Gå til innhold

Å ikke forsyne seg av det jeg har satt frem...


Karamellis

Anbefalte innlegg

Hadde besøk forrige uke, og etterpå kom jeg til å tenke på denne tråden.

 

http://forum.doktoronline.no/index.php?/topic/396601-diett-hva-gjør-dere-når-dere-er-borte/page-1

 

Jeg skulle få to søstre på besøk, den ene hadde jeg ikke sett på et par år. Pga travelt program, skulle de komme innom et par timer "og si hei". Jeg hadde kjøpt jordbær og vaniljesaus, dekket på - men da de var der var de mette etter en stor lunsj (for 2-3 timer siden).

 

Sønnen min ville jo gjerne ha jordbær, så da satt jeg og han og spiste det - mens gjestene satt og så på. Dagen etter skulle vi reise bort, så endte opp med at jeg måtte kaste en hel kurv (ja, sløvt av meg å ikke fryse dem).

 

Etter ny erfaring står jeg herved på mitt om at jeg synes det er litt uhøflig å ikke forsyne seg av det du blir tilbud når du er på besøk. Vet ikke hvorfor jeg følte meg teit som satt og spiste alene, men det gjorde jeg altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde besøk forrige uke, og etterpå kom jeg til å tenke på denne tråden.

 

http://forum.doktoronline.no/index.php?/topic/396601-diett-hva-gjør-dere-når-dere-er-borte/page-1

 

Jeg skulle få to søstre på besøk, den ene hadde jeg ikke sett på et par år. Pga travelt program, skulle de komme innom et par timer "og si hei". Jeg hadde kjøpt jordbær og vaniljesaus, dekket på - men da de var der var de mette etter en stor lunsj (for 2-3 timer siden).

 

Sønnen min ville jo gjerne ha jordbær, så da satt jeg og han og spiste det - mens gjestene satt og så på. Dagen etter skulle vi reise bort, så endte opp med at jeg måtte kaste en hel kurv (ja, sløvt av meg å ikke fryse dem).

 

Etter ny erfaring står jeg herved på mitt om at jeg synes det er litt uhøflig å ikke forsyne seg av det du blir tilbud når du er på besøk. Vet ikke hvorfor jeg følte meg teit som satt og spiste alene, men det gjorde jeg altså...

 

Syntes godt man kan klare en liten posjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde besøk forrige uke, og etterpå kom jeg til å tenke på denne tråden.

 

http://forum.doktoronline.no/index.php?/topic/396601-diett-hva-gjør-dere-når-dere-er-borte/page-1

 

Jeg skulle få to søstre på besøk, den ene hadde jeg ikke sett på et par år. Pga travelt program, skulle de komme innom et par timer "og si hei". Jeg hadde kjøpt jordbær og vaniljesaus, dekket på - men da de var der var de mette etter en stor lunsj (for 2-3 timer siden).

 

Sønnen min ville jo gjerne ha jordbær, så da satt jeg og han og spiste det - mens gjestene satt og så på. Dagen etter skulle vi reise bort, så endte opp med at jeg måtte kaste en hel kurv (ja, sløvt av meg å ikke fryse dem).

 

Etter ny erfaring står jeg herved på mitt om at jeg synes det er litt uhøflig å ikke forsyne seg av det du blir tilbud når du er på besøk. Vet ikke hvorfor jeg følte meg teit som satt og spiste alene, men det gjorde jeg altså...

Jeg er uenig med deg. Jeg synes det må være helt greit å si nei takk til mat som settes frem, i hvert fall om man sier ja takk til kaffe, te eller det som serveres som drikke. Er man invitert til middag forholder det seg litt annerledes, og man smaker i det minste litt på det som serveres.

Selv ser jeg nok litt an de jeg er hos. Har noe familie fra landet som nok synes det er rart om man overhodet ikke smaker, så der tror jeg at jeg ville smakt på det som ble servert uansett hvor mett jeg var.

