Gå til innhold

Infeksjon i operasjonssår (tarmslyng)


Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Sønnen min på 15 år er nylig blitt operert for tarmslyng. For tre dager siden (5 dager etter operasjonen) ble det konstatert infeksjon i operasjonssåret. Såret ble åpnet litt og skylt med saltvann, men det ble ikke brukt noen form for sterilisering. Denne prosedyren er nå utført på sykehuset hver dag siden. På spørsmål fra oss blir vi fortalt at antibiotika ikke vil ha noen effekt og det er derfor heller ikke sendt inn noen svaber-prøve.

Det er foreløpig ikke blitt bedre. Såret væsker ganske mye (rødt/gult puss, illeluktende). Sykepleier har bedt om at en lege gjør en vurdering i morgen. Vi foreldre er svært bekymret, og sønnen min plages svært meget av denne sårbehandlingen.

På tross av det vi er blitt fortalt på sykehuset, tenker vi at det må være riktig å være føre var:

- Ta prøve for å bestemme bakterie®

- Begynne med antibiotika (tabletter?, bredspektret?)

- Eventuelt endre type antibiotika etter at prøveresultatet foreligger?

Kan du være så snill å kommentere dette så snart som mulig og angi hva du mener er optimal behandling av et slikt infisert operasjonssår?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Hei,

Det er vanskelig å kommentere direkte behandlingsopplegget som blir ført hos din sønn, uten nyaktig kjennskap til situasjonen. Jeg antar at de har en eller annen grunn til at de behandler såret på denne måten.

Generelt sett er jeg enig med deg, ved en postoperativ sårinfeksjon ville jeg anbefale å ta en prøve til bakteriologisk undersøkelse, og om det er bakterier der, som kan forårsake sårinfeksjon ville jeg behandle det med antibiotika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...