Gå til innhold

Smertefull sex etter svangerskap


Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Jeg ble gravid for omtrent et år siden, jeg var da 24 år med et godt og meget aktivt sexliv. Rundt tre måneder inn i svangerskapet begynte jeg å føle et ubehag ved penetrering, det føltes litt sårt og ømt og jeg klarte ikke nyte sexen slik jeg pleide. Bort falt også all lyst. Det kan nevnes at rundt denne tiden fikk jeg svangerskapets første urinveisinfeksjon etterfulgt av nyrebekkenbetennelse. Den andre runden kom 4 måneder senere. Dette begynte sakte å skape problemer i forholdet, da mannen min gjerne vil ha sex opptil flere ganger daglig. Noen ganger hovnet jeg opp, jeg fikk soppinfeksjoner og innimellom rifter i skjeden som det blødde litt fra og svidde. Jeg følte meg i tillegg enorm og veldig lite attraktiv og la skylden for den manglende sexlysten på dette. Da fødselen var like rundt hjørnet viste det seg at babien lå i seteleie og vi valgte å gjennomføre fødsel med keisersnitt. Jeg hadde gledet meg til normal sex og lot meg overtale til å prøve igjen allerede 3 uker etter fødsel. Jeg hadde nok lest at det ikke var lurt, men jeg hadde jo tatt keisersnitt og tenkte at det ikke kunne være så galt. Men det gjorde fryktelig vondt da han trengte inn, som om underlivet mitt var trukket seg sammen. Også kjønnsleppene mine er blitt betydelig mindre etter svangerskapet. Jeg syntes dette var utrolig leit, men har prøvd å ha sex et par ganger i uken for å glede mannen min og prøve å ikke la det vises så tydelig at det gjør vondt. Jeg har veldig vanskelig for å blir våt, og etter kort stund med smertefull sex er jeg helt tørr. Mannen min ønsker ikke å bruke glidemiddel, da jeg tror dette er en «turn off» for han. Det er nå gått tre måneder siden fødsel, og det er fremdeles like vondt. Jeg har hatt enda en urinveisinfeksjon siden fødsel også, og en lang periode hadde jeg et rift på innsiden av skjeden som kunne minne om et forkjølelsesår og som gjorde at det sve veldig når jeg tisset og tørket meg. Min mann føler dette har med forholdet vårt og gjøre, og at det er fordi vi tippet et år sammen da problemene startet i september i fjor. Han sover ikke lenger med meg om nettene og forholdet vårt ser ut til å rakne veldig fort. Det er veldig vanskelig for meg å ta initiativ til sex, når jeg vet smerten det bringer og hans favorittstillinger er de som gjør vondest for meg. Hvis jeg sier at det gjør vondt, blir han frustrert og oppgitt og føler at jeg ødelegger hyggen. Desto lenger inn han trenger, desto vondere gjør det, både på utsiden og innsiden. Jeg ammer sønnen vår om det er relevant og det kan også nevnes at mannen min er litt vel godt utstyrt fra naturens side, men det pleide å gå fint tidligere. Jeg har heller ingen lyst lenger til å masturbere og noen ganger tenker jeg at jeg ikke lenger har samme følelse nedentil… Hva kan være grunnen til dette, og er det noe jeg kan gjøre for å få tilbake det gode sexlivet vårt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det første du bør gjøre er å få mannen din til å forstå at du har null glede av sexen slik det er nå. Jeg fatter ikke at han fortsetter å ture på og blir sur når du sier du blir tørr og får vondt!? Hva slags mann er det som da bare tenker på sin egen nytelse og gir blaffen i at partneren har smerter!? Fyttikatta... Glidekrem er det minste du kan kreve at dere bruker dersom du vil fortsette å stille opp fremover.

 

3 mnd etter fødsel er du fremdeles full av hormoner, kroppen er innstilt på å gi melk til et barn, ikke til å gi seksuell nytelse og jeg er ganske sikker på at det å ha sex flere ganger i uka 3 mnd etter fødsel hører mer til sjeldenhetene enn det knapt å ha hatt sex på dette tidspunktet!

