Gå til innhold

Lurer på om jeg kan ha hatt cølaki i mange år uten å vite om det.


Nicklusheletida

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida

Jeg må på toalettet mange ganger om dagen med løs mage og slik har jeg hatt det i mange år (10-15 år). Jeg kan ikke forlate hjemmet om morgenen før jeg har vært på toalettet. Det kommer plutselig på og jeg må på toalettet raskt.

Jeg spiser ikke frokost i hverdagene, men likevel må jeg på do.

 

I helgene spiser jeg frokost, men da må jeg på do mange ganger etter hverandre før jeg kan forlate huset. Til og med nykjæresten har lagt merke til dette nå. Heldigvis tar han det pent og fleiper om det.

 

Hvis jeg spiser lunsj på jobb, tar det ofte bare minutter før jeg må på toalettet. Er veldig glad for at toalettet ligger rett over gangen, men det hender at jeg nesten ikke tør å reise meg opp fra stolen fordi jeg er redd det skal gå galt. Hender ofte at jeg åpner buksa før jeg løper over gangen for å slippe å bruke for lang tid på å åpne beltet før jeg setter meg.

 

Og en typisk situasjon for meg : Jeg drar innom en butikk og handler mat rett etter jobb og da hender det at jeg i vill panikk har måttet sette fra meg en full handlekorg med mat, storme rett ut av butikken på leting etter et toalett. Dette kan ellers skje hvor som helst. Jeg er svært ofte i denne situasjonen.

Det er bare ren flax at det har gått bra.

 

Gjennom årene har jeg vært innom tanken på at jeg kan ha cølaki, men har slått det fra meg siden jeg er i god fysisk form. Jeg har ikke smerter og jeg er ikke mye sliten utenom det som er normalt når jeg har lagt meg for sent.

 

For ett års tid siden viste blodprøver (jeg var hos legen for noe helt annet) at jeg hadde for lite folat. Jeg tenkte da at dette sikkert bare kom av at jeg mistet matlysten etter skilsmissen og at det sikkert ville ordne seg når jeg fikk tilbake lysten på mat igjen. Jeg har aldri vært til legen med disse problemene, da de har ikke gjort meg nervøs på noen måte. Jeg tenker ikke så mye på det akkurat bortsett fra når jeg er i situasjonen. Da er det tilnærmet panikk. Da tenker jeg at jeg må få rotet meg til lege, men det har jeg enda ikke gjort.

 

Når jeg googler ser jeg at dette er symtomer på Cølaki. Benskjørhet er også symtomer på Cølaki og etter at jeg bra benet, fikk jeg jo beskjed om at jeg var i fare for å kunne utvikle benskjørhet om 10 år.

 

Det som taler i mot er : Jeg har ikke jernmangel. Ikke veldig høyt nivå, men over grensa. Jeg har ikke anemi. Det er ingenting annet feil ved min blodprøve hvor det meste ble målt.

Jeg har heller ikke lagt merke til at det er noen spesielle matsorter jeg ikke tåler, rent bortsett fra oljet mat.

 

Det som taler for er at min far nettopp har fått påvist cølaki, men han har gått med sterke magesmerter siden i sommer. Han har dessuten det motsatte problemet. Han har hard mage, ikke løs. Han er likevel svært tynn slik som meg.

 

Det var en lang innledning, men spørmålet er : Kan man føle seg så frisk og uten noen form for smerter og likevel ha cølaki ?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Nicklusheletida

    9

  • Kayia

    9

  • Togli

    8

  • frosken

    7

Jeg syns du bør utredes for fordøyelsesproblemene dine, i hvert fall. Det er sikkert en rekke andre ting det kan være, også. Hva med laktoseintoleranse? Gallestein kan også gi lignende problemer, pga. for lite galle til fornøyelsen. Det høres i hvert fall ikke bra ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det akkurat som deg, og er under utredning nå. Jeg er laktoseintolerent og har ikke spist meieriprodukter på 15 år. Cøliacitester er sålangt negative, ingen blodprøver viser noe ekstremt, så spesialisten er litt i uvisse. "Noen har det sånn og må bare leve med det" sa han i går, uten at jeg syns det er betryggende eller lovende. Skal holde deg oppdatert på hva konklusjonen bli, i tilfelle det kan være det samme som du har.

