Gå til innhold

Rosacea


Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Hei!

Jeg er en dame på 47 år som har hatt Rosacea siden jeg var 25 år. Det har ikke bedret seg med årene, og i tillegg har jeg de siste årene blitt plaget med STORE kviser på haken.

Jeg har prøvd ulike typer kremer/gel. Rozex 0,75% er den som har passet meg best i forhold til å ikke bli rød i huden av kremen. Jeg har brukt den i ca. 10 år. I tillegg har jeg brukt Tetracycliner på vinteren. Effekten har blitt mindre med årene. Jeg orker ikke å bruke Tetracycliner på sommeren da jeg ikke tåler solen selv med solkrem med høy faktor. Det klør og svir. Ubehagelig selv om jeg ikke sitter direkte i solen. Soler meg aldri i ansiktet. Jeg har med jevne mellomrom fjernet blodkar med laser. Det har hjulpet. Lasermaskinen på sykehuset ble ødelagt for et par år siden, og de aner ikke når de får en ny. Jeg har ikke råd til å gjøre dette privat.

Mine spørsmål er som følgende:
Er det kommet nye kremer på markedet som jeg kan prøve? Evt kan du anbefale kremer som har vært på markedet en stund?
Finnes det andre typer antibiotika hvor man tåler solen bedre?
Jeg har hørt at Svovelkrem kan hjelpe både på Rosacea og kviser. Har lyst å prøve det, men fastlegen min er usikker på hvor mange % kremen skal inneholde. Kan du si noe om det på et generelt grunnlag?
Kan du anbefale en krem som hjelper på kvisene på haken?

Skulle tro man forsonet seg med huden sin etter så mange år, men det er vanskelig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Jeg er stor forståelse for at rosacea er en plagsom hudlidelse og som du også bemerker er den knyttet til høy talgproduksjon. Hva selve betennelsen kommer av og hvor mye som skyldes selve talgen , midd eller bakterier er litt usikkert. Hvilken betydning blodkardannelsen og rødheten har, er også litt vanskelig å si . Det som det synes å være enighet om blant \"ekspertene\" er at det hos alle med rosacea foreligger rikelig med aktive talgkjertler, altså en form for arvelig disposisjon. Hudsykdommen er hyppigst hos kvinner, med utbrudd mellom 40 og 50, men kan også startee ut så tidlig som i 20 års alder, ikke uvanlig med utbrudd under svangerskap, ellers ifm stress og forverring ved soling samt alkoholbruk. Ikke påvist allergisk genese eller sammenheng med mat / matintoleranse. Ca 30 % har også diverse irritasjon/ betennelse i øynene. Effektiv behandling er hvis det er \"kviser\" tetracyclin/ doxylin, tbl , azelainsyre(Skinoren/ Finacea) og eller mitronidazol ( Rozex) lokalt samt karlaser, helst Vbeam for å redusere blodkar og rødhet og det kan også dempe talgkjertelaktiviteteten direkte og indirekte. Svovelpreparater med 1-2% svovel i hudlegekomponerte pudderblandinger ble mye benyttet tidligere. Svovel ble antatt å kunne ha en betennelsesdempende effekt samtidig som det lysebrune puddereret dempet rødheten. Men apotekene vil helst ikke lage noe etter oppskrift lenger og tar evt et svært høyt honorar. Uansett må du regne med å behandle hudlidelsen i perioder med et eller flere av de nevnte preparatene + blodkarlaser.

Med mangeårige plager, liten effekt av tetracyclin og tendens til store \"kviser\" er det godt mulig at du kunne ha god effekt av a vitaminsyrepreparatet isotretinoin som nedsetter talgproduksjonen . Det kan f eks være aktuelt å gå på en lav dose på 1-3 tbl pr uke , noe som kan gi god effekt uten vesentlige bivirkninger. Du bør nok ha en time hos en hudlege for å få orden på dette Mvh Hudlegen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...