Gå til innhold

Spørsmål etter reduksjon av livmorslimhinne


Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Hei,

Jeg fikk gjort en reduksjon av livmorslimhinnen for ca 7 uker siden. Jeg hadde blødning og utflod i ca 3 uker etter inngrepet. Ca 4 uker etter inngrepet fikk jeg en blødning, som varte i 5 dager. Ca 13 dager etter den forrige blødningens første dag fikk jeg en ny blødning. Jeg konkluderte med at den siste blødningen gjerne er en blødning i min normale mens-syklus da den kom når jeg i utgangspunktet pleide å ha mens. Jeg har alltid vært svært menstruell, men har i mye av denne perioden hatt menstruasjonslignende smerter i både korsrygg og nederst i magen. Det oppleves som at livmoren "jobber veldig". Er dette slikt man kan regne med etter et slikt inngrep? Vil det evt gå over etter hvert? Nå som jeg tydeligvis har hatt en menstruasjon (som var litt mindre enn de pleier å være, men likevel ganske rikelig) - er det slik jeg kan forvente at det fortsetter på denne måten, eller kan det gå seg mer til etter hvert? Ved tidligere legeundersøkelser har jeg fått vite at jeg har en lettblødende slimhinne. Jeg går på den immunhemmende medisinen Methotrexate (10mg per uke), vet ikke om den kan gjøre at dette tar mer tid enn ellers? I tillegg har jeg etter operasjonen hatt opplevelsen av treg fordøyelse, har hatt vondt i venstre side av tarmen nederst, samt litt "press" ned mot endetarmen. Jeg fikk litt flytende paracet i forbindelse med inngrepet, samt 2 ulike antibiotika i flytende form fordi jeg benytter immunhemmere - vet ikke om dette kan ha påvirket tarmfloraen? Benytter Probiotika (melkesyrebakterier), drikker mye væske, og har ellers et svært sunt kosthold med mye grønt og fiber. Jeg har ikke hatt noe feber, og det føles ellers som at allmenntilstanden for øvrig er bra. Jeg er 39 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Du har fått utført et inngrep som betegnes ‘ablasjon’ hvor mest mulig av livmorslimhinnen fjernes. Det utføres ved rikelige blødninger. Nesten halvparten vil helt miste menstruasjonen, en tredel vil få mindre blødning, men resten vil blø omtrent som før og noen vil få smerter ved menstruasjon eller på det tidspunkt hvor menstruasjonen skulle ha komme. Smertene kan stråle mot endetarmen. Grunnen til at det kan oppstå nok så sterke menstruajonssmerter hos noen få er at menstruasjonsblodet kan bli oppsamlet i små lommer og ikke kan komme ut. Det kan være smertefullt. Smertestillende tabletter i form av paracet kombinert med NSAIDs (som Naproxen og Ibux) kan hjelpe. Hvis det fortsetter, kan det bli aktuelt å fjerne livmoren. I din alder, omkring de 40 år, vil man bevare eggstokkene, så det medfører ikke for tidlig overgangsalder.

Jeg synes at du skal se det an noen måneder, ting kan endre seg.

Jeg ser ikke noen sammenheng mellom fordøyelsen og ‘ablasjonen’.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...