Gå til innhold

NHD. Ok at behandler er uengasjert..?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Var hos behandleren min sist fredag. Opplevde at han var meget uengasjert. Jeg pratet om et overgrep jeg har opplevd. Behandleren spurte meg ikke om noe og gav ingen kommentarer heller. Jeg opplevde at han rett og slett var uengasjert.

 

Det ble helt stille i rommet hvis jeg ikke sa noe.. Han sa ingenting. Jeg begynte å gråte litt, men han sa ikke noe..

 

Er det ok for en behandler å være rett og slett uengasjert på enkelte timer, eller bør en behandler alltid opptre proffesjonelt..?

 

Han viste ikke med kroppsspråket heller at han var engasjert.

 

I grunn er dette litt sårt for meg for jeg har lang reisetid til behandling og føler at jeg trenger en som er tilstede..

 


Anonymous poster hash: 2da5e...3c1



Anonymous poster hash: 2da5e...3c1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hva sa han etter at du var ferdig å fortelle?

Han sa stortsett ingenting om det jeg fortalte..Da byttet jeg tema pga manglende interesse fra hans side. Da ble han mer engasjert...

Anonymous poster hash: 2da5e...3c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

motorPrøysen

 

Er det ok for en behandler å være rett og slett uengasjert på enkelte timer, eller bør en behandler alltid opptre proffesjonelt..?

 

 

Sjansen er stor fra at behandleren her opplevde seg selv som nettopp profesjonell. Det er stort sett anti-terapeutisk å kommentere ting pasienten sier med "å så grusomt" eller lignende. Det er heller ikke hensiktsmessig å gjøre et for stort nummer ut av det når pasienten gråter.

 

Men det endrer jo ingenting ved din opplevelse av at terapeuten var lite empatisk. Du bør ta det opp neste time. Hvis du gjør det tror jeg det kan være både oppklarende og terapeutisk.

 

Hvis du fortsetter å oppleve ham som lite engasjert/empatisk etter en slik oppklaring er det mer nærliggende å be om bytte av behandler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sjansen er stor fra at behandleren her opplevde seg selv som nettopp profesjonell. Det er stort sett anti-terapeutisk å kommentere ting pasienten sier med "å så grusomt" eller lignende. Det er heller ikke hensiktsmessig å gjøre et for stort nummer ut av det når pasienten gråter.

 

Men det endrer jo ingenting ved din opplevelse av at terapeuten var lite empatisk. Du bør ta det opp neste time. Hvis du gjør det tror jeg det kan være både oppklarende og terapeutisk.

 

Hvis du fortsetter å oppleve ham som lite engasjert/empatisk etter en slik oppklaring er det mer nærliggende å be om bytte av behandler.

Du trenger ikke tolke meg dithen at jeg forventet at behandleren skulle komme med kommentarer som "å så grusomt" o.l. Det forventer jeg slett ikke.

 

Men jeg synes det er rart at behandler ikke sier noe.. Når han både spør og kommenterer ved andre temaer. Når jeg gråter ved andre settinger sier han alltid "jeg ser at du ble lei deg nå." Kan du forklare hvorfor du ble så trist."

Det gjør ingenting i dette tilfelle at han ikke kommenterte, det er bare den generelle tausheten og kroppsspråket jeg reagerer på.

Anonymous poster hash: 2da5e...3c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skulle stå at det ikke gjorde noe at han ikke kommenterte at jeg gråt...



Anonymous poster hash: 2da5e...3c1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Enig med motorPrøysen. Innen enkelte terapiretninger tror terapeutene at det er slik en skal være om en er profesjonell. Ta det opp med terapeuten i neste time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enig med motorPrøysen. Innen enkelte terapiretninger tror terapeutene at det er slik en skal være om en er profesjonell. Ta det opp med terapeuten i neste time.

Synes jeg å lese ut fra svaret ditt NHD at du er uenig at dette er "gunstig" og profesjonellt av en terapeut?

Anonymous poster hash: 2da5e...3c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er vel ingen stor hemmelighet at jeg ikke har så mye tro på hmm psykodynamisk terapi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

 

Du trenger ikke tolke meg dithen at jeg forventet at behandleren skulle komme med kommentarer som "å så grusomt" o.l. Det forventer jeg slett ikke.

 

Men jeg synes det er rart at behandler ikke sier noe.. Når han både spør og kommenterer ved andre temaer. Når jeg gråter ved andre settinger sier han alltid "jeg ser at du ble lei deg nå." Kan du forklare hvorfor du ble så trist."

Det gjør ingenting i dette tilfelle at han ikke kommenterte, det er bare den generelle tausheten og kroppsspråket jeg reagerer på.

Anonymous poster hash: 2da5e...3c1

 

Synes han burde gitt deg respons på det vanskelige du fortalte, ellers kan det jo oppfattes som likegydighet. Enig med de som sier at du må ta det opp med han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...