Gå til innhold

Lussingesyge graviditet


Muam1981

Anbefalte innlegg

Hej, Jeg har lige brug for jeres mening/råd!!

Jeg har lige vært hos min læge fordi min 10 månd. gammel baby er syg. Jeg er gravid i uge 14. Og har haft min første svangerskaps kontroll hos lægen. Jeg fikk taget noen blodprøver. Jeg ringte for å få svar på blodprøver et par ganger, men kom dessverre ikke gjennom. Jeg tenkte heller å bestille ny tid pga kvalmen og regnet med at svar på blodprøverne var ok siden jeg ikke var blitt kontaktet af lægen min.

Men så kom sjokk idag da jeg var hos hende sammen med min sønn. Tenkte å fort spørre om svar på blodprøverne i samme sleng. Så får jeg svaret at jeg ikke har haft lussingesyge som børn og at det kan give skade på fosteret hvis jeg bliver smittet. Ooookkkk og hvem har da pligt til å informere mig om at jeg bør være forsigtig???? Har ikke lægen ansvar om å sende det skriftelig til mig og informere meg mer angående det??? Jeg reagerte om hvorfor jeg ikke var blitt kontaktet så hadde hun ikke noe svar faktisk. Men sa bare du ringte jo, men kom ikke gjennom. Men hvem har da ansvar om å fortelle meg det???

I norge vet jeg at det bliver sendt skriftelig svar hvis det er noe alvorlig. Er det svigt i systemet eller hva??? Jeg kom gråtende hjem, ble så fornærmet at jeg vet ikke om det og er gravid:((( hvem kan jeg kontakte for å klage/ snakke med???

Takk på forhånd

Hilsen en fortvilet mor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hva er lussingesyge på norsk, noen som vet?

 

Og til spørsmålsstiller - jeg forstår ikke helt? Er du smittet, og dermed redd for barnet ditt, eller er du bare redd fordi du ikke har hatt sykdommen og det kan være skadelig for barnet i magen dersom du skulle bli syk nå?



Anonymous poster hash: 93e50...9b9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg søkte på "lussingesyge" og tror det må være det som kalles parovirus på norsk. Det jeg skriver, bygger på den forutsetningen.

Det finnes artikler på nettet der det diskuteres om alle gravide burde sjekkes for immunitet mot parovirus. Konklusjonen er stort sett at det ikke er noe poeng, siden det er vanskelig å beskytte seg mot smitte og fordi fosteret ikke nødvendigvis blir skadet selv om den gravide får viruset. Men fosteret KAN bli sykt og i verste fall dø.

Men det er ikke denne sykdommen babyen din har, hvis jeg forstår deg riktig? Da er det jo ingen akutt fare. Men jeg forstår jo at du synes du burde fått beskjed tidligere. Hvordan rutinene rundt dette er, aner jeg ikke. Det er i hvert fall ikke slik at alle sjekkes for dette viruset i Norge.

Det viktigste er vel at du ber legen din om informasjon om hvordan man unngår smitte.

Her står det en del, men det er fra 2009 (se f.eks. pkt. 2):

http://nhi.no/foreldre-og-barn/mange-vet-for-lite-om-faren-ved-parvovirusinfeksjon-i-svangerskapet-28651.html?page=5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...