Gå til innhold

Det er ingen som liker facebook profilen min :(


Gjest Blomster

Anbefalte innlegg

Men jeg må innrømme at jeg aldri har trykket liker på noen andre sin profil heller.  Noe jeg kanskje må begynne med etter å ha lest artikkelen her

 

http://www.klikk.no/foreldre/skolebarn/article912120.ece

 

Jeg synes jo det er litt kjekt å få noen liker hvis jeg legger ut et bilde eller noe annet.  Selv om jeg vet mange bare blar seg nedover siden og trykker liker uten å ha sett skikkelig hva det er.  Men jeg har ikke tenkt på at andre skal bedømme folk etter hvor mye liker de får på profilen sin.  Jeg synes dette er skremmende, og jeg synes synd på ungdommen som vokser opp og ikke er av de mer populære.  Det nytter lite å flytte bort også når de nye skolekameratene har gjort seg opp en mening før de kommer til et nytt sted.

 

Er det virkelig blitt så ille som det står i artikkelen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Kayia

    11

  • AnonymBruker

    6

  • Nils Håvard Dahl, psykiater

    5

  • Madelenemie

    3

Mest aktive i denne tråden

AnonymBruker

Samfunnet blir bare sykere og sykere. Glad jeg ikke er på FB.-



Anonymous poster hash: 190c7...ead
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Samfunnet blir bare sykere og sykere. Glad jeg ikke er på FB.-

Anonymous poster hash: 190c7...ead

 

Jeg ser en del fordeler med FB.  Men når jeg leste dette begynner jeg å tvile på at det veier opp mot ulempene.  Jeg synes det begynner å bli skremmende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Men jeg må innrømme at jeg aldri har trykket liker på noen andre sin profil heller.  Noe jeg kanskje må begynne med etter å ha lest artikkelen her

 

http://www.klikk.no/foreldre/skolebarn/article912120.ece

 

Jeg synes jo det er litt kjekt å få noen liker hvis jeg legger ut et bilde eller noe annet.  Selv om jeg vet mange bare blar seg nedover siden og trykker liker uten å ha sett skikkelig hva det er.  Men jeg har ikke tenkt på at andre skal bedømme folk etter hvor mye liker de får på profilen sin.  Jeg synes dette er skremmende, og jeg synes synd på ungdommen som vokser opp og ikke er av de mer populære.  Det nytter lite å flytte bort også når de nye skolekameratene har gjort seg opp en mening før de kommer til et nytt sted.

 

Er det virkelig blitt så ille som det står i artikkelen?

Ungdommer har alfor mye press på seg :mellow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er få som liker min også. Men jeg driter egentlig i det. Det er en utrolig barnslig greie, man liker gjerne statuser som du vet liker din. Haha.... så det blir som det blir. Jeg er en outsider og det vil jeg nok også være på fb.



Anonymous poster hash: cb885...b43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er få som liker min også. Men jeg driter egentlig i det. Det er en utrolig barnslig greie, man liker gjerne statuser som du vet liker din. Haha.... så det blir som det blir. Jeg er en outsider og det vil jeg nok også være på fb.

Anonymous poster hash: cb885...b43

 

Ja det er en barnslig greie.  Men det er nok ikke det for alle de yngre som blir vurdert etter antall liker.  Leste du artikkelen?  Nå vet ikke jeg alderen din.  Men hvis du er ung og driter i det.  Så synes jeg det er veldig bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

 

Samfunnet blir bare sykere og sykere. Glad jeg ikke er på FB.-

Anonymous poster hash: 190c7...ead

 

 

Enig. FB er som en gapestokk man selv har plassert seg i.

Anonymous poster hash: 27866...bd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Jeg lurer på om barna i Homs er like bekymret for dette som norske barn.

 

http://www.dagbladet.no/2014/02/07/nyheter/krig_og_konflikter/utenriks/homs/syria/31701100/

Godt poeng! Jeg lurer på norske ungdommer, og om de ikke er for bortskjemte? Og om de ikke burde lært litt om hvordan andre har det, som ikke har det like godt som dem? Greit nok at mange av dem reiser til Polen og besøker  Auschwitz, men går det virkelig inn?

