Gå til innhold

Sjokolade avhengighet


leahli

Anbefalte innlegg

Jeg spiser ca 400 g sjokolade hver dag. Tørs nesten ikke spise mat. Fordi da raser jeg i vekt.. Jeg føler meg veldig avhengig, og jeg sliter veldig med en sjoko forstyrrelse :-( hjelp noen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Madelenemie

Jeg spiser ca 400 g sjokolade hver dag. Tørs nesten ikke spise mat. Fordi da raser jeg i vekt.. Jeg føler meg veldig avhengig, og jeg sliter veldig med en sjoko forstyrrelse :-( hjelp noen??

Hei!

Ja da spiser du mye sjokolade.

Selv spiste jeg mye chips, jeg liker bedre salte ting ikke søtt.

Jeg bestemte meg for å begrense chipsspising til Helgene, mest fordi min mann mente jeg fikk i meg så mye akrylamid, min løsning er dermed å kjøpe chips fredag og i mindre mengder enn før. Sånn at det kun rekker til helgen. Jeg har derfor 5 chipsfrie sunne dager:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser ca 400 g sjokolade hver dag. Tørs nesten ikke spise mat. Fordi da raser jeg i vekt.. Jeg føler meg veldig avhengig, og jeg sliter veldig med en sjoko forstyrrelse :-( hjelp noen??

Hvis du spiser 400 g melkesjokolade om dagen får du i deg 2200 kcal bare derfra. Ikke rart om du går opp i vekt om du spiser vanlig mat i tillegg. Kutt ut sjokoladen og spis mat i stedet, kroppen din har overhodet ikke bruk for 400 g sjokolade om dagen. Sukker kan være ekstremt avhengighetsskapende så ja - man kan godt være sjokoladeavhengig. Du blir underernært og feilernært om dette er alt du spiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg spiser ca 400 g sjokolade hver dag. Tørs nesten ikke spise mat. Fordi da raser jeg i vekt.. Jeg føler meg veldig avhengig, og jeg sliter veldig med en sjoko forstyrrelse :-( hjelp noen??

Det finnes bare en løsning.

Anonymous poster hash: 69b6a...a6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bella Dotte

Ikke tenk at fordi du er avhengig, så er det ingen vei ut. Bruk isteden den kunnskapen til å hjelpe deg selv. La være å ha sjokolade i huset. Hvis du bor sammen med noen, så få dem til å ikke spise sjokolade foran deg. Ha spist før du handler, og se vekk når du passerer sjokoladehylla i butikken. Spis ordentlig mat, variert, god mat, og ikke for lite. Dvs ikke slankeprodukter, men skikkelig sunn, hjemmelagd mat, hver dag. Kutt helt ut sjokolade i 1-3 måneder. Deretter kan du spise litt, 8-25 gram, en eller to ganger i uka. Jeg har vært gjennom det samme og fulgt denne fremgangsmåten, og føler nå at jeg har avhengigheten under kontroll. Jeg har også gått ned i vekt, fra fedme til normalvekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Problemet er at jeg er avhengig :(

Anonymous poster hash: 4be2c...171

 

Det finnes fortsatt bare en løsning.

Anonymous poster hash: 69b6a...a6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Problemet er at jeg er avhengig :(

Anonymous poster hash: 4be2c...171

Det burde fantes frisklivsklinikker :)

 

Man kunne blitt innlagt der og fått veiledning og oppfølging til å begynne et nytt og sunnere liv, hadde galant lagt meg inn ;)

 

Sliter sånn med denne vekta og kostholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Jeg har spist sjokolade opptil flere ganger om dagen hver bidige dag i over 10 år. Den eneste måten å slutte på er å kutte tvert. Sier ikke at det verken er lett eller morsomt, men det er den eneste måten å stoppe galskapen på.

 

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bella Dotte

Det burde fantes frisklivsklinikker :)

 

Man kunne blitt innlagt der og fått veiledning og oppfølging til å begynne et nytt og sunnere liv, hadde galant lagt meg inn ;)

 

Sliter sånn med denne vekta og kostholdet.

