Gå til innhold

Stlle Reflux


Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

hei, Jeg har en sønn på 16 måneder, som har vært plaget med stille refluks siden han var nyfødt. Vi har blitt fulgt opp tett av fastlege og barnelege ved sykehuset. Han har har prøvd Nexium, Gaviscon og Losec fra ca.6 mnd alder, men da det ikke hjalp, og heller lagde mer vondt i magen, kuttet vi de ut. Han har i tillegg melkeallergi, mye problemer med ører og forstoppelse. Han er mye plaget og sover svært lite. I perioder våkner han 3-4 ganger i timen hele natt (som gjerne varer fra 22.00/23.00 - 06.00) Jeg er så sliten at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre lenger. Før han var et år, trodde legene det skulle gå over snart, og det føltes som vi bare ventet på den magiske datoen, men da året var forbi og ingen bedring har skjedd føles det som de bare gir oss opp. Det faste svaret er "så lenge ikke han er undervektig (han er meget stor, noe som jo også er et vanlig symptom), og utviklingen er grei, er vi ikke bekymret". Jeg forstår at de ikke er bekymret, men gutten er så mye plget at han fortjener snart noe hjelp. Det har ikke blitt foretatt søvnovervåkning gjennom natt eller PH måling. Hva bør neste steget være i utredning/behandling? Kan jeg kontakte noen andre enn fastlegen og barnelegen ved det lokale sykehuset? Kjenner du til noen som kan mer om problemstillingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Allmennlege Kjell Vaage

Jeg forstår at du er sliten og fortvilet på din sønns vegne og at du ønsker ham den best mulige behandling. Når det gjelder refluks så er det en svært hyppig tilstand hos små barn og over 60 % har slike plager ved 6 måneder, men ved 12 måneder har kun 5-10 % plager. Det er store forskjeller mellom barn når det gjelder reflukssymptomer, men man må alltid huske at de fleste blir bra uansett behandling innen 12-18 måneder. De med normal vektøkning og trivsel skal normalt ikke ha noen behandling.

24t ph-måling er fortsatt gullstandard. Gastroskopi utføres hos noen dersom man mistenker syreskader. Av egenbehandling kan hevet overkropp etter måltid hjelpe. Redusert måltidsvolum synes og å være nyttig. Melkeallergi fører til økte plager og behandlingen her blir derfor viktig. H2-blokkere (ranitidin) og protonpumpehemmere (omeprazol/lansoprazol) er trygge og effektive medikamenter hos ellers friske spedbarn. Et studie viste at spesiallaget seng med 40 graders heving av overkroppen førte til en klar reduksjon av refluksepisoder og symptomgrad hos en gruppe spedbarn hvor annen behandling ikke hadde ført fram (hvordan det ble gjennomført vet jeg ikke). Kirurgi er veldig sjelden indisert og kun ved svært alvorlige plager ettersom det kan gi meget alvorlige bivirkninger med fatal utgang. Tilstanden er med få unntak forbigående og er nok årsak til den behandling du inntil nå er blitt tilbudt. Dersom du har behov for en second opinion og mer fyllestgjørende og betryggende informasjon så kan du eventuelt bestille time hos de private som ikke krever henvisning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...