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøk følgende: 14 dager uten gluten og uten melkeprodukter. (Det finnes mange gode alternative brød, knekkebrød og kaker i allergihyllene i større matbutikker). Se om det blir noen forskjell. Skulle det ikke hjelpe, kutter du hvete /hvetstivelse også.

 

Du burde garantert ta en cøliaki-test samt be om henvisning til gastrospesialist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg litt igjen i det du skriver, for jeg har selv også vært plaget av løs mage i rundt 15 år. Det starta vel egentlig den gangen eksmannen min fikk kraftig salmonellainfeksjon av et kyllingmidag vi begge spiste. Jeg fikk ingen symptomer, men tror det var rundt den tiden jeg begynte å slite med løs mage. Jeg har det imidlertid ikke slik at jeg er redd for "uhell", men mer slik at jeg stort sett på morgenen må på do (noen ganger får jeg magesmerter idet jeg sitter på do, og da blir det ikke bra før jeg får tømt meg). Andre ganger kan jeg føle at avføringen virker "etsende" (sorry beskrivelsen ;)). Det kan også se ut som jeg ikke fordøyer maten godt nok.

 

Det jeg har merka meg er at jeg alltid blir  bra i magen når jeg er i f.eks. syden. Jeg trodde derfor jeg hadde laktoseintoleranse, da melka i syden stort sett er laktosefri. Har her hjemme begynt på laktosefri melk, men det virker ikke som det hjelper noe særlig... Nå har jeg kommet til at jeg nok har stressmage og at den dermed blir fin når jeg har ferie og slapper godt av.

 

Dette plager meg egentlig ikke, men man blir jo alltid litt engstelig over ting som har med magen å gjøre.

 

Jeg legger heller ikke lett på meg, men går heller ikke ned i vekt hvis jeg spiser helt normalt.

 

Jeg tør nesten ikke ta dette opp med legen, da jeg er livredd for å måtte ta tarmundersøkelse :unsure:  Siden dette har vart i flere år og jeg ikke er dau ennå, så antar jeg det ikke er noe farlig :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

 

Jeg tør nesten ikke ta dette opp med legen, da jeg er livredd for å måtte ta tarmundersøkelse :unsure:  Siden dette har vart i flere år og jeg ikke er dau ennå, så antar jeg det ikke er noe farlig :huh:

 

Det er helt ukomplisert å ta coloskopi. Ikke noe å kvie seg for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei - ja det kan meget vel være cøliaki. Spesielt siden faren din har det og pga de symptomene du har.

 

Noen har løs mage, noen har hard, noen har jernmangel, noen mangler folat, noen er slakke mens andre kan ha fullt utviklet cøliaki uten å merke noe som  helst.

 

For all del - IKKE gjør som noen her foreslo - spise glutenfritt for å prøve ut. Da kan du forsinke/hindre hele diagnose prosessen. Spis masse gluten og ta en blodprøve. Siden faren din har det og du har de symptomene vil du få "innvilget" blodprøve uten spørsmål.

 

Du kan også - i morgen - kjøpe en selvtest på apoteket. Den koster ca 150 kr og kan gi en pekepinn. Men du kan ha cøliaki selv om denne testen ikke viser noe.



Anonymous poster hash: be4e5...8cc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IKKE KUTT UT GLUTEN! Jeg har cøliaki. Om du kutter ut gluten vil du maskere alle reaksjoner i kroppen, og få falsk-negative prøveresultater.