 

Kan det være en muilighet at du tar en prat med helsesøster eller lege og så får mannen din til å være med å få en fagpersons synspunkter på saken? Mannen din har tydeligvis ikke noen som helst peiling på hva som skjer med kvinnekroppen under et svangerskap og den første tiden (ganske lenge!) etter en fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første du bør gjøre er å få mannen din til å forstå at du har null glede av sexen slik det er nå. Jeg fatter ikke at han fortsetter å ture på og blir sur når du sier du blir tørr og får vondt!? Hva slags mann er det som da bare tenker på sin egen nytelse og gir blaffen i at partneren har smerter!? Fyttikatta... Glidekrem er det minste du kan kreve at dere bruker dersom du vil fortsette å stille opp fremover.

 

3 mnd etter fødsel er du fremdeles full av hormoner, kroppen er innstilt på å gi melk til et barn, ikke til å gi seksuell nytelse og jeg er ganske sikker på at det å ha sex flere ganger i uka 3 mnd etter fødsel hører mer til sjeldenhetene enn det knapt å ha hatt sex på dette tidspunktet!

 

Kan det være en muilighet at du tar en prat med helsesøster eller lege og så får mannen din til å være med å få en fagpersons synspunkter på saken? Mannen din har tydeligvis ikke noen som helst peiling på hva som skjer med kvinnekroppen under et svangerskap og den første tiden (ganske lenge!) etter en fødsel.

Støttes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det kan jo være mange årsaker til at et sexliv endrer seg i forb. med graviditet og fødsel. Hormonene endrer seg både under og etter fødselen, og livssituasjonen med et lite barn som krever sitt, døgnet rundt, spiller en stor rolle. Jeg skal ikke gå inn på det psykologiske, for her er jeg ikke ekspert, men det hormonelle har jeg ganske god innsikt i. Under graviditeten skjer en kraftig øking av hormonnivået, og etter fødselen forsvinner hormonene raskt, og den nybakte mor kommer i samme hormonelle tilstand som en kvinne i overgangsalderen. Mange kan få svettetokter, som i tillegg til nattlig amming, gir dårlig nattesøvn. Det du merker av ubehag ved samleie kan meget lett forklares ved hormonmangel, og her er i all fall hjelp å få. Du kan kjøpe Ovesterin stikkpiller eller krem på apoteket uten resept, bruk det daglig i to uker, og så vedlikehold to ganger i uken til dine egne menstruasjoner kommer tilbake. Hvis du studerer pakningsvedlegget, vil du lese at det ikke skal brukes under graviditet eller amming. Det skyldes at legemidlet ikke er testet i disse situasjoner, men du kan trygt bruke det. Hormonmengden er så lav at det ikke betyr noe ved amming. Ingen risiko for barnet, det har vært utsatt for same hormonet (østriol) i ‘megamengder’ i løpet av svangerskapet. Etter bruk i to uker tror jeg at du skal oppleve samleiet mer positivt (de mindre kjønnslepper kan også skyldes hormonmangel). Fortell din mann at samleie flere ganger om dagen er for mye i din situasjon.

Jeg håper at mitt råd om lokal østrogen vil kunne hjelpe så du ikke har vondt under samleiet.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesteleser

Sier som de andre her, hva slags mann er det som maser seg til sex bare tre uker etter fødsel og blir snurt når du ikke klarer å ha sex så ofte som han vil? Forklar ham i klartekst at det faktisk gjør fysisk vondt å ha sex. At det ikke i utgangspunktet har noe med dine følelser for ham å gjøre slik han ser ut til å mene, men at dine følelser for ham garantert vil bli påvirket om han fortsetter å presse deg til sex før kroppen din er klar for det. Få gjerne helsesøster eller lege til å bli med på å forklare ham hva som foregår i kroppen din etter fødselen og hvor lang tid det kan ta før du er tilbake til "normalen", så kanskje han skjønner at han må gi deg tid. Vil han ikke respektere dette, er han en skikkelig idiot og fortjener å sitte igjen med venstrehånda si og en pakke kleenex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 uker etter en fødsel er ikke akkurat lang tid, så det er ikke rart at det kan være vondt. selv om du har hatt keisersnitt.

 

Men det jeg ikke skjønner er hvorfor han ikke vil bruke glidekrem, hva er det som foregår i hode hans når han ikke vil det? Han vil jo ikke merke noe negativt og vil kun være positivt for dere begge.

Jaggu mye rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som de andre her sier, så er det helt merkelig at han vil ha sex når du så åpenbart bare har vondt.

Å fortsette presse seg selv til sex uten å ville det, er uheldig både for ditt fremtidige sexliv-  og for din lyst på han- samt dine følelser for han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...