 

Min sønn er med på en side på FB og jeg er sjokkert, den er veldig rasistisk og de skriver spesielt mye om Hitler. Også aktuelle temaer i dag, men de tuller med det og har det moro. De ler av elendigheten i verden. Anders.BB. er også er hot tema, ingen av disse kan ha vært med på tragedien iallefall, og den har mange medlemmer den siden.

 

Da min sønn skrev at det var en rasistisk side og at det er ting man ikke tuller med, fikk han mange "liker" på det...men mange ble forbanna også og kaldte han stygge ting. Trodde ikke det var lov med hetse sider på FB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

 

Samfunnet blir bare sykere og sykere. Glad jeg ikke er på FB.-

Anonymous poster hash: 190c7...ead

 

Hei!

 

Det er jeg glad for også:-)

 

Holder med et sosialt medium for meg, dol, har ikke tid til mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om barna i Homs er like bekymret for dette som norske barn.

 

http://www.dagbladet.no/2014/02/07/nyheter/krig_og_konflikter/utenriks/homs/syria/31701100/

Det er mye tragedier rundt om i verden.  Av en eller annen grunn så tror jeg mesteparten av oss reagerer mer og mer dess nærmere tragedien kommer oss.  Det ser vi bare på nyhetene hvis det viser seg at en nordmann er eller muligens er innvolvert i en tragedie.  Da får det plutselig en helt annen omtale i media.

 

Men tilbake til artikkelen jeg linket til.  Hvis det virkelig er slik som det står at en ungdom blir vurdert etter hvor mange liker de har på profilen sin, så synes jeg det er en skremmende utvikling.  Det hjelper ikke et barn/ungdom som flytter til et nytt sted og vite om alle andre som har det vondt ute i verden, når de ikke får seg venner på grunn av at de andre allerede har sett på facebook at de ikke er av den populære typen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Jeg lurer på om barna i Homs er like bekymret for dette som norske barn.

 

http://www.dagbladet.no/2014/02/07/nyheter/krig_og_konflikter/utenriks/homs/syria/31701100/

Hei!

 

Ja det er viktig å sette problemer i et perspektiv.

 

Jeg har selv tenkt at selv om det var svært krevende for meg med min autisme å jobbe i støyende slumområder, så klarte jeg det, med blandet erfaring og hell, dvs jeg hadde dager der livet ville vært enklere om søstrene hadde visst at jeg var mentalt overbelastet, og at dette skyldtes autisme, mer enn særhet.

 

Likevel hadde og fant jeg rommene, der jeg fikk fred, og tidene uten ord og mas. Kirke og messe:-)

 

Men også det harde fysiske arbeidet ga meg mye glede, ikke minst kjenne seg nyttig, jeg likte å koke håndklær, bære vann, skure gulv, da lukket jeg alt ute, og ingen maste på meg.

 

Så harde kår har mange fordeler og goder man lett glemmer i all vår velstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om barna i Homs er like bekymret for dette som norske barn.

 

http://www.dagbladet.no/2014/02/07/nyheter/krig_og_konflikter/utenriks/homs/syria/31701100/

Siden du kommenterer som fagperson skal jeg ta deg alvorlig og svare: Nei det gjør de nok ikke, men det betyr ikke at sosial utestenging eller mobbing via sosiale medier ikke er et reelt problem for ungene/ ungdommene som opplever det. Du har hørt om Maslow, har du ikke? ;) Han forklarer fiffig og enkelt hvorfor opplevelsen av problemer "her" vs "der" kan være ulik vettu, uten at den enes problem er latterlige (små) eller banale selv om den andres er mer på grunnleggende nivå.

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

I (nest?) siste nummer av medlemsbladet til Mental Helse var det ni gode råd for bedre psykisk helse.

 

Et av dem var "perspektivering". Jeg tror det er fornuftig for oss alle i blant.

