Gå til innhold

Brudd i håndleddet


Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Jeg brakk nylig håndleddet, og det er andre gangen på ti år at jeg brekker armen. Har jeg bare vært uheldig, eller bør jeg sjekke meg for beinskjørhet? Jeg er i begynnelsen av femtiårene, og man leser jo så mye om beinskjørhet for voksne kvinner. Og noe annet, i forbindelse med bruddet leste jeg at jeg burde holde meg unna cola og annet med kullsyre fordi det hemmer heleprosessen. Vet du noe om dette? Og er det annet som er bra/ikke bra å spise når man har brukket noe? Dette ble to ulike spørsmål, men er takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Allmennlege Kjell Vaage

Vi starter med kullsyren, og som navnet tilsier så er det jo slik at syre fører til surhet i kroppen og må nøytraliseres ved hjelp av kroppens kalsium som normalt er viktig for vår benbygning. Derfor bør man nok bytte tilbake til melken for å bedre kalsium balansen og bedre benbygningen. Når du nevner at du er over 50 år og har hatt to brudd av håndleddet så er det nok mange spørsmål som trenger seg på. Det man må huske på når det gjelder osteoporose eller benskjørhet er at det kan føre til brudd uten at benet blir utsatt for stor belastning. Tynne mennesker og kvinner etter overgangsalderen er mest utsatt. Husk at Skandinavia og Norge især har økt hyppighet av osteoporose. Årsak til det er ikke helt kjent, mest sannsynlig er det en arvelige årsak. Det er derimot en rekke kjente årsaker til osteoporose hvor inaktivitet, røyking, kosthold, vitamin-D mangel er de mest kjente. En rekke medikamenter kan og bidra til utviklingen av osteoporose. Til slutt vil jeg foreslå at du får utført en bentetthetsmåling. God bedring med håndleddet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...