 

Ja. Man kan føle seg frisk uten noen symptomer og likevel ha cøliaki. Jeg har det i familien. Noen hadde symptomer før diagnosen, noen hadde ingen symptomer i det hele tatt. Forskning viser det samme. Tidligere trodde man at alle med cøliaki hadde løs avføring og raste ned i vekt. Det er ikke tilfelle.

 

Norsk cøliakiforening har mye infp på sine sider: ncf.no. 

 

Om du får påvist cøliaki kan du få 1980 kr mnd i grunnstønad fra Nav fordi glitenfri mat ofte er dyrere. Vel, dette gjelder helst erstatningsmaten; glutenfrie baguetter, pizza og pasta. Denne type erstatningsmat er mye mer usunn enn vanlige baguetter osv, men det er i grunn en annen diskusjon.

 

Først og fremst må du til lege og få tatt blodprøve. Har du kuttet ut gluten må du provosere kroppen med glutenholdig mat i minst 7 uker før prøven vil gi riktig resultat. Det fins flere typer blodprøver, sørg for at gen-testen også er med, den som viser om du har anlegg for utvikling av cøliaki.

 

Og helt til sist; påvisnng av cøliaki gjøre ikke ved skopi opp i endetarmen, det gjøre sved gastroskopi. Altså et skop ned gjennom munnen, magesekken og ned i tolvfingertarmen for å samle prøver fra tarmveggen. Dette vil vise om tarmtottene er utflatet, og du dermed ikke får tatt opp all næring du behøver fra maten. Men det er ingen sak, over på 5-6 minutter.

 

Lykke til! :-)

Endret av Magda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt ukomplisert å ta coloskopi. Ikke noe å kvie seg for.

Javel? Prøvd det? ;) Jeg skal gjennom min tredje nå, og vurderer å be om.... tja, det de vil GI meg av bedøvelde for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel? Prøvd det? ;) Jeg skal gjennom min tredje nå, og vurderer å be om.... tja, det de vil GI meg av bedøvelde for å si det sånn.

Ja, har nettopp gjennomført en coloskopi. På mitt sykehus tilbyr de en blanding av beroligende og smertestillende (dormicum+ketorax) intravenøst rett før de starter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har nettopp gjennomført en coloskopi. På mitt sykehus tilbyr de en blanding av beroligende og smertestillende (dormicum+ketorax) intravenøst rett før de starter.

Jeg fikk ikke tilbud om dette, men kommer til å be om det nå. Jeg syns faktisk coloskopi er 100 ganger værre enn gastroskopi, til tross for at man skal svelge slangen. Legene mente at dette hadde en sammenheng med at slimhinnene i tarmen var så betente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ikke tilbud om dette, men kommer til å be om det nå. Jeg syns faktisk coloskopi er 100 ganger værre enn gastroskopi, til tross for at man skal svelge slangen. Legene mente at dette hadde en sammenheng med at slimhinnene i tarmen var så betente.

Jeg har en venninne med crohns og hun har også hatt sterke smerter i forbindelse med coloskopi. Hun får nå tilstrekkelig med smertestillende etc. til at det går helt greit, men hun har ganske kjipe minner fra første gangen.  Jeg vet ikke hva som er årsaken til såpass varierende praksis når det gjelder tilbud om sedering.

 

Jeg har vært heldig og har fått utført både gastroskopi og coloskopi uten særlig ubehag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en venninne med crohns og hun har også hatt sterke smerter i forbindelse med coloskopi. Hun får nå tilstrekkelig med smertestillende etc. til at det går helt greit, men hun har ganske kjipe minner fra første gangen.  Jeg vet ikke hva som er årsaken til såpass varierende praksis når det gjelder tilbud om sedering.

 

Jeg har vært heldig og har fått utført både gastroskopi og coloskopi uten særlig ubehag.

Iallefall greit å vite at man kan be om det selv, takk for tips. Kan ikke si jeg gleder meg denne gangen heller akkurat....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt ukomplisert å ta coloskopi. Ikke noe å kvie seg for.

