Gå til innhold

Overvekt og diskriminering


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

 

http://www.forskning.no/artikler/2014/juli/396794

Anonymous poster hash: ef6b5...c32

 

 

«Fordommer mot fete er helt berettiget og bør oppmuntres. Folk med respekt for seg selv legger ikke på seg 25 kilo. Du kan like det eller ei, men det sier faktisk noe om deg som person.»

 

Til en viss grad er dette riktig.

Anonymous poster hash: bcfde...309

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

- Studier fra USA viser at det er et lønnsgap mellom tykke og tynne, og at overvektige sjeldnere blir ansatt eller forfremmet.

 

En studie fra 2013 viser til og med at kvinnelige tiltalte oftere ble ansett som skyldige dersom de var fete.

 

 

Hvorfor er man så opptatt av "generell" kvinnediskriminering når det er andre mer spesifikke grupper som utsettes for mye mer diskriminering, det være seg tykke, mindre pene, mørkhudede, homofile eller rødhårede?

 

 



Anonymous poster hash: 80014...a43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DexterMorgan

Eh, noen har det værre enn andre både genetisk og miljømessigt, og da har man et valg om man vil kjempe imot eller ikke, det kan være forståelig at noen ikke klarer ta kampen men det sier jo samtidig noe om deg som person, lik det eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Skal vi ha samme holdning til anorektikere? De har seg selv å takke. Det er jo bare å ta seg sammen og spise en brødskive.

(I tilfelle noen lurer å er jeg sarkastisk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skal vi ha samme holdning til anorektikere? De har seg selv å takke. Det er jo bare å ta seg sammen og spise en brødskive.

(I tilfelle noen lurer å er jeg sarkastisk)

 

Det var en tåpelig sammenligning. Noen fete kan ikke noe for det, men de aller aller fleste gidder bare ikke å ta seg sammen og legge om kostholdet. Latskap.

Anonymous poster hash: 3e115...4f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bella Dotte

Så jeg er forskjellig som person når jeg veier 60 enn når jeg veier 80? Hvordan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å ha en mennesketype som ideal er vel noe alle kulturer til alle tider har holdt på med selv om foretrukket alder, fasong og det der kan variere. Tror det ligger så dypt i oss at de som avviker for mye nok alltid vil slite med fordommer rettet mot seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
Det var en tåpelig sammenligning. Noen fete kan ikke noe for det, men de aller aller fleste gidder bare ikke å ta seg sammen og legge om kostholdet. Latskap. Anonymous poster hash: 3e115...4f4 [/

Når noen har alvorlig overvekt betyr det at den personen faktisk ikke har klart å ta seg sammen og legge om kostholdet på egen hånd. Jeg synes ikke det er tåpelig å si at alvorlig overvekt er en sykdom på linje med anoreksia, og jeg tror ikke mobbing er en hensiktsmessig måte å hjelpe dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bella Dotte

NAVs inndelign i "sykdom, skade eller lyte" er forbausende robust. Dette mener jeg oppriktig:

 

Spisetrangen er en sykdom
Overspisingen er en lyte
Overvekten er en skade
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

 

"Alvorlig" overvekt ja. Du skrev ikke det i sted. 10-15-20 kg overvekt som nevnt i artikkelen kan ikke kalles alvorlig (hvis man da ikke er dverg og har normalt vekt på 35 kg).

Anonymous poster hash: 3e115...4f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

 

NAVs inndelign i "sykdom, skade eller lyte" er forbausende robust. Dette mener jeg oppriktig:

 

Spisetrangen er en sykdom
Overspisingen er en lyte
Overvekten er en skade

 

 

Jøss. Opererer NAV med slike inndelinger?

Anonymous poster hash: 3e115...4f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bella Dotte

Jøss. Opererer NAV med slike inndelinger?

Anonymous poster hash: 3e115...4f4

 

Javisst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så jeg er forskjellig som person når jeg veier 60 enn når jeg veier 80? Hvordan?

Enkelte vil nok se på deg som en bedre person nå når du har skjerpet deg, lagt om kostholdet og tar bedre vare på deg selv. Vekten kan si noe om både fertilitet, helse, viljestyrke og evne til/ønske om å tilpasse deg flokkens krav:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DexterMorgan

Men har ikke de fleste mennesker en overdreven spisetrang da. Mange syke mennesker isåfall. Sukker er digg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men har ikke de fleste mennesker en overdreven spisetrang da. Mange syke mennesker isåfall. Sukker er digg

 

Det er en vanesak.

Anonymous poster hash: 3e115...4f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bella Dotte

Men har ikke de fleste mennesker en overdreven spisetrang da. Mange syke mennesker isåfall. Sukker er digg

 

Det er forskjell på å nyte god mat og kose seg med godteri innimellom, og å spise så mye at du blir feit og underernært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

"Alvorlig" overvekt ja. Du skrev ikke det i sted. 10-15-20 kg overvekt som nevnt i artikkelen kan ikke kalles alvorlig (hvis man da ikke er dverg og har normalt vekt på 35 kg).

Anonymous poster hash:

3e115...4f4

Startinnlegget nevner 25 kg overvekt. Du tror vel ikke at en 10 kg overvektig person blir diskriminert i USA?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Startinnlegget nevner 25 kg overvekt. Du tror vel ikke at en 10 kg overvektig person blir diskriminert i USA?

 

25kg overvekt kan ikke kalles alvorlig.

Anonymous poster hash: 3e115...4f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

25kg overvekt kan ikke kalles alvorlig.

Anonymous poster hash: 3e115...4f4

 

Om jeg legger på meg 25 kg (er normalvektig i dag) kommer jeg opp i en bmi på 35 og kommer innunder fedme klasse II, ganske alvorlig overvekt med andre ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...