Gå til innhold

Er det flaut å være blakk?


nick

Anbefalte innlegg

Bare lurer siden Sheila spurte (med andre til stede) om vi skulle gå ut å spise på XXXdag. Jeg svarte som sant var, jeg tror ikke vi får så mye mat ute for 250 kr.

 

Det syntes hun var veldig flaut. Jeg bryr meg ikke. Jeg har vært blakk store deler av livet mitt, men ikke så otte i det siste. Vi har hatt to ferier, og det koster jo litt .

 

Er det flaut å være blakk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • AnonymBruker

    13

  • Lillemus

    4

  • Mrs D

    4

  • Kayia

    4

Mest aktive i denne tråden

Ja og nei. Hvis det er noe som bare skjer hvert jubelår er det lett å smile av det, men hvis det er det som er det vanlige er det flaut. Folk har så mye penger nå for tiden at det er lett å tro at det bare er tapere som blir blakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I samfunnet er det flaut å være alt annent enn perfekt og lykkelig på alle mulige måter, så svaret er ja. Dersom det var ungen din og det var andre tilstede skjønner jeg at hun ble litt flau.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er flaut å være blakk, når en har tatt seg råd til to ferier i løpet av ett år, så der det flaut å ha såpass lite oversikt over økonomien sin at en blir blakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja og nei.

 

Jeg synes ikke andre skal føle seg flaue om de er blakke. Og jeg er ikke flau om jeg er blakk et par dager selv. 

 

Men andre har ikke noe med min økonomi- og jeg ville ikke likt å bli "utlevert" som blakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer litt an på.  Det hun kanskje syntes var flauest, var at det var andre til stede, og at hun ikke var klar over det.  Jeg ville i hvert fall følt meg flau hvis jeg røpet på den måten at jeg ikke hadde oversikt over felles økonomi i det hele tatt. 

 

Om situasjonen deres er "flau" eller ikke, kommer jo litt an på om dere er blakke i betydningen "har brukt absolutt alle tilgjengelige midler" eller om det er mer "må snu på kronene fram til neste lønning, fordi vi ikke vil bruke av reservekontoen i utide". 

 

Det er jo mange familier som ser bunnen av brukskontoen rett etter ferien, og det går over - dessuten har mange av disse noen reservemidler de kan bruke av hvis f.eks. bilen eller vaskemaskinen skulle stoppe.  Det er verken (veldig) flaut eller uvanlig, men du kunne kanskje formulert deg litt annerledes, typen "jeg tror vi skal vente litt med å spise ute, det blir dyrt nok med skolestart for guttungen og vanlige middager i dagene som kommer" eller noe sånt. 

 

Hvis det virkelig er fullstendig tomt og dere har brukt penger på to ferieturer, synes jeg det er litt mer flaut eller ansvarsløst, i hvert fall dersom ingen av dere får lønn veldig snart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det er flaut, men er sjelden blakk da. Med blakk mener jeg at lønnskontoen er tom, ikke sparekontoen.

Snakker åpent om det i mine kretser, ok å si at man gleder seg til lønning fordi denne måneden har pengene gått unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er flaut. Vi jobber hardt for pengene og de rekker bare akkurat til det meste, så vi er nesten alltid blakke. 

 

Penger har blitt et statussymbol og maktmiddel, i stedet for en praktisk metode for å anskaffe det man har behov for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hvorfor man er blakk synes jeg. Om man er av den typen som overhodet ikke har styring på pengene og er konstant blakk 2 uker før lønning så kan man gjerne være litt flau (det seg gitt at man tjener godt nok til at det greit skulle rekke til neste lønn med et moderat forbruk). Om man derimot plutselig har hatt en del uforutsette utgifter (vaskemaskina knelte, bilen måtte på verksted, slike ting) er det ikke flaut.

 

Jeg skjønner at Sheila ble litt flau og mener som andre her at du kunne formulert deg litt annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Det er flaut å oppdage at kontoen er tom når man står i kassa på rema1000 med lang kø bak.

