Gå til innhold

Ny livsstil


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er svært overvektig. Ønsker å forhindre at jeg fortsetter å gå opp i vekt, da dagens situasjon oppleves vanskelig for meg av mange grunner. Jeg kan ikke mye om trening og kosthold, og kjenner meg overveldet når jeg forsøker å sette meg inn i det. Jeg vet snop/chips/kaker osv. er uheldig å spise, og at grønnsaker er bra å spise og at det er bra med aktivitet, ellers vet jeg lite. Jeg prøver å lete opp stoff, men det er så mye at jeg blir så lei meg og tenker at situasjonen er håpløs. Hva kan jeg gjøre for å klare å gå ned i vekt? Det er ikke så lett å vite hva jeg skal gjøre når jeg er så dum at jeg ikke skjønner hva som er bra. Kan jeg i det hele tatt komme noen vei med å kutte på snop og sånt og gå turer. Jeg er veldig overvektig, noe må være bedre enn ingenting eller? 



Anonymous poster hash: ce664...914
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er svært overvektig. Ønsker å forhindre at jeg fortsetter å gå opp i vekt, da dagens situasjon oppleves vanskelig for meg av mange grunner. Jeg kan ikke mye om trening og kosthold, og kjenner meg overveldet når jeg forsøker å sette meg inn i det. Jeg vet snop/chips/kaker osv. er uheldig å spise, og at grønnsaker er bra å spise og at det er bra med aktivitet, ellers vet jeg lite. Jeg prøver å lete opp stoff, men det er så mye at jeg blir så lei meg og tenker at situasjonen er håpløs. Hva kan jeg gjøre for å klare å gå ned i vekt? Det er ikke så lett å vite hva jeg skal gjøre når jeg er så dum at jeg ikke skjønner hva som er bra. Kan jeg i det hele tatt komme noen vei med å kutte på snop og sånt og gå turer. Jeg er veldig overvektig, noe må være bedre enn ingenting eller?  Anonymous poster hash: ce664...914

Sikkert lurt m et kurs. Hvis du ikke ønsker det, så gå en rask tur hver dag(gitt at du ikke får vondt noe sted)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert lurt m et kurs. Hvis du ikke ønsker det, så gå en rask tur hver dag(gitt at du ikke får vondt