Uansett hører det ikke noe sted hjemme å bli veldig støtt for at noen ikke spiser maten man serverer. Det må man bare forsøke å heve seg over, og glede seg over at besøket likevel.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er uenig med deg. Jeg synes det må være helt greit å si nei takk til mat som settes frem, i hvert fall om man sier ja takk til kaffe, te eller det som serveres som drikke. Er man invitert til middag forholder det seg litt annerledes, og man smaker i det minste litt på det som serveres.

Selv ser jeg nok litt an de jeg er hos. Har noe familie fra landet som nok synes det er rart om man overhodet ikke smaker, så der tror jeg at jeg ville smakt på det som ble servert uansett hvor mett jeg var.

Uansett hører det ikke noe sted hjemme å bli veldig støtt for at noen ikke spiser maten man serverer. Det må man bare forsøke å heve seg over, og glede seg over at besøket likevel.

 

Jeg ble ikke veldig støtt, altså. Men kjente bare at jeg syntes det var litt leit, på en måte. Og at jeg følte meg litt dum som hadde "anstrengt" meg og kjøpt jordbær, også var det ingen som ville ha. Ingen kaffe eller te heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble ikke veldig støtt, altså. Men kjente bare at jeg syntes det var litt leit, på en måte. Og at jeg følte meg litt dum som hadde "anstrengt" meg og kjøpt jordbær, også var det ingen som ville ha. Ingen kaffe eller te heller.

Hva godt kommer det ut av å fundere over dette? Ville det ikke være bedre å glede seg over at de tok turen?

*leker psykolog* (men mener jo det jeg skriver)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva godt kommer det ut av å fundere over dette? Ville det ikke være bedre å glede seg over at de tok turen?

*leker psykolog* (men mener jo det jeg skriver)

 

Haha, om alle skulle holdt tankene sine for seg selv hadde det blitt (enda) mindre aktivitet her. Trodde dette var et sted man kunne gruble litt? Nei, kommer ikke noe godt ut av å fundere mer over dette, men tror ikke jeg får det noe verre av å lufte det litt på dol heller...

 

(Klarer å gruble litt over dette samtidig som jeg kan glede meg over at jeg hadde besøk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gargamel

Jeg synes det er litt uhøflig å ikke smake når vertskapet har planlagt og forberedt noe. Ikke veldig uhøflig, men litt. Jeg ville uansett sagt ja takk til jordbær med vaniljesaus, så problemstillingen eksisterer ikke for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville uansett sagt ja takk til jordbær med vaniljesaus, så problemstillingen eksisterer ikke for min del.

 

Jeg også!   Jeg skulle gjerne sagt nei både titt og ofte, men det klarer jeg sjelden :-)

 

Og jordbær med vaniljesaus er det helt UMULIG å si nei til.  Så det må være noen rare søstre  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, om alle skulle holdt tankene sine for seg selv hadde det blitt (enda) mindre aktivitet her. Trodde dette var et sted man kunne gruble litt? Nei, kommer ikke noe godt ut av å fundere mer over dette, men tror ikke jeg får det noe verre av å lufte det litt på dol heller...

 

(Klarer å gruble litt over dette samtidig som jeg kan glede meg over at jeg hadde besøk).

Enig i det da, jeg mente overhodet ikke at det ikke var takhøyde for slike hverdagslige problemstillinger her inne :). Jeg savner rett og slett spørsmål om store og små ting, slik det var her før.

Det jeg mente er at det ikke kommer noe godt ut av slike grublerier for din egen del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde besøk forrige uke, og etterpå kom jeg til å tenke på denne tråden.

 

http://forum.doktoronline.no/index.php?/topic/396601-diett-hva-gjør-dere-når-dere-er-borte/page-1

 

Jeg skulle få to søstre på besøk, den ene hadde jeg ikke sett på et par år. Pga travelt program, skulle de komme innom et par timer "og si hei". Jeg hadde kjøpt jordbær og vaniljesaus, dekket på - men da de var der var de mette etter en stor lunsj (for 2-3 timer siden).