 

Jeg ser allerede nå hvorfor det ikke ville fungert. På en klinikk er du i et strukturert og skjermet miljø og du har noen å holde i hånda. Hjemme møter du dagliglivet som i prinsippet er en kontinuerlig serie med avvik. Det eneste som vil fungere, er lære å bruke verktøy som hjelper en å takle utfordringene som kommer. De fleste har allerede kunnskapen, det som mangler er fokus og strategier til å omsette dette i praksis. Jeg anbefaler en kombo av mindfull eating, 80/20-regelen, en kalorikalkulator, som det finnes mange av på nett, hverdagsaktivitet, og å finne et nettforum som støtter uten å fjase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Jeg ser allerede nå hvorfor det ikke ville fungert. På en klinikk er du i et strukturert og skjermet miljø og du har noen å holde i hånda. Hjemme møter du dagliglivet som i prinsippet er en kontinuerlig serie med avvik. Det eneste som vil fungere, er lære å bruke verktøy som hjelper en å takle utfordringene som kommer. De fleste har allerede kunnskapen, det som mangler er fokus og strategier til å omsette dette i praksis. Jeg anbefaler en kombo av mindfull eating, 80/20-regelen, en kalorikalkulator, som det finnes mange av på nett, hverdagsaktivitet, og å finne et nettforum som støtter uten å fjase.

Tror det ville fungert ypperlig jeg. Alle sykehus og klinikker er en sjermet plass, før eller siden må man ut i virkeligheten...og ja bruke verktøyene man har fått. Fungerer ikke psykiatriske sykehus og somatiske sykehus heller? Samme prinsippet der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bella Dotte

Tror det ville fungert ypperlig jeg. Alle sykehus og klinikker er en sjermet plass, før eller siden må man ut i virkeligheten...og ja bruke verktøyene man har fått. Fungerer ikke psykiatriske sykehus og somatiske sykehus heller? Samme prinsippet der.

 

Og dermed avskrev du hele budskapet mitt  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Og dermed avskrev du hele budskapet mitt  ;)

Gikk jeg glipp av det ja....? Hm...ok..og det var?

Endret av stjernestøv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bella Dotte

Gikk jeg glipp av det ja....? Hm...ok..og det var?

 

At det finnes funksjonelle verktøy du kan skaffe deg selv, helt uavhengig av sykehus og klinikker  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror det ville fungert ypperlig jeg. Alle sykehus og klinikker er en sjermet plass, før eller siden må man ut i virkeligheten...og ja bruke verktøyene man har fått. Fungerer ikke psykiatriske sykehus og somatiske sykehus heller? Samme prinsippet der.

 

Du kommer aldri til å få bukt med problemet når du konsekvent kommer med bortforklaringer til alle forslag.

Anonymous poster hash: 69b6a...a6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

At det finnes funksjonelle verktøy du kan skaffe deg selv, helt uavhengig av sykehus og klinikker  :)

Det forstod jeg jo :)

 

Men det er mange som ikke klarer dette på egenhånd og de trenger hjelp, på samme måte som andre problemstillinger. Noen ganger hjelper det å få hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

 

Du kommer aldri til å få bukt med problemet når du konsekvent kommer med bortforklaringer til alle forslag.

Anonymous poster hash: 69b6a...a6e

 

Hva? Jeg bortforklarer da ikke andre forslag. Jeg vet det finnes utallige måter å slanke seg på, men sa bare at jeg tror klinikk hadde vært et godt tilbud. Sa ikke at det andre var forkastelig, men folk er forskjellig derfor ulik behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bella Dotte

Jeg trodde helt oppriktig at jeg trengte innleggelse på en slankeklinikk, fordi det var så mange fristelser overalt. Men jeg har klart å gå ned 16 kilo nå i denne omgangen, ute i det fri. Jeg innser at problemet ville fremdeles ha vært der, etter oppholdet. Nå jobber jeg med å tilpasse mine behov til den virkeligheten som finnes. Det er ikke alltid like lett, men det går.

Endret av Bella Dotte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Jeg trodde helt oppriktig at jeg trengte innleggelse på en slankeklinikk, fordi det var så mange fristelser overalt. Men jeg har klart å gå ned 16 kilo nå i denne omgangen, ute i det fri. Jeg innser at problemet ville fremdeles ha vært der, etter oppholdet. Nå jobber jeg med å tilpasse mine behov til den virkeligheten som finnes. Det er ikke alltid like lett, men det går.

Du er jo flink og må ha en vilje av stål, kjempebra :)

 

Jeg synd det hadde vært bra med drahjelp i begynnelsen. Men det skal sies at jeg selv har klart å gå ned mange kilo før, så det er mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva? Jeg bortforklarer da ikke andre forslag. Jeg vet det finnes utallige måter å slanke seg på, men sa bare at jeg tror klinikk hadde vært et godt tilbud. Sa ikke at det andre var forkastelig, men folk er forskjellig derfor ulik behandling.

 

Du må ville det selv, ellers går du bare opp igjen når du slippe rut.

Anonymous poster hash: 69b6a...a6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...