Gå til innhold

Hvor mye trener du?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg går tur i gange 4-5 dager i uken. Da ca 5 km hver gang. Er det lite med tanke på vektnedgang?

Anonymous poster hash: 52c7e...e17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Går tur i rask gange 3 ganger i uka og går times turer i mellomtempo resterende 4. Gikk ned en del kilo med dette i starten, men ikke nå lenger. Jeg gjorde også en del endringer i mitt kosthold samtidig, så summen førte til vektnedgang. Jeg vet ikke hva som ga hva av antall kilo ned. 



Anonymous poster hash: 23316...825
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg går tur i gange 4-5 dager i uken. Da ca 5 km hver gang. Er det lite med tanke på vektnedgang?

Anonymous poster hash: 52c7e...e17

 

Det viktigste er hva du spiser/drikker.

Anonymous poster hash: 80caf...638

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Jeg går tur i gange 4-5 dager i uken. Da ca 5 km hver gang. Er det lite med tanke på vektnedgang? Anonymous poster hash: 52c7e...e17

Det er ikke lite, og jeg er sikker på at det har en stor effekt over tid, dvs i løpet av et halvt år eller mer. Det hadde vært bra om du fikk noen økter med høyere intensitet også. Jeg anbefaler å tenke langsiktig, dvs at du har treningsrutiner og kosthold du ser for deg du lan leve med resten av livet. Dette i motsetning til sjokk-kurer. Min mening er ikke fasit, og det kan godt hende noen trenger sjokk-kurer for å komme i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går tur i gange 4-5 dager i uken. Da ca 5 km hver gang. Er det lite med tanke på vektnedgang?

Anonymous poster hash: 52c7e...e17

Alt er bedre enn ingenting. Best er det om du går såpass fort at blodpumpa får jobbet litt og du blir svett.

 

Men når det gjelder vektnedgang er det engang sånn at det er kosten som tar kiloene, treningen tar grammene og strammer opp kroppen. Du skal faktisk trene innmari hardt og mye for å gå ned i vekt dersom du ikke har et fornuftig kosthold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesteleser

Om du begynner med noe styrketrening i tillegg vil du se at det får effekt: jo mer muskelmasse du har jo høyere hvileforbrenning får du.

 

Jeg går/jogger ca ei mil en til to ganger i uka + styrketrening tre til fire ganger i uka, to av styrkeøktene med slynge. Slyngetrening er helt fantastisk, får virkelig hele kroppen til å jobbe :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg går tur i gange 4-5 dager i uken. Da ca 5 km hver gang. Er det lite med tanke på vektnedgang?

Anonymous poster hash: 52c7e...e17

Det er litt lite med tanke på vektnedgang. Du forbrenner +/- 300 kcal på å gå 5 km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Det er litt lite med tanke på vektnedgang. Du forbrenner +/- 300 kcal på å gå 5 km.

 

Det går ikke fort, nei. Teoretisk sett 200g vekttap pr uke føles lite de første par månedene. På den annen side utgjør det teoretisk sett 10 kg flesk og valker på et år.

 

En periode gikk jeg et par-tre km med barnevogn til barnehage hver dag, etter å vært ganske passiv noen år. Bare det ble 3-4 kilo på et halvår, og tilsvarende vektøkning når den daglige rutinen ble annerledes.

 
Dessuten: Hva skjer med lårmusklene til en som ligger i seng pga sykdom eller skade? De forsvinner. Jeg mener all daglig aktivitet hjelper, og ikke bare hard trening.
 

Nå for tiden sykler jeg 8 km hver vei til jobb 2-4 dager i uken. Det er stor stigning hjem så jeg får bra puls. Jeg tar noen serier pull-ups og push-ups hjemme ganske regelmessig. Vekta varierer etter hvor ofte jeg sykler, men det tar et par måneder å se utslaget hvis jeg øke mengden.

 

Ellers gjør jeg andre ting (fotball, turer, ski, div 3t-greier) innimellom. Har vært med på Tabata 2x nå. Det er som en god, gammeldags gymtime fra helvete. Egentlig akkurat det en gubbe som meg trenger i tillegg til kondistrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går ikke fort, nei. Teoretisk sett 200g vekttap pr uke føles lite de første par månedene. På den annen side utgjør det teoretisk sett 10 kg flesk og valker på et år.

 

En periode gikk jeg et par-tre km med barnevogn til barnehage hver dag, etter å vært ganske passiv noen år. Bare det ble 3-4 kilo på et halvår, og tilsvarende vektøkning når den daglige rutinen ble annerledes.

 
Dessuten: Hva skjer med lårmusklene til en som ligger i seng pga sykdom eller skade? De forsvinner. Jeg mener all daglig aktivitet hjelper, og ikke bare hard trening.
 

Nå for tiden sykler jeg 8 km hver vei til jobb 2-4 dager i uken. Det er stor stigning hjem så jeg får bra puls. Jeg tar noen serier pull-ups og push-ups hjemme ganske regelmessig. Vekta varierer etter hvor ofte jeg sykler, men det tar et par måneder å se utslaget hvis jeg øke mengden.

 

Ellers gjør jeg andre ting (fotball, turer, ski, div 3t-greier) innimellom. Har vært med på Tabata 2x nå. Det er som en god, gammeldags gymtime fra helvete. Egentlig akkurat det en gubbe som meg trenger i tillegg til kondistrening.

Jeg er helt enig i at all daglig aktivitet hjelper:-) Mye bedre med jevnlige gåturer enn ingenting, og sannsynligvis også mye bedre å velge noe som føles overkommelig å gjennomføre enn å legge opp til "optimale treningsprosjekter" som gjør at man mister motet innen uka er slutt.

 

Siden trådstarter spurte spesifikt om hennes aktivitet var litt liten i forhold til vektnedgang, så valgte jeg å gi et realistisk svar på dette. Dersom man holder matinntaket konstant, så vil jo jevnlige gåturer kunne bidra til en forsiktig vektnedgang. Ofte er det vel imidlertid slik at de som ønsker å gå ned i vekt trenger å se i det minste noe resultat for ikke å miste motivasjonen, derfor tror jeg det er bedre å legge inn noe mer aktivitet enn trådstarter gjør dersom hensikten er å bidra til vektreduksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svarene; -)

Jeg har fibromyalgi og kan ikke trene mye styrketrening men lett kondistrening går bra.: -)

Anonymous poster hash: 52c7e...e17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svarene; -)

Jeg har fibromyalgi og kan ikke trene mye styrketrening men lett kondistrening går bra.: -)

Anonymous poster hash: 52c7e...e17

Kanskje du kan gradvis øke lengden på turene dine litt, f.eks. ved at du to dager i uken går litt lengre enn du gjør nå og for øvrig holder fast ved turen din slik den er i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...