Gå til innhold

Fordommer mot trygdede?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Var en tur på Rimi nå i lunch-pausen og her var det stort sett, bortsett fra noen pensjonister, kun det jeg vil anta var trygdede i sin beste alder (under 35-40). Folk som så ut som om de nettopp hadde stått opp, med bustete hår, iført løstsittende "treningsbukser", kraftig overvektige, gjerne med tatoveringer, bærende på brus og snop på vei mot kassen.
 
Har jeg fordommer mot trygdede?


Anonymous poster hash: 6d758...55a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • AnonymBruker

    17

  • laban

    7

  • stjernestøv

    4

  • frosken

    3

stjernestøv

 

Var en tur på Rimi nå i lunch-pausen og her var det stort sett, bortsett fra noen pensjonister, kun det jeg vil anta var trygdede i sin beste alder (under 35-40). Folk som så ut som om de nettopp hadde stått opp, med bustete hår, iført løstsittende "treningsbukser", kraftig overvektige, gjerne med tatoveringer, bærende på brus og snop på vei mot kassen.
 
Har jeg fordommer mot trygdede?

Anonymous poster hash: 6d758...55a

 

Hehe, måtte le litt av dette "synet" :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en tur på Rimi nå i lunch-pausen og her var det stort sett, bortsett fra noen pensjonister, kun det jeg vil anta var trygdede i sin beste alder (under 35-40). Folk som så ut som om de nettopp hadde stått opp, med bustete hår, iført løstsittende "treningsbukser", kraftig overvektige, gjerne med tatoveringer, bærende på brus og snop på vei mot kassen.

 
Har jeg fordommer mot trygdede?

Om du har fordommer er det vel heller mot bolere med tattoveringer og trente overarmer... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endel av tingene kan stemme på mange trygdede, det, tror jeg. I alle fall en viss gruppe.

 

Men så glemte du å nevne det du ikke kan se; hvordan de føler seg med tanke på at de er på bunnen av den sosiale rangstigen...

 

I og med at mennesket er et flokkdyr, må jo det være et viktig aspekt...  :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som så ut som om de nettopp hadde stått opp, med bustete hår, iført løstsittende "treningsbukser", kraftig overvektige, gjerne med tatoveringer, bærende på brus og snop på vei mot kassen.

 

Har jeg fordommer mot trygdede?

Anonymous poster hash: 6d758...55a

Du har i vært fall fordommer mot folk med noen ekstra kilo og / eller tatoveringer og som ikke lever like sunt som du tydeligvis synes alle bør.

Jeg har en kollega som er ganske rund og som har håret (ofte litt fett) i hestehale. Jeg vet ikke om han har tatoveringer - han tusler nesten alltid rundt i den samme, utslitte genseren, så jeg har ikke sett ham i T-skjorte.

Han jobber ofte hjemmefra, for han har lang vei til jobben pga. anstrengt økonomi (kone under utdannelse, to barnehagebarn mm.), og det skulle ikke forundre meg om han da stikker ut og kjøper seg en brus iblant.

Han er forsker med doktorgrad innenfor et svært etterspurt medisinsk spesialfelt.

Jeg har også en sykepleiervenninne som har en frisyre som selv jeg vil kalle bustete. Årsaken er bl.a. at hun har enormt stritt hår og ikke råd til mye dill hos frisøren. Hun har nemlig også anstrengt økonomi, bl.a. fordi hun nettopp har tatt opp lån for å kjøpe leilighet alene i Oslo, og derfor lavt klesbudsjett. Hun har tidligere vært plaget av et enormt søtsug, men har nå blitt kvitt mye av det og dermed også noen kilo, men hun har fortsatt synlig overvekt å dra på.

Hun tar etterutdanning samtidig med at hun jobber fulltid, leser til eksamen i alle ledige stunder og har fri enkelte virkedager fordi stillingen hennes har døgnturnus. Jeg vet lite om hennes spisevaner, men jeg vet altså at hun fram til årsskiftet var ganske avhengig av sukker for å orke hverdagen. Dette har hun selv fortalt - med selvironi og hyppige innslag av smittende latter. Det er alltid veldig hyggelig å snakke med henne.

Jeg påstår ikke at alle du møtte, er i deres situasjon. Men jeg synes ikke koplingene dine er så imponerende. Alle som ikke er på jobb en tilfeldig mandag, er ikke trygdet. Alle trygdede er ikke overvektige eller tatovert, det omvendte er heller ikke tilfellet. Alle overvektige har ikke blitt det fordi de lever på brus og godteri.

Men det er sikkert noen på trygd som kvier seg for å handle eller være i aktivitet på dagtid, fordi de frykter at folk som ser dem, tenker som deg. Så du har kanskje klart å gjøre dagen litt dårligere for noen av dem. Håper du er fornøyd med deg selv :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du har i vært fall fordommer mot folk med noen ekstra kilo og / eller tatoveringer og som ikke lever like sunt som du tydeligvis synes alle bør.

