

 

Jeg synes det er vanskelig å vite hvordan jeg skal håndtere dette problemet. Det er så mange situasjoner der man er i kontakt med andre der klemmer og håndtrykk er vanlig, eller der man sitter så tett at man kan komme borti andre. Jeg forsøker å holde dette ut, men det tar mye krefter og sliter litt på. Er det noen som opplever å ha/har hatt det på samme måte? Er det noen som har noen gode råd for hvordan jeg kan håndtere dette? 

 


Anonymous poster hash: 150c5...ce9



Anonymous poster hash: 150c5...ce9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det hører med til vanlig omgangsform og høflighet at en må håndhilse på folk. Det lærer du deg å tåle ved å trene. Finn en person du er trygg på, og hådhils på hverandre ved enhver anledning.

Jeg har utført denne treningen på en incestutsatt kvinne som hadde de samme problemene som deg, og hun kom ganske raskt over dette problemet.

 

Derimot er det fullt akseptabelt å motstå motebølgen med klemming over en lav sko.

 

Her må en være tydelig i kroppsspråket. Gå fast frem mot personen. Vær tilbakelent (bokstavelig), rekk frem hånden, gi et håndtrykk på god avstand (hånden ganske godt utstrukket), ikke bøy overkropp og hode fremover. Da unngår du klemmer av folk du ikke ønsker å klemme. Det virker alltid når en bare kan det. Tren sammen med noen du stoler på.

 

Lær av Stoltenberg da Trond Giske prøvde å klemme han (sier alt om kvaliteten på de to).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det hører med til vanlig omgangsform og høflighet at en må håndhilse på folk. Det lærer du deg å tåle ved å trene. Finn en person du er trygg på, og hådhils på hverandre ved enhver anledning.

Jeg har utført denne treningen på en incestutsatt kvinne som hadde de samme problemene som deg, og hun kom ganske raskt over dette problemet.

 

Derimot er det fullt akseptabelt å motstå motebølgen med klemming over en lav sko.

 

Her må en være tydelig i kroppsspråket. Gå fast frem mot personen. Vær tilbakelent (bokstavelig), rekk frem hånden, gi et håndtrykk på god avstand (hånden ganske godt utstrukket), ikke bøy overkropp og hode fremover. Da unngår du klemmer av folk du ikke ønsker å klemme. Det virker alltid når en bare kan det. Tren sammen med noen du stoler på.

 

Lær av Stoltenberg da Trond Giske prøvde å klemme han (sier alt om kvaliteten på de to).

 

Hva er det som gjør håndhilsing bedre og mer akseptabelt enn klemming?

Anonymous poster hash: 9709a...9ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

 

Hva er det som gjør håndhilsing bedre og mer akseptabelt enn klemming?

Anonymous poster hash: 9709a...9ca

 

Håndhilsing er en tidløs høflighetsakt  mellom dannede mennesker.

 

Klemming av andre enn kjærester og sine nærmeste er en moderne uskikk på linje med Halloween og melodi grand prix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Håndhilsing er en tidløs høflighetsakt  mellom dannede mennesker.

 

Klemming av andre enn kjærester og sine nærmeste er en moderne uskikk på linje med Halloween og melodi grand prix

 

Det er vel heller at slikt er kulturelt betinget. 

Anonymous poster hash: 9709a...9ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Du er jo litt som han politikonstabel Stein-Robin Kleven Bergh, du. Som offentlig tjenestemann...

Tvert imot. Jeg beundrer Stoltenberg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Tusen takk for gode råd, jeg skal arbeide hardere for å tåle dette med håndhilsing. Et problem er imidlertid at jeg også opplever meg selv som ekkel i slike situasjoner, og at det er ubehagelig for andre å håndhilse eller gi meg en klem. Tenker du/dere at dette også kan "ordnes" av å øve mer på å tåle mer? 



Anonymous poster hash: 150c5...ce9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tidløst? Det kunne like gjerne være å klamme hverandre på hodet.

 

Eller et kyss på kinnet, eventuelt begge.

 

Eller slik:

 

http://youtu.be/CeQ_IVwQvdQ?t=1m10s

Anonymous poster hash: 9709a...9ca

Anonymous poster hash: 9709a...9ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håndhilsing er en tidløs høflighetsakt  mellom dannede mennesker.

 

Klemming av andre enn kjærester og sine nærmeste er en moderne uskikk på linje med Halloween og melodi grand prix

En moderne uskikk?

Jeg vet ikke jeg, men for min del er det å klemme mennesker noe som gir meg en følelse av kontakt (kontakt med verden rundt meg), at jeg kommer nærmere dem.

Men jeg ser helst at jeg ikke trenger å klemme fremmede. Det føles bare... upassende.

Når jeg var barn hatet jeg å klemme folk, spesielt var det ille i familieselskaper der alle skulle klemme deg, det endte med at jeg kom med unnskyldninger for og ikke dra..

Men det er noe man kan vende seg til uansett, tror jeg. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg var ikke vant med klemming før vi fikk noen inn i familien der det var helt naturlig. Til å begynne med følte jeg meg veldig utilpass, men vi venner oss til det meste. Nå føles det helt greit med en klem når vi møtes. Vi er veldig god venner med disse, men jeg føler ingen behov for å klemme andre uten mann og barn. Det blir litt for tett.

Anonymous poster hash: ed8a0...e28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...