Gå til innhold

Mageplager


Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Hei, Jeg har over en 10-dagers periode slitt med magebesvær. Smertene sitter i venstre side, nederst. Det oppleves fordøyelsesaktig. Jeg har avføring, men kun en gang i døgnet - vanligvis har jeg mer enn dette. Det som kommer ut ser såvidt jeg ser normalt ut, ikke for hardt eller diare-aktig, ikke misfarging eller slim. Etter avføring kjennes magen litt uvel. Dette begynte ca 2 1/2 uke etter 2 intravenøse antibiotikakurer som jeg fikk i forbindelse med et inngrep - kan det være disse kurene som er årsaken, selv om det hadde gått nesten 3 uker etter kurene? I tillegg benytter jeg jernpreparatet "Aminojern", men dette er i utgangspunktet et preparat som skal være snilt mot magen. Jeg har ikke benyttet dem den siste uken etter at magebesværet begynte. Jeg hadde en lignende periode for ca ett år siden da jeg benyttet jern og kalk sammen. Da ble det for sikkerhets skyld tatt en avføringsprøve. Den gav et lite utslag på "Kalprotektin", men ved kontrollprøven en stund etterpå var verdien helt fin. Etter dette har jeg hatt en lang, fin periode i forhold til magen. Jeg har hatt en svakt forhøyet Gamma GT leverprøve, og skal til ultralyd av mageregion og urinveier til høsten, men vet ikke om dette har noen sammenheng med mageplagene nå? Det oppleves litt som et lite "press" nedover, men at jeg da ikke får gått på toalettet. Har du noen teorier eller anbefalinger til meg? Nå er det jo ferietid, og ikke så lett å få kommet til legen med en gang, men man tenker selvfølgelig litt over mer alvorlige sykdommer i tarm..Jeg benytter immunhemmeren Methotrexate pga revmatisk sykdom, vet ikke om det kan forsinke tiden det tar for tarmen å komme tilbake til normalen igjen? Jeg er flink til å drikke mye væske, tar linfrø og melkesyrebakterier i kapselform. Håper på raskt svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Allmennlege Kjell Vaage

Takk for et fyllestgjørende spørsmål om ditt magebesvær. Ubehaget du beskriver er lokalisert i et område hvor det er naturlig å tenke tarmplager. Dette kan være relatert til både antibiotika behandlingen som alltid har innvirkning på tarmens bakterieflora og som dermed kan gi nevnte plager inntil normal bakterieflora igjen er opprettet. Likeledes er jernpreparater forbundet med både treg og løs avføring, med andre ord også med innvirkning på tarmaktivitet. Tykktarmen er ofte årsak til de plager du nevner og for mange av oss et organ som lett reagerer i forhold til endring både når det gjelder inntak fra medikamenter eller ved mer beskjedne endringer som ved endret kostvaner, mindre væskeinntak, mindre daglig aktivitet eller ved reise. Som du forstår er tarmen et følsomt organ og mitt første råd er derfor øk væskeinntaket, spis fiberrikt og øk aktiviteten for å bedre tarmbevegelsen. Dersom plagene er vedvarende så er det naturlig å ta dette opp med sin fastlege som gjerne igangsetter enkel utredning om årsak til plagene. Når det gjelder leverprøvene er det ikke uvanlig at Methotrexate kan forårsake det. Fortsatt god sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...