Jeg har en kollega som er ganske rund og som har håret (ofte litt fett) i hestehale. Jeg vet ikke om han har tatoveringer - han tusler nesten alltid rundt i den samme, utslitte genseren, så jeg har ikke sett ham i T-skjorte.

Han jobber ofte hjemmefra, for han har lang vei til jobben pga. anstrengt økonomi (kone under utdannelse, to barnehagebarn mm.), og det skulle ikke forundre meg om han da stikker ut og kjøper seg en brus iblant.

Han er forsker med doktorgrad innenfor et svært etterspurt medisinsk spesialfelt.

Jeg har også en sykepleiervenninne som har en frisyre som selv jeg vil kalle bustete. Årsaken er bl.a. at hun har enormt stritt hår og ikke råd til mye dill hos frisøren. Hun har nemlig også anstrengt økonomi, bl.a. fordi hun nettopp har tatt opp lån for å kjøpe leilighet alene i Oslo, og derfor lavt klesbudsjett. Hun har tidligere vært plaget av et enormt søtsug, men har nå blitt kvitt mye av det og dermed også noen kilo, men hun har fortsatt synlig overvekt å dra på.

Hun tar etterutdanning samtidig med at hun jobber fulltid, leser til eksamen i alle ledige stunder og har fri enkelte virkedager fordi stillingen hennes har døgnturnus. Jeg vet lite om hennes spisevaner, men jeg vet altså at hun fram til årsskiftet var ganske avhengig av sukker for å orke hverdagen. Dette har hun selv fortalt - med selvironi og hyppige innslag av smittende latter. Det er alltid veldig hyggelig å snakke med henne.

Jeg påstår ikke at alle du møtte, er i deres situasjon. Men jeg synes ikke koplingene dine er så imponerende. Alle som ikke er på jobb en tilfeldig mandag, er ikke trygdet. Alle trygdede er ikke overvektige eller tatovert, det omvendte er heller ikke tilfellet. Alle overvektige har ikke blitt det fordi de lever på brus og godteri.

Men det er sikkert noen på trygd som kvier seg for å handle eller være i aktivitet på dagtid, fordi de frykter at folk som ser dem, tenker som deg. Så du har kanskje klart å gjøre dagen litt dårligere for noen av dem. Håper du er fornøyd med deg selv :P

 

Du har ikke hørt om ironi?  :ph34r:

Anonymous poster hash: 6d758...55a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv

Du har i vært fall fordommer mot folk med noen ekstra kilo og / eller tatoveringer og som ikke lever like sunt som du tydeligvis synes alle bør.

Jeg har en kollega som er ganske rund og som har håret (ofte litt fett) i hestehale. Jeg vet ikke om han har tatoveringer - han tusler nesten alltid rundt i den samme, utslitte genseren, så jeg har ikke sett ham i T-skjorte.

Han jobber ofte hjemmefra, for han har lang vei til jobben pga. anstrengt økonomi (kone under utdannelse, to barnehagebarn mm.), og det skulle ikke forundre meg om han da stikker ut og kjøper seg en brus iblant.

Han er forsker med doktorgrad innenfor et svært etterspurt medisinsk spesialfelt.

Jeg har også en sykepleiervenninne som har en frisyre som selv jeg vil kalle bustete. Årsaken er bl.a. at hun har enormt stritt hår og ikke råd til mye dill hos frisøren. Hun har nemlig også anstrengt økonomi, bl.a. fordi hun nettopp har tatt opp lån for å kjøpe leilighet alene i Oslo, og derfor lavt klesbudsjett. Hun har tidligere vært plaget av et enormt søtsug, men har nå blitt kvitt mye av det og dermed også noen kilo, men hun har fortsatt synlig overvekt å dra på.

Hun tar etterutdanning samtidig med at hun jobber fulltid, leser til eksamen i alle ledige stunder og har fri enkelte virkedager fordi stillingen hennes har døgnturnus. Jeg vet lite om hennes spisevaner, men jeg vet altså at hun fram til årsskiftet var ganske avhengig av sukker for å orke hverdagen. Dette har hun selv fortalt - med selvironi og hyppige innslag av smittende latter. Det er alltid veldig hyggelig å snakke med henne.

Jeg påstår ikke at alle du møtte, er i deres situasjon. Men jeg synes ikke koplingene dine er så imponerende. Alle som ikke er på jobb en tilfeldig mandag, er ikke trygdet. Alle trygdede er ikke overvektige eller tatovert, det omvendte er heller ikke tilfellet. Alle overvektige har ikke blitt det fordi de lever på brus og godteri.