 

Sønnen min ville jo gjerne ha jordbær, så da satt jeg og han og spiste det - mens gjestene satt og så på. Dagen etter skulle vi reise bort, så endte opp med at jeg måtte kaste en hel kurv (ja, sløvt av meg å ikke fryse dem).

 

Etter ny erfaring står jeg herved på mitt om at jeg synes det er litt uhøflig å ikke forsyne seg av det du blir tilbud når du er på besøk. Vet ikke hvorfor jeg følte meg teit som satt og spiste alene, men det gjorde jeg altså...

Jeg holder på det jeg sa i den forrige tråden: Det må være helt greit å takke nei, iallefall om man ikke er invitert spesifikt til en mat-happening type "middag", "lunsj" etc. Er man det bør man spise (iallefall smake) på det som blir servert syns jeg, og begrunne det om man takker nei. Det er noe med respekt for den som har stått i timer og lagd mat også..

 

I tilfellet du beskriver ville jeg ikke reagert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Leste ikke hele den andre tråden, men dersom jeg skulle takket ja til alt som blir satt frem hver gang jeg er borte, hadde jeg trillet for lenge siden. Akkurat jordbær hadde jeg nok plukket i meg noen av (uten vaniljesausen), men det er fantastisk mye is og kaker og vafler som diskes opp rundt om helt vanlige hverdager. 

 

Dersom jeg hadde vært deg, og visste jeg hadde måttet kastet bæra, tror jeg at jeg hadde ville forsøkt å sende det med dem på veien, alternativt gitt det til naboen, eller fryse dem som du selv var inne på. :)

 

Jeg synes ofte det kan være greit å "varsle" gjestene på forhånd om kaker eller jordbær e.l. dersom jeg har noe slikt, ellers har jeg vanligvis boller eller noe i fryseren som tiner på tre minutt mens gjestene er her, eller så setter jeg bare frem noen kjeks eller slikt til kaffen (gjerne uanmeldte, "faste" gjester. Det er veldig vanlig at folk ikke vil ha noe. 



Anonymous poster hash: f22f5...f40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Jeg forsyner meg alltid av det som blir satt frem av høffelighet, og jordbær med vaniljesaus er alltid godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsyner meg alltid av det som blir satt frem av høffelighet, og jordbær med vaniljesaus er alltid godt.

Ja, men er virkelig vrang hvis en ikke klarer å få ned tre fire jordbør med litt krem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det må være greit å si nei. Jeg sliter ofte med å spise ting jeg ikke var forberedt på å spise, uten at jeg har lyst til å forklare den biten til alle og enhver. Vi må ha rom for hverandre.

 

Dette er ikke et sultende bonde-samfunn. De fleste av oss spiser for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Hadde besøk forrige uke, og etterpå kom jeg til å tenke på denne tråden.

 

http://forum.doktoronline.no/index.php?/topic/396601-diett-hva-gjør-dere-når-dere-er-borte/page-1

 

Jeg skulle få to søstre på besøk, den ene hadde jeg ikke sett på et par år. Pga travelt program, skulle de komme innom et par timer "og si hei". Jeg hadde kjøpt jordbær og vaniljesaus, dekket på - men da de var der var de mette etter en stor lunsj (for 2-3 timer siden).

 

Sønnen min ville jo gjerne ha jordbær, så da satt jeg og han og spiste det - mens gjestene satt og så på. Dagen etter skulle vi reise bort, så endte opp med at jeg måtte kaste en hel kurv (ja, sløvt av meg å ikke fryse dem).

 

Etter ny erfaring står jeg herved på mitt om at jeg synes det er litt uhøflig å ikke forsyne seg av det du blir tilbud når du er på besøk. Vet ikke hvorfor jeg følte meg teit som satt og spiste alene, men det gjorde jeg altså...

Leste gjennom den forrige tråden, og jeg står på mitt og det jeg sa da - jeg synes det er uhøflig å la være og smake på maten når en kommer på besøk. EN trenger jo absolutt ikke ta mye. Dine søstre kunne ha forsynt seg med 4.5 jordbær uten vanlijesaus, og da hadde det ikke sett rart ut at du og sønnen spiste.

