Gå til innhold

Innvollsorm


Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Oppdaget at vår katt hadde innvollsorm, hun fikk markkur samme dagen. Hun er en vanlig skogskatt, og hun får markkur 2-4 ganger i året. Nå lurer jeg på om mark fra katten kan smitte til oss mennesker? Har en gutt på 6 år, og katta har sovet mye i hans seng. Burde hele familien ta markkur også?

Etter å ha lest mye på nettet så har det gjort meg fryktelig usikker.. For meg så virket det som katten hadde spolorm. I dag startet sønnen min å klage på at det venstre øyelokket hans føltes tungt, og at det skle litt ned når han hadde øynene åpne.. Kjente panikken grep meg litt siden jeg har lest at noen typer orm hos mennesker kan gå til øyet og hjernen, blant annet spolorm.. Vi har ikke observert mark i verken avføring eller i rumpa på noen av oss voksne eller barn. Ingen kløe heller.

Mulig det bare er jeg som er litt hysterisk, eller burde vi ta en kur alle mann? Eventuelt ta kontakt med lege.

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Allmennlege Kjell Vaage

Mange er engstelige for å bli smittet med innvollsorm fra kjæledyrene sine, men smitte fra dyr til menneske er svært sjelden, og gir vanligvis ikke alvorlige symptomer.

Derfor ingen grunn til bekymring.

Barnemark er derimot langt mer vanlig. Den gir alltid en intens kløe i endetarmen. Dersom så er tilfelle så må hele familien behandles med det reseptfrie middel Vermox som også brukes mot de fleste andre innvollsormer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...