Men det er sikkert noen på trygd som kvier seg for å handle eller være i aktivitet på dagtid, fordi de frykter at folk som ser dem, tenker som deg. Så du har kanskje klart å gjøre dagen litt dårligere for noen av dem. Håper du er fornøyd med deg selv :P

Liker! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke hørt om ironi?  :ph34r:

Anonymous poster hash: 6d758...55a

Så absolutt. Men jeg forsto ikke helt hva du ironiserte over, og du klarte å komme med noen lite trivelige oppgulp uansett.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker?

Alle har fordommer av forskjellig slag, bare noen som liker å påstå at de ikke har det =)

 

Og nei fordommene stemmer ofte ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så absolutt. 

 

Åpenbart ikke.

 

Men jeg forsto ikke helt hva du ironiserte over,

 

 

Folks fordommer mot trygdede, kanskje?

Anonymous poster hash: 6d758...55a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpenbart ikke.

 

Folks fordommer mot trygdede, kanskje?

Anonymous poster hash: 6d758...55a

Det går an å ha hørt om ironi selv om man ikke alltid gjetter riktig når det gjelder hvorvidt folk er ironiske eller mener (noe) av det de sier / skriver.

Ofte (men ikke alltid) er ironi forbundet med en del humor. Det savnet jeg i innlegget ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn tenker jeg hver gang jeg er i butikken på formiddagen. De uflidde må være trygda, og de freshe handler i lunsjpausen. Det kan være omvendt, for de trygda har vel mye bedre tid til å dolle seg før de skal handle, og til å lage kjernesunn mat fra bunnen av? Hm.... Jag är förvirrad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det går an å ha hørt om ironi selv om man ikke alltid gjetter riktig når det gjelder hvorvidt folk er ironiske eller mener (noe) av det de sier / skriver.

Ofte (men ikke alltid) er ironi forbundet med en del humor. Det savnet jeg i innlegget ditt.

 

Vel, stjernestøv mente noe annet. Jeg tror vi konkluderer med at du ikke har humor.

Anonymous poster hash: 6d758...55a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Vel, stjernestøv mente noe annet. Jeg tror vi konkluderer med at du ikke har humor.

Anonymous poster hash: 6d758...55a

 

Vi?  Hvorfor omtaler du deg selv i flertall, evt. hvem snakker du på vegne av?  Ironipolitiet?  Så vidt jeg kan se, mente stjernestøv at både ditt og mitt innlegg var greit?

 

Jeg konkluderer med at du og jeg ikke har nøyaktig samme form for humor, evt. at den ikke klaffet akkurat her.  Det kan jeg leve med ;)

 

 

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi?  Hvorfor omtaler du deg selv i flertall, evt. hvem snakker du på vegne av?  Ironipolitiet?

 

Jeg konkluderer med at du og jeg ikke har samme form for humor, evt. at den ikke klaffet akkurat her.  Det kan jeg leve med ;)

Og jeg har vesentlig større sans for dine innlegg i denne tråden enn trådstarters:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og jeg har vesentlig større sans for dine innlegg i denne tråden enn trådstarters:-)

 

Det overrasker meg ikke da dere to er så like at det normalt er umulig å skille innleggene deres fra hverandre.

Anonymous poster hash: 6d758...55a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn tenker jeg hver gang jeg er i butikken på formiddagen. De uflidde må være trygda, og de freshe handler i lunsjpausen. Det kan være omvendt, for de trygda har vel mye bedre tid til å dolle seg før de skal handle, og til å lage kjernesunn mat fra bunnen av? Hm.... Jag är förvirrad.

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Ser dere skriver om meg her. Jeg måtte le først da jeg leste det for jeg så det for meg, det var en måte å se det på :) Men så leste jeg det laban skrev og det var en annen måte å se det på, derfor er vel jeg enig med begge to...ser det fra begge sidene. :) Alle vil oppfatte et innlegg ulikt, sånn er det bare med oss mennesker. En sak har flere sider.

 

Og for all del, jeg så for meg at jeg stod i butikk køen sammen med dem i det første innlegget ;)

Endret av stjernestøv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nja, jeg har vært på Meny i dag. Jeg var nydusja. Jeg hadde på meg skinnjakke til 4lapper, jeans til 1500, t-shirt 1000, ankelstøvletter til 2, solbriller 2000, veske 3700. Trygda sitter laust ;) Høyde 172, vekt 56, no tattiser. Kjøpte meg en iskald boksecola, kokesjokolade og betalte med mitt sorte bankkort. Med meg hadde jeg en kronisk sykdom og uføretrygd på konto og litt attåt. Vi kommer visst i ulike shapes vi trygdede. Jeg kan ikke si at jeg så noen som passet til din beskrivelse. Vel, jeg så noen pensjonister - men den velstelte varianten. Kanskje jeg var der på feil tidspunkt. Når lunsjer du?



Anonymous poster hash: f0f05...97b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...