 

Forstår at du følte deg litt teit. Forstår også at du tenker på dette etter at besøket er reist, og det er jo ingen motsetning mellom å tenke på dette og å kunne glede seg over at besøket faktisk kom (som en eller annen skrev her).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste gjennom den forrige tråden, og jeg står på mitt og det jeg sa da - jeg synes det er uhøflig å la være og smake på maten når en kommer på besøk. EN trenger jo absolutt ikke ta mye. Dine søstre kunne ha forsynt seg med 4.5 jordbær uten vanlijesaus, og da hadde det ikke sett rart ut at du og sønnen spiste.

 

Forstår at du følte deg litt teit. Forstår også at du tenker på dette etter at besøket er reist, og det er jo ingen motsetning mellom å tenke på dette og å kunne glede seg over at besøket faktisk kom (som en eller annen skrev her).

Jeg undrer meg litt over slikt syn på dette. At det skal være høflig å spise selv om en ikke har lyst på, og selv om en ikke er invitert til et måltid. Tror det må være litt kulturforskjeller her. Ville du sett likt på det om det gjaldt kake?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Jeg undrer meg litt over slikt syn på dette. At det skal være høflig å spise selv om en ikke har lyst på, og selv om en ikke er invitert til et måltid. Tror det må være litt kulturforskjeller her. Ville du sett likt på det om det gjaldt kake?

Ja, helt klart. Dersom jeg kommer på besøk hos noen, og det settes frem kake, så tar jeg alltid en liten bit, uansett om jeg liker kaken eller ikke. Dersom en er allergisk, er det selvsagt annerledes. Jeg oppfatter meg selv som uhøflig dersom jeg ikke smaker, selv om jeg er mett.

 

Og motsatt, så synes jeg det er litt "rart" (kanksje ikke så sterkt som uhøflig" dersom mine gjester ikke smaker på det som er satt frem, særlig dersom det er hjemmelaget, altså noe jeg har lagt ned arbeid i. Dersom det står mye forskjellig på bordet, så trenger en ikke smake på alt, det er ikke det jeg mener, men litt bør en smake på, mener jeg.

 

Godt mulig at det er kulturforskjeller. Men jeg er nå godt inne i både sørlands- og vestlandskultur :-)

 

Noe jeg imidlertid synes er velidg rart, det er når vi på Vestlandet kommer på besøk, og bare gjestene spiser, mens vertene ser på. Det blir jeg aldri fortrolig med. Gjelder eldre slektninger i min manns familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Jeg undrer meg litt over slikt syn på dette. At det skal være høflig å spise selv om en ikke har lyst på, og selv om en ikke er invitert til et måltid. Tror det må være litt kulturforskjeller her. Ville du sett likt på det om det gjaldt kake?

Kom på en ting til: Vi hadde avslutning på jobben for en som skulle slutte, og da var det marsipankake til dessert. Jeg liker ikke marsipan, og veide faktisk veldig for og i mot om jeg skulle ta et stykke for høflighets skyld. Landet på at vi var såpass mange der at det ikke ville synes så veldig dersom jeg stod over, så jeg droppet kaka, og tok et ekstra smørbrød i stedet til dessert :-) Men jeg kjente et snev av dårlig samvittighet over at jeg ikke hadde fulgt "spillereglene" ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, helt klart. Dersom jeg kommer på besøk hos noen, og det settes frem kake, så tar jeg alltid en liten bit, uansett om jeg liker kaken eller ikke. Dersom en er allergisk, er det selvsagt annerledes. Jeg oppfatter meg selv som uhøflig dersom jeg ikke smaker, selv om jeg er mett.