Kjenner minst tre som har tatt det og som sier det var helt forferdelig, så jammen ikke lett å vite hva som er sant :P

 

Jeg tok for litt siden biopsi av livmorhalsen, og har hørt endel skrekkhistorier der også - men jeg kjente absolutt ingenting av den undersøkelsen - heldigvis!

 

Ang magen min, så er jeg rimelig sikker på at coloskopi ikke vil vise noe unormalt, for jeg tror magen min kun reagerer på stress. Er jo rart at hvert eneste år når jeg feks er på ferie i syden (maks avslapning for min del), så er magen i sitt ess :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok for litt siden biopsi av livmorhalsen, og har hørt endel skrekkhistorier der også - men jeg kjente absolutt ingenting av den undersøkelsen - heldigvis!

Det har jeg gjort flere ganger og synes det er litt ubehagelig, en får et "sting" à la kort kraftig menssmerte. Men fort over, og egentlig ikke noe å grue seg for. Verre hos tannlegen ;).

Ang magen min, så er jeg rimelig sikker på at coloskopi ikke vil vise noe unormalt, for jeg tror magen min kun reagerer på stress. Er jo rart at hvert eneste år når jeg feks er på ferie i syden (maks avslapning for min del), så er magen i sitt ess :)

Vi er nok mange som har bedre fungerende mage rundt Middelhavet og andre sydensteder. Dette tror jeg har mye med det typiske middelhavskostholdet å gjøre, som vil si "lavkarbo light" - mindre brød, poteter og annen karbo, mere grønnsaker, fisk, kjøtt, oljer og urter. Magen min har det aldri bedre, så jeg burde egentlig klare å innføre dette hjemme også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg gjort flere ganger og synes det er litt ubehagelig, en får et "sting" à la kort kraftig menssmerte. Men fort over, og egentlig ikke noe å grue seg for. Verre hos tannlegen ;).

Vi er nok mange som har bedre fungerende mage rundt Middelhavet og andre sydensteder. Dette tror jeg har mye med det typiske middelhavskostholdet å gjøre, som vil si "lavkarbo light" - mindre brød, poteter og annen karbo, mere grønnsaker, fisk, kjøtt, oljer og urter. Magen min har det aldri bedre, så jeg burde egentlig klare å innføre dette hjemme også :)

Takk for at dere gjør meg litt roligere iallefall :) De som føler smerte og synes det er "grusomt" kjenner kanskje litt på det psykiske rundt det....

 

Jeg har egentlig et kosthold som ligner mer på Middelhavslandkosthold enn typisk norsk kosthold i hverdagen, så tror ikke det er helt der det ligger heller... Noen ganger mistenker jeg at jeg ikke tåler fiberrik mat, for fiberen fordøyes på en måte ikke godt nok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Jeg kjenner meg litt igjen i det du skriver, for jeg har selv også vært plaget av løs mage i rundt 15 år. Det starta vel egentlig den gangen eksmannen min fikk kraftig salmonellainfeksjon av et kyllingmidag vi begge spiste. Jeg fikk ingen symptomer, men tror det var rundt den tiden jeg begynte å slite med løs mage. Jeg har det imidlertid ikke slik at jeg er redd for "uhell", men mer slik at jeg stort sett på morgenen må på do (noen ganger får jeg magesmerter idet jeg sitter på do, og da blir det ikke bra før jeg får tømt meg). Andre ganger kan jeg føle at avføringen virker "etsende" (sorry beskrivelsen ;)). Det kan også se ut som jeg ikke fordøyer maten godt nok.

 

Det jeg har merka meg er at jeg alltid blir  bra i magen når jeg er i f.eks. syden. Jeg trodde derfor jeg hadde laktoseintoleranse, da melka i syden stort sett er laktosefri. Har her hjemme begynt på laktosefri melk, men det virker ikke som det hjelper noe særlig... Nå har jeg kommet til at jeg nok har stressmage og at den dermed blir fin når jeg har ferie og slapper godt av.

