Gå til innhold

Utestengning fra arbeidslivet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Norge er det landet hvor det forekommer mest utestengning av arbeidslivet pga.  lettere psykiske problemer.   Det er ingen steder i verden så høy forekomst av depresjoner og angst og samfunnsmessig er dette en ond spiral når de som er plaget av slikt blir overlatt helt til seg selv og får ingen kontakt.  Samfunnet betaler for å holde mennesker unna.

I mange andre land er arbeidsgivere og kollegaer nødt til å tilpasse arbeidssituasjonen uten å være pålagt det ovenifra.  Det blir bare ikke snakket om som noe spesielt.

Alt som heter følelser er sykeliggjort nå.  Det er ikke lenge siden homofili ble ansett som psykisk sykdom.  Nå smiler vi av det.  Når blir det smilt av oss som setter diagnoser på hva som helst og dytter vanlige mennesker ut av fellesskapet.



Anonymous poster hash: 09ede...0d0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er et problem i Norge (så vel som mange andre land) at det forventes at man skal være 100% og yte maksimalt til enhver tid. Dette er et uakseptabelt krav. Ingen, verken toppledere eller andre i arbeid vil kunne gå uten å ha en dårlig dag eller flere. Dessverre fører dette kravet til at mange faller utenfor, og sykmeldes, ikke tør å påbegynne arbeid eller unnlater å møte på arbeid.

 

Imidlertid synes jeg Norge har, i alle fall formelt (og etter loven) et meget sterkt arbeidervern og en sterk plikt til å tilrettelegge for arbeidstaker. Problemet er kanskje at bestemmelsene i stor grad ikke etterleves.

 

Personlig har jeg stor respekt for en som forteller meg "Jeg har angst" eller "Jeg er deprimert". Da gjør jeg hva jeg kan for å hjelpe og tilrettelegge. Jeg har ikke spesielt stor respekt for at noen unnlater å møte på arbeid uten grunn. Jeg har til gode å si opp noen på bakgrunn av manglende tilpasning til arbeidet som følge av psykisk lidelse.

 

Jeg vet ikke om jeg er "spesiell" - men basert på min egen handlemåte vil jeg oppfordre til åpenhet. Stigma går begge veier, både at en arbeidstaker er redd for å bli stigmatisert for sin psykiske lidelse, og at arbeidsgiver fryktes å være hensynsløs i denne situasjonen.

 

Mvh

Arbeidsgiver MED psykisk lidelse.

Endret av issomethingwrong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvilke mange andre land er det som har så mye større aksept for psykiske sykdommer enn Norge, om jeg får spørre? Har du noe belegg for å si at vi i Norge utestenger mer i arbeidslivet pga. psykiske sykdommer?

Det er foressten rundt 40 år siden homofili ble ansett som psykisk sykdom i Norge...

Anonymous poster hash: 82f79...111

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

 

Norge er det landet hvor det forekommer mest utestengning av arbeidslivet pga.  lettere psykiske problemer.   

 

 

Det er nok slik at i andre land MÅ man stå i jobb selv med slike problemer for å unngå å stå på bar bakke.

Anonymous poster hash: 67213...f2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvilke mange andre land er det som har så mye større aksept for psykiske sykdommer enn Norge, om jeg får spørre? Har du noe belegg for å si at vi i Norge utestenger mer i arbeidslivet pga. psykiske sykdommer?

Det er foressten rundt 40 år siden homofili ble ansett som psykisk sykdom i Norge...

Anonymous poster hash: 82f79...111

Norge er det landet som er raskest til å betale mennesker for å holde seg hjemme.  Det er nok å se tall om uføretrygdede og sykemeldte i Norge.  De er på topp.  Hvorvidt det er 40 år eller 30 siden homofili ble ansett som psykisk sykdom er ikke interessant.  40 år er kort tid og mange nålevende husker 70-tallet og det som foregikk da.

Anonymous poster hash: 09ede...0d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

 

Det er nok slik at i andre land MÅ man stå i jobb selv med slike problemer for å unngå å stå på bar bakke.

Anonymous poster hash: 67213...f2c

 

Kan ikke det være en fordel?

Anonymous poster hash: 09ede...0d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

DexterMorgan

I utlandet må de "udugelige" eller "delvis syke men ikke syke nok til å få ufør" jobbe for slavelønn.

I Norge må de "udugelige" eller "delvis syke men ikke syke nok til å få ufør" ikke jobbe, for slavelønn.

 

Hva er best og værst. Kanskje begge deler er ille.

 

Uansett, blir spenende å se hvordan Norge ender opp etter oljetiden. Jeg gleder meg ikke til mye men akuratt det blir spennende å se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

 

Kan ikke det være en fordel?

 

 

Neppe for de som ikke greier det.

Anonymous poster hash: 67213...f2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I utlandet må de "udugelige" eller "delvis syke men ikke syke nok til å få ufør" jobbe for slavelønn.

I Norge må de "udugelige" eller "delvis syke men ikke syke nok til å få ufør" ikke jobbe, for slavelønn.

 

Hva gjør de hvis de ikke får ufør?

Anonymous poster hash: 67213...f2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

 

Hva gjør de hvis de ikke får ufør?

Anonymous poster hash: 67213...f2c

 

Lever i fattigdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

 

Kan ikke det være en fordel?

