Gå til innhold

Å jobbe i psykisk helsevern...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det " bannlyst" for en person som selv sliter el har slitt å jobbe innenfor dette feltet. Bare undrer hva andre mener om dette?

Anonymous poster hash: 2824c...f25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

DexterMorgan

Er det " bannlyst" for en person som selv sliter el har slitt å jobbe innenfor dette feltet. Bare undrer hva andre mener om dette?

Anonymous poster hash: 2824c...f25

 

Nei det er veldig vanlig det, folk med pproblemer blir oftere dratt mot slike yrkesretninger enn andre folk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DexterMorgan

Men... kommer jo litt an på hva du sliter med selv da, enkelte ting er jo ikke like passende i en behandlerposisjon.

 

Dersom du ikke sliter lenger så vil du jo være mer verdifull en en frisk da du har mer innsikt i noen problemstillinger.

 

 

Men litt off topic, hadde ikke NHD selv en psykdom, eller husker jeg feil ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det " bannlyst" for en person som selv sliter el har slitt å jobbe innenfor dette feltet. Bare undrer hva andre mener om dette?

Anonymous poster hash: 2824c...f25

 

Det bør være bannlyst om du fortsatt sliter psykisk, men det kan være noe avhengig av sykdommen og ikke minst hvordan den påvirker deg i det daglige (f.eks en bipolarlidelse under kontroll over lang tid).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er veldig vanlig det, folk med pproblemer blir oftere dratt mot slike yrkesretninger enn andre folk

 

Synser du nå, eller er dette fakta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DexterMorgan

Synser du nå, eller er dette fakta?

 

Jeg har lest det, men finner det ikke igjenn farta så vet ikke om det kom fra helt sikre kilder.

 

Men ville det ikke være naturlig da? Tror du psykisk syke blir mer dratt mot å bli bilmekaniker, eller sauebonde? eller å jobbe med psykiske lidelser ?. Jeg føler at det ville være en naturlig liten forsterket dragning mot feltet i forhold til gjennomsnittsmannen. Men som sagt jeg finner ikke igjen artikkelen i farta så det er teoretisk sett mulig at det kom fra en usikker kilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det kommer helt an på diagnose, hvordan tilstanden er i dag og hvilke pasienter du skal jobbe med.

 

Vi får av og til søknader fra helsepersonell som har vært behandlet i psykiatrien. Vi krever i det minste at de skal starte jobben på en enhet som ikke i hovedsak behandler "deres" sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det " bannlyst" for en person som selv sliter el har slitt å jobbe innenfor dette feltet. Bare undrer hva andre mener om dette?

Anonymous poster hash: 2824c...f25

Jeg tenker at det kan være fordel å ha slitt selv om man skal behandle/hjelpe andre. Selvfølgelig bør man være frisk og ha et noe distansert forhold til egen sykdom.

Har selv to venninner som er psykiatriske sykepleiere som har hatt ganske alvorlige psykiske problemer; ene var også innlagt flere ganger. Hun stortrives i jobben og jeg tror hun er en god støtte for mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kommer helt an på diagnose, hvordan tilstanden er i dag og hvilke pasienter du skal jobbe med.

Vi får av og til søknader fra helsepersonell som har vært behandlet i psykiatrien. Vi krever i det minste at de skal starte jobben på en enhet som ikke i hovedsak behandler "deres" sykdom.

Er det vanlig at jobbsøkende opplyser om hva de har eller har hatt av psykdom?

Anonymous poster hash: b61e6...c3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant spørsmål fra anonym over her. De har ikke krav på å få vite har jeg hørt, men å la være å fortelle faktorer som kan påvirke jobben du gjør er kanskje litt kynisk? Eller er det ikke det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Er det vanlig at jobbsøkende opplyser om hva de har eller har hatt av psykdom?

Anonymous poster hash: b61e6...c3a

Det er svært forskjellig. Men noen har vært behandlet hos oss. Da er det vanskelig å holde det skjult.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er svært forskjellig. Men noe har vært behandlet hos oss. Da er det vanskelig å holde det skjult.

Ja, det skjønner jeg. Men er det noen typer diagnoser som jobbsøkende har eller har hatt du ville være mer skeptisk til å ansette enn andre? I tilfelle hvilke?

Anonymous poster hash: b61e6...c3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Lov til å sjekke journal til søkere ?

Ikke papirjournal eller elektronisk journal. Men den beste journalen, den som sitter inne i hodet, er det lov til å bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Ja, det skjønner jeg. Men er det noen typer diagnoser som jobbsøkende har eller har hatt du ville være mer skeptisk til å ansette enn andre? I tilfelle hvilke?

Anonymous poster hash: b61e6...c3a

Alle diagnoser som begynner med F2. Personlighetsforstyrrelser cluster A og B. Utviklingsforstyrrelser (autismespekter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alle diagnoser som begynner med F2. Personlighetsforstyrrelser cluster A og B. Utviklingsforstyrrelser (autismespekter).

Utviklingsforstyrrelser går jo ikke over. Men om man _har hatt_ en PF i cluster A eller B så kan man ikke regne med å få jobb? Hva begrunner du det med i så fall?

Anonymous poster hash: b61e6...c3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å gråte når jeg leser dette da jeg føler at noen urettferdig har antydet at jeg er i besittelse av dette. pf. Enig i at det er alvorlig og at det vil forstyrre/ påvirke evnen til å inngå i relasjoner kvalitativt..Synes dette er forferdelig , dypt dep. Eneste som er diagnose dog...alltid hørt jeg er snill grei og et varmt menneske --/ ser snart bare to valg.. Renvaske s ellerxxxx:((( men gj ik det siste og orker ikke no- blir bare bunnløst fortvilet.. Skal ik jobbe i helsevesen direkte- tverrfaglig etat .-- men :(( vil ik ha slike stemplet hengende over m- må visst ta dette alvorlig - be om second opinion.. Men orker ik... !!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

 

Utviklingsforstyrrelser går jo ikke over. Men om man _har hatt_ en PF i cluster A eller B så kan man ikke regne med å få jobb? Hva begrunner du det med i så fall?

Anonymous poster hash: b61e6...c3a

 

A: Virkelighetsoppfatningen. Pasienter trenger at det de sier blir oppfattet mest mulig slik det er ment, ikke fordreid av helsepersonells fortolkning.

 

B: Relasjoner. Dramatiserende kan være ok. Borderline, narsissistisk og antisosial bør være selvforklarende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...