Gå til innhold

Jernmangel og graviditet


Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Hei. Jeg har nylig fått svar på en blodprøve som bl.a. viser følgende verdier:

Hb: 11,7

Urinstoff: 7,9

S-Ferritin: 6

S-Jern: 2,8

Jernbindingskap: 80

Transferrin: 3,2

Transferrinmetning: 0,03

Etter det jeg skjønner så har jeg for lite jern. Jeg ønsker å bli gravid og lurer på om verdiene jeg har på noen måte kan være skadelig for fosteret? Bør jeg starte med jerntabletter og så forsøke å bli gravid når verdiene er normale eller er det trygt om jeg skulle bli det nå? Kan forhøyet verdi av urinstoff være uheldig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det har vært stor debatt om indikasjoner for å bruke jern i graviditet. (Les http://tidsskriftet.no/article/1415144). Du har bra blodprosent, men lavt jernelager (ferritin). Det er ingen grunn til å utsette forsøk med å bli gravid til lageret \'normalt\'. Jeg foreslår at du , når du er gravid, får målt verdiene på nytt og er ferritin fortsatt under 12, så kan det bli aktuelt å starte med jern. Det kan vurderes engang i løpet av første trimester (før uke 13).

Med hensyn til urinstoff (karbamid) så vet jeg ikke grunnen til at det ble målt, det må ses i større sammenhang, og kreatinin og også elektrolytter bør måles. Det bør du diskutere med din lege som vel hadde en grunn til at analysen skulle foretas.

Lykke til med graviditetsforsøket.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...