 

 

Ingen som nekter deg å si nei til trygd og jobbe selv om du er dårlig vel?

Anonymous poster hash: baed5...229

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ingen som nekter deg å si nei til trygd og jobbe selv om du er dårlig vel?

Anonymous poster hash: baed5...229

 

Det er ikke gitt at noen vil gi folk en passende jobb dersom de først har falt ut av arbeidslivet pga psykisk lidelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke gitt at noen vil gi folk en passende jobb dersom de først har falt ut av arbeidslivet pga psykisk lidelse.

 

Ingen ting tyder på at dette er vanlig i andre land (som trådstarter påstår).

Anonymous poster hash: baed5...229

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv er jeg en med en alvorlig psykisk lidelse, og jeg er glad for att Norge er en velferdsstat. De aller fleste land i den industrialiserte verden har jo ett eller annet sikkerhetsnett. Norge er vel blant de aller beste, om ikke best.

Det provoserer sikkert mange att jeg er en uføretrygdet. Ofte og gjerne er det de sammefolka som mener folk med schizofreni skal låses inne når det handler om "psyikatridrap", som mener att de samme schizofrene bare kan ta seg sammen og jobbe, når det er ett annet tabloid vri på saken :) jfr om trygd.

Endret av Inner self
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil driste meg til å si at dette er blant de vanskeligste temaene å diskutere. Både når det gjelder trygdeytelser og arbeidsliv.

 

Det norske velferdssamfunn er kanskje det som får norsk økonomi til å havarere en gang. Og siden det tross alt skal ligge en oppside i å jobbe, så er det neppe mulig å beskatte arbeidslivet hardere enn i dag. Det er slik sett et samfunnsproblem med den høye andelen mennesker med trygdeytelser i dag.

 

Det betyr ikke at enkeltindivider skal hetses eller føle seg som en byrde for samfunnet fordi de mottar trygdeytelser! Som jeg sa, det er en vanskelig sak..

 

For arbeidslivets del så ville jeg oppfordre til et "moralsk spleiselag". Det vil si, arbeidsgiver må i større grad se potensialet i mennesker med en psykisk lidelse og ikke nedprioritere disse, og arbeidstaker må komme seg ut av senga og dra på jobb selv om det føles tungt. Som sagt, begge parter må gjøre sitt.

 

I tillegg, hvis jeg var politiker, ville jeg gått inn for:

 

1. Behovsprøving av frikortgrense for helsetjenester. Øk frikortgrensen til 4000 kr ved inntekt over 350.000 kr, og til 6.000 kr ved inntekt over 500.000 kr.

2. Lage et 3:1-forhold mellom bortfall av trygdeytelser i forhold til lønn ved arbeid. Fortsatt en grense ved 1G som man uansett kan tjene, men tjener man 100.000 kroner mer, mister man bare 33.000 i trygd.

3. Fokus på "tilbake i arbeid" som et konkret behandlingsmål for >80% av alle psykisk syke.

4. En periode med støtte til arbeidsgiver ved ansettelse av person som mottar trygdeytelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Norge er det landet hvor det forekommer mest utestengning av arbeidslivet pga.  lettere psykiske problemer.   Det er ingen steder i verden så høy forekomst av depresjoner og angst

 

Har du noe belegg for dette, eller er det bare en personlig synsing?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I tillegg, hvis jeg var politiker, ville jeg gått inn for:

 

1. Behovsprøving av frikortgrense for helsetjenester. Øk frikortgrensen til 4000 kr ved inntekt over 350.000 kr, og til 6.000 kr ved inntekt over 500.000 kr.

2. Lage et 3:1-forhold mellom bortfall av trygdeytelser i forhold til lønn ved arbeid. Fortsatt en grense ved 1G som man uansett kan tjene, men tjener man 100.000 kroner mer, mister man bare 33.000 i trygd.

3. Fokus på "tilbake i arbeid" som et konkret behandlingsmål for >80% av alle psykisk syke.

4. En periode med støtte til arbeidsgiver ved ansettelse av person som mottar trygdeytelser.

 

Hvor finnes disse jobbene da? Pga Schengen, EØS og vidåpne grenser er det ikke akkurat mangel på arbeidskraft.

Anonymous poster hash: e7d89...4ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Norge er det landet hvor det forekommer mest utestengning av arbeidslivet pga.  lettere psykiske problemer.   Det er ingen steder i verden så høy forekomst av depresjoner og angst

 

Har du noe belegg for dette, eller er det bare en personlig synsing?

Dette er ikke bare personlig synsing, men jeg gidder ikke finne noen linker med tall.  Dette er noe som bl.a. politikere snakker om, og det finnes artikler om diagnoser og forekomst i forskjellige land.  Å dokumentere utestenging fra arbeidslivet er uhyre vanskelig og lar seg neppe gjøre statistisk.  Det ville kanskje være mulig å gjøre kvaltitative undersøkelser, men nordmenn er raske å klage over sin situasjon.  På godt og vondt raskere enn mange andre.  Derfor er jeg ikke sikker på om det ville gitt et riktig bilde.

Anonymous poster hash: 09ede...0d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er ingen steder i verden så høy forekomst av depresjoner og angst

Dette kan jeg med sikkerhet si er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...