Gå til innhold

Føflekker som klør.


Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Hei. Jeg har fire store føflekker som klør ganske mye på ryggen. De klør mest om morgenen etter jeg står opp. Begynner jeg å klø, blir det nesten bare verre. Har ikke tenkt noe på det før det ble mye fokus på dette i aviser og medier. Har vært hos lege og sett på en føflekk på magen, den ble fjernet umiddelbart, men han sa ikke noe spesielt om de på ryggen. Form og farge på disse føflekkene viser seg å være normal. Større enn de andre jeg har, men brune og ikke hevet fra huden. Er det noen grunn til bekymring, bør de fjernes? Er det andre symptomer jeg bør være obs på? Ellers spiser jeg sunt, trener regelmessig og har ikke andre plager. Men blir bekymret når jeg leser om føflekker og føflekkreft og symptomer på dette. Kan nevne at jeg tidligere som barn/ungdom ofte ble utsatt for sol på ryggen, og kanskje den plassen jeg oftest og raskest ble solbrent på ferier og lignende. Føflekkene sitter øverst på ryggen, akkurat slik at jeg ikke når dem med egne hender. Bruker å klø meg med "kløer" hver morgen. Hva kan du si om dette? Setter pris på utdypende svar. Mvh bekymret 26-åring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Det har vært endel informasjon rundt føflekker og føflekkreft de siste mnd. Dette har skapt økt oppmerksomhet, men også endel engstelse og bidratt til å overfylle alle hudlegekontorene. Solbrenthet og mye soleksponering tilsammen er risikofaktorer , tallrike følekker og lys hud det samme. De mest alvorlige tilfellene av føflekkreft finnes på ryggen hos menn over 50 år. Føflekkreft i tidlig stadie gir vanligvis ingen symptomer som kløe, smerte, blødning eller annet. Den oppdages ved å bruke øynene og finne den ene flekken som skiller seg fra alle de andre , som er i endring og i de aller fleste tilfeller helt mørk, noen ganger svart. Den kan også være asymmetrisk og ha uensartet og uskarp avgrensing mot normal omgivende hud. Når vi ser slike flekker, fjerner vi dem kirurgisk umiddelbart og sender til vevsundersøkelse. Også dersom det er flekker med kinkig lokalisasjon som kan være vanskelige å følge, hender det vi fjerner dem selv om vi ikke mistenker celleforandring eller hudkreft. Ved føflekkundersøkelsen forsøker vi å peke ut flekker som bør følges og hvilke man ikke trenger å tenke på i det hele tatt.

at man kommer borti flekker ved kløe, med bukselinning eller annet øker ikke risikoen for at de skal utvikle seg til hudkreft.

Mvh Hudlegen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...