 

Mitt innlegg var kun ment som en påminner (Reminder) om perspektivering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I (nest?) siste nummer av medlemsbladet til Mental Helse var det ni gode råd for bedre psykisk helse.

 

Et av dem var "perspektivering". Jeg tror det er fornuftig for oss alle i blant.

 

Mitt innlegg var kun ment som en påminner (Reminder) om perspektivering.

Jeg forstod at det var det du forsøkte, men jeg syns forsøket var litt mislykket. Det er etterhvert svært mange unge som opplever at skjult plaging via sosiale medier virker inn på konsentrasjonen, læringsmiljøet og dermed egen utvikling til at vi ikke skal forsøke å gjøre noe med det.

 

Når det kommer til voksne som opplever seg plaget på fb er jeg mer tilbøyelig til å tenke som deg, men når det gjelder barn/ unge gjør jeg altså ikke det.

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er ok at vi er uenige.

 

Jeg har tro på at perspektivering er en av mange ting vi som foreldre kan ta opp med barna i ny og ne. Det er jeg sikker på kan påvirke hvordan barn "tar det".

 

Men så tror jeg også mye på at det i mange sammenhenger er viktigere hvordan en tar det enn hvordan en har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I (nest?) siste nummer av medlemsbladet til Mental Helse var det ni gode råd for bedre psykisk helse.

 

Et av dem var "perspektivering". Jeg tror det er fornuftig for oss alle i blant.

 

Mitt innlegg var kun ment som en påminner (Reminder) om perspektivering.

Jeg tror nok også at det er fornuftig.  Men jeg må innrømme at når jeg har det vondt, så hjelper det veldig lite å vite at naboen har det verre.  Det eneste jeg får ut av det er at jeg får dårlig samvittighet for at jeg reagerer som jeg gjør når jeg begynner å tenke at andre har det verre. 

 

Selv om vi voksne kan se ting i perspektiv, så vet jeg ikke hvordan det er for yngre å klare det. Mange fikk høre om alle barna som sultet ute i verden hvis de ikke ville spise opp middagen når de var små.  Jeg tror ikke det hjalp så mye. 

 

Jeg er enig med at vi skal se ting i perspektiv, men vi må ikke glemme enkeltindividene.  Jeg synes det var litt interessant noe jeg leste en lege hadde skrevet hvordan arbeidsdagene kunne være.  Fra en pasient som hadde fått dødsdommen til å gå over til neste pasient som klaget over en vond tå. Jeg husker ikke om det var akkurat det da, men det var to ytterpunkter.  Hver pasient var enkeltindivider med sin problemstillinger.

 

Selv om vi prøver å lære barna å se ting i perspektiv, så tror jeg likevel vi skal ta alvorlig det barna sliter med selv om vi ikke alltid forstår at det skulle være noe å bry seg om.

Endret av eller
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ok at vi er uenige.

 

Jeg har tro på at perspektivering er en av mange ting vi som foreldre kan ta opp med barna i ny og ne. Det er jeg sikker på kan påvirke hvordan barn "tar det".

 

Men så tror jeg også mye på at det i mange sammenhenger er viktigere hvordan en tar det enn hvordan en har det.

 

Det burde du si til alle pasientene dine. Ta deg sammen og bli et produktivt samfunnsmedlem, det er alltid noen som har det verre...

Anonymous poster hash: b1be7...26f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

 

Det burde du si til alle pasientene dine. Ta deg sammen og bli et produktivt samfunnsmedlem, det er alltid noen som har det verre...

Anonymous poster hash: b1be7...26f

 

Du uttrykker vulgærvarianten.

 

En av mange utfordringer for en stor del av pasientene er perspektivering. Det ville hjulpet mange å kunne ha et snev av evne til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du uttrykker vulgærvarianten.

 

En av mange utfordringer for en stor del av pasientene er perspektivering. Det ville hjulpet mange å kunne ha et snev av evne til dette.

 

Nå får du meg til å føle meg som en snylter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...