 

Dette plager meg egentlig ikke, men man blir jo alltid litt engstelig over ting som har med magen å gjøre.

 

Jeg legger heller ikke lett på meg, men går heller ikke ned i vekt hvis jeg spiser helt normalt.

 

Jeg tør nesten ikke ta dette opp med legen, da jeg er livredd for å måtte ta tarmundersøkelse :unsure:  Siden dette har vart i flere år og jeg ikke er dau ennå, så antar jeg det ikke er noe farlig :huh:

Jeg har ikke stressmage og jeg blir ikke bedre i syden. Jeg blir bare verre egentlig. Det er så mange ganger at familien har måttet lokalisere doen for meg hvis vi f.eks sitter på restaurant før jeg i det hele tatt tør å reise meg fra stolen.

 

Det siste nå som jeg fikk vite etter at jeg skrev innlegget er at min far ikke har sølaci alikevel. Blodprøver viste sølaci, men den andre prøven det snakkes om her, viste at han ikke har det likevel. Det er så fortvilende. Han har slitt med så store magesmerter siden i sommer og han spiser smertestillende til den store gullmedalje. Mange ting har blitt undersøkt, men de finner ikke noe galt. Likevel er det tydelig at han har vondt og han har blitt kjempemager. Når jeg har vært der, må han stoppe å spise da det setter seg fast i halsen og han kaster opp. Han har utposning på spiserørert og jeg synes det er merkelig at dette ikke blir operert. Synes dessuten det er frustrende at de ikke undersøker flere ting på samme tid, men neida de undersøker bare en ting om gangen og tiden går. Tenk om det hadde vært noe alvorlig. Er mer bekymret for han enn meg selv. Jeg har i hvert fall ikke vondt noe sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke stressmage og jeg blir ikke bedre i syden. Jeg blir bare verre egentlig. Det er så mange ganger at familien har måttet lokalisere doen for meg hvis vi f.eks sitter på restaurant før jeg i det hele tatt tør å reise meg fra stolen.

 

Det siste nå som jeg fikk vite etter at jeg skrev innlegget er at min far ikke har sølaci alikevel. Blodprøver viste sølaci, men den andre prøven det snakkes om her, viste at han ikke har det likevel. Det er så fortvilende. Han har slitt med så store magesmerter siden i sommer og han spiser smertestillende til den store gullmedalje. Mange ting har blitt undersøkt, men de finner ikke noe galt. Likevel er det tydelig at han har vondt og han har blitt kjempemager. Når jeg har vært der, må han stoppe å spise da det setter seg fast i halsen og han kaster opp. Han har utposning på spiserørert og jeg synes det er merkelig at dette ikke blir operert. Synes dessuten det er frustrende at de ikke undersøker flere ting på samme tid, men neida de undersøker bare en ting om gangen og tiden går. Tenk om det hadde vært noe alvorlig. Er mer bekymret for han enn meg selv. Jeg har i hvert fall ikke vondt noe sted.

 

PS : Det heter cøliaki. (Sånn at du får opp info om du googler ;-)

Endret av Magda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis faren din hadde utslag på blodprøven så er det mest sannsynlig cøliaki under utvikling. Kanskje han må vente et halvt år før han tar ny biopsi. Spørs litt hvilken blodprøve det var, den som er mest vanlig heter Anti Ttg-IgA. Hvis denne er positiv så ER det cøliaki. Men NAV krever i tillegg positiv biopsi hos voksne. Problemet kan være at feks tarmtottene bare er flekkvis forsvunnet og så tok de ikke prøve (biopsi) akkurat der. Si til han at han må kreve ny biopsi om en stund. Som sagt hvis den blodprøven jeg nevnte var positiv. Spesielt hvis den var veldig positiv.

 

Ang deg selv - krev å få tatt den nevnte blodprøven og hvis mulig også gentesten.



Anonymous poster hash: be4e5...8cc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...