Gå til innhold

Smerter i brystet


Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Jeg sluttet å amme på den ene puppen i desember 2013 og den andre i februar 2014. I mars fikk jeg plutselig vondt i den puppen jeg hadde sluttet å amme på først. Trodde først at det var en brystbetennelse men jeg hadde trappet ned veldig gradvis og fikk ingen andre symptomer. I mai ble jeg sendt til ultralyd og mammografi men de fant ingenting og antok at det var hormoner. Nå jeg jeg fortsatt vondt i puppen, den er først og fremst veldig øm når jeg kommer nær den og verker litt innimellom. Det er ikke så vondt at jeg ikke får sove men jeg kjenner godt til den. Jeg har heller ikke funnet noen kuler. Jeg fødte i november 2012 og fikk tilbake mensen desember 2013. Sitter hormonene fortsatt i kroppen? Bør jeg slå meg til ro at de ikke fant noe eller bør jeg sjekke dette igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Allmennlege Kjell Vaage

Dette er en tilstand som svært ofte gir bekymring og engstelse og det som oftest helt uten grunn. God og trygg forklaring er her den viktigste behandling. For når det gjelder ømme smertefulle bryst så skiller vi gjerne mellom de med hormonell årsak etter menstruasjon syklus og de med smerter som er ikke hormonelle. Brystsmertene som følger menstruasjons syklus er typisk i begge bryst og med mest smerter like før mens. Smerter som ikke har hormonelle svingninger kan komme fra utvidede melkeganger eller små ømme cyster, men for de fleste finner vi derimot aldri noen årsak. Smerte i brystene - mastalgi er svært vanlig og inntil 70 % opplever slike perioder. Mange som opplever ømme bryst blir engstelig for alvorlig sykdom, men færre enn 1 av 200 har kreft som årsak. Ved ensidig brystsmerter av langvarig karakter er oppfølging av fastlege med ultralyd og henvisning gjerne nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...