Det er ikke flaut å si at man er i "sparemodus" en periode. Det betyr at man har kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare lurer siden Sheila spurte (med andre til stede) om vi skulle gå ut å spise på XXXdag. Jeg svarte som sant var, jeg tror ikke vi får så mye mat ute for 250 kr.

 

Det syntes hun var veldig flaut. Jeg bryr meg ikke. Jeg har vært blakk store deler av livet mitt, men ikke så otte i det siste. Vi har hatt to ferier, og det koster jo litt .

 

Er det flaut å være blakk?

Kommer an på hvorfor man er blakk. Selv går jeg i null hvermåned. Er alenemor og mye syk, dvs kan ikke jobbe fulltid. Utgiftene mine hver måned er like store som inntekten. Er økonomisk, så vi klarer oss så vidt. Finnes ikke flau over det.

Anonymous poster hash: d82db...3e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er flaut å oppdage at kontoen er tom når man står i kassa på rema1000 med lang kø bak.

Det er ikke flaut å si at man er i "sparemodus" en periode. Det betyr at man har kontroll.

Enig. Regner med at Nick sa "ikke mye mat å få for 250 ute" med et blink, og ikke med en sorgtung offermine. Såpass må man kunne si uten at andre skal ha grunn til å føle seg beklemt syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det vitner i hvertfall om dårlig økonomisk styring.

Anonymous poster hash: 1aade...441

 

Ikke i alle tilfeller.

Anonymous poster hash: d82db...3e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg sier blakk, så mener jeg brukskontoen. Vi har andre midler som jeg ikke vil bruke til dilldall.

Jeg har da stått i kassa på Rema et par ganger med et kort som var tomt.Jeg synes ikke det er flaut heller, og da drar jeg Mastercard og bruker kreditt. Ikke ønskverdig, men det skjer av og til.

Jeg ser meg rundt og alle har hus, hytte, båt, to biler pluss pluss. Jeg vet jo at de ikke tjener millioner, og med mindre de har inntekt fra andre kilder, så må lånene tappe ganske mye av inntekten. Da kan det ikke være mye igjen dagen før lønna kommer inn.

Når venner "alltid" bruker kredittkort til vanlig handel så tror jeg det står rimelig dårlig til. Alle skal ha råd til alt.

Jeg har ikke det, og er brukskontoen tom, så er den tom. Det er ingen hemmelighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg sier blakk, så mener jeg brukskontoen. Vi har andre midler som jeg ikke vil bruke til dilldall.

Jeg har da stått i kassa på Rema et par ganger med et kort som var tomt.Jeg synes ikke det er flaut heller, og da drar jeg Mastercard og bruker kreditt. Ikke ønskverdig, men det skjer av og til.

Jeg ser meg rundt og alle har hus, hytte, båt, to biler pluss pluss. Jeg vet jo at de ikke tjener millioner, og med mindre de har inntekt fra andre kilder, så må lånene tappe ganske mye av inntekten. Da kan det ikke være mye igjen dagen før lønna kommer inn.

Når venner "alltid" bruker kredittkort til vanlig handel så tror jeg det står rimelig dårlig til. Alle skal ha råd til alt.

Jeg har ikke det, og er brukskontoen tom, så er den tom. Det er ingen hemmelighet.

 

Høres fornuftig ut. 

Anonymous poster hash: f457a...0f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flaut å oppdage at kontoen er tom når man står i kassa på rema1000 med lang kø bak.

Det er ikke flaut å si at man er i "sparemodus" en periode. Det betyr at man har kontroll.

Enig.

Utover det er det ikke flaut å innrømme å være blakk, så lenge man ikke røper at man mangler enhver oversikt. Akkurat det er litt flaut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er svært flaut hvis årsaken er dårlig økonomistyring.

 

Det er ikke flaut dersom en tross god økonomistyring og fornuftig bruk av pengene er blakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...