Gå til innhold

Listeria


Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Hei,

Jeg og mannen min planlegger å få barn. Vi har tenkt på dette lenge, og ønsker å begynne og prøve så fort som mulig. Vi føler at klokken tikker.. I den anledning har jeg satt meg inn i alle kostholdsråd fra offentlige myndigheter (matportalen), og det jeg er aller mest redd for er toxoplasmose og listeria. For 2 uker siden spiste jeg en stor posjon rått viltkjøtt på restaurant. Jeg er nå veldig redd for at den skal ha vært infisert med listeria.

Jeg har da noen spørsmål rundt dette:

1. Jeg har lest at inkubasjonstiden til listeria kan være opp mot 3 måneder. Vil du da anbefale oss å vente 3 måneder før vi prøver å lage barn?

2. Dersom et foster blir smittet med listeria i første trimester (og det ikke ender i spontanabort), hvilke skader kan fosteret i verste fall ha fått?

3. Er det mulig å dra til fastlegen å få tatt en blodprøve for å sjekke om man har listeriainfeksjon, eller om man noen gang har hatt en listeriainfeksjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Hei,

Det er ikke lett å svare med 100% sikkerhet på dine spørsmål.

Det er riktig, som du sier, at Listeria forekommer hos dyr uten at dyret er syk. Kanskje den mest kjente overføringskilden er upasteurisert melk og melkeprodukter (som finnes i mange land, også europeiske, men i veldig lite grad i Norge, hvor all melk blir pasteurisert). Ellers finnes det i husdyr, som kyllinger, sau, geit og storfe. Fra disse overføres infeksjonen for det meste direkte, fra levende dyr, bare meget sjelden med kjøttprodukter. Men det hender, og det er da først og fremst kylling, fisk, kalkun, men også grønnsaker som er omtalt i faglitteratur. Jeg har ikke funnet noen data om viltkjøtt, i flere kilder jeg har undersøkt i.

Vanlig inkubasjonstid er ca tre uker, selv om det er beskrevet noe lenger tid i enkelte til feller.

Det er prematur fødsel eller abort som er de alvorligste konsekvenser av en infeksjon. Spesielt ved infeksjon sent i svangerskapet er det sett hjernehinnebetennelse, lungebetennelse og sepsis, dvs, generalisert infeksjon som spres ved blodet. Men igjen, de forekommer meget sjelden.

Så litt om forekomst: Listeria -infeksjoner er meldepliktige i Norge og vi har god oversikt over forekomsten. I løpet av en 10 års periode er det meldt 171 tilfeller, ca 2/3 deler av disse har vært hos pasienter over 65 år. Det er altså meget sjelden hos gravide (men forøvrig friske) personer, eller hos nyfødte.

Det finnes ingen test som kan påvise evt. tidligere infeksjon med Listeria.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...