 

Og motsatt, så synes jeg det er litt "rart" (kanksje ikke så sterkt som uhøflig" dersom mine gjester ikke smaker på det som er satt frem, særlig dersom det er hjemmelaget, altså noe jeg har lagt ned arbeid i. Dersom det står mye forskjellig på bordet, så trenger en ikke smake på alt, det er ikke det jeg mener, men litt bør en smake på, mener jeg.

 

Godt mulig at det er kulturforskjeller. Men jeg er nå godt inne i både sørlands- og vestlandskultur :-)

 

Noe jeg imidlertid synes er velidg rart, det er når vi på Vestlandet kommer på besøk, og bare gjestene spiser, mens vertene ser på. Det blir jeg aldri fortrolig med. Gjelder eldre slektninger i min manns familie.

 

Påskelilje, jeg liker deg. Det handler ikke om å ta så mye, men at man viser at man setter pris på det som er kjøpt/laget/satt frem i anledning besøket. Fire jordbær, og jeg hadde vært fornøyd. Jeg spiser til og med kake jeg ikke liker hos eldre slektninger, de får jo nesten tårer i øynene når jeg ikke forsyner meg for andre og tredje gang, kan ikke tenke meg hvordan de ville reagert om jeg hadde takket helt nei til den sirlig pyntede bløtkaka...

 

(Og det var ikke mine søstre, altså - de klarer ikke motstå jordbær..)

 

Jeg er fint på besøk uten å bli tilbudt noe selv, altså. Men kommer det noe på bordet, så tar jeg litt. Og synes ofte jeg ser at det blir satt pris på også...

 

Har forresten noen venner fra et annet land hvor det er tradisjon for å servere folk. DET synes jeg er problematisk, for selv om jeg kan smake litt for å være høflig, er det noe helt annet når andre bestemmer mengden som skal havne på tallerkenen min..

 

Enig med deg at når det er mange rundt bordet, så er det ikke så farlig om ikke alle smaker. Om ingen forsyner seg av den innkjøpte marsipankaka blir det jo litt kleint - og sikkert lenge til sjefen får lyst til å gjøre noe hyggelig igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påskelilje, jeg liker deg. Det handler ikke om å ta så mye, men at man viser at man setter pris på det som er kjøpt/laget/satt frem i anledning besøket. Fire jordbær, og jeg hadde vært fornøyd. Jeg spiser til og med kake jeg ikke liker hos eldre slektninger, de får jo nesten tårer i øynene når jeg ikke forsyner meg for andre og tredje gang, kan ikke tenke meg hvordan de ville reagert om jeg hadde takket helt nei til den sirlig pyntede bløtkaka...

 

(Og det var ikke mine søstre, altså - de klarer ikke motstå jordbær..)

 

Jeg er fint på besøk uten å bli tilbudt noe selv, altså. Men kommer det noe på bordet, så tar jeg litt. Og synes ofte jeg ser at det blir satt pris på også...

 

Har forresten noen venner fra et annet land hvor det er tradisjon for å servere folk. DET synes jeg er problematisk, for selv om jeg kan smake litt for å være høflig, er det noe helt annet når andre bestemmer mengden som skal havne på tallerkenen min..

 

Enig med deg at når det er mange rundt bordet, så er det ikke så farlig om ikke alle smaker. Om ingen forsyner seg av den innkjøpte marsipankaka blir det jo litt kleint - og sikkert lenge til sjefen får lyst til å gjøre noe hyggelig igjen..

Jeg forsyner meg også (som regel) selv, men jeg syns likevel ikke det er uhøflig om andre ikke gjør det. Ikke legger jeg merke til om noen ikke forsyner seg heller. Selv hadde jeg fire stk på besøk i helga og mann fant fram is og jordbær. Mann tok av bordet og da jeg skulle sette inn i oppvaskmaskina etterpå så jeg at en av skålene var rene. Jeg kan faktisk ikke si hvem av gjestene (evt om det var mann?) som ikke spiste. Betviler imidlertid sterkt at det var mann - han takker aldri nei til søtt :P

 

Man må få kunne bestemme selv om man vil forsyne seg eller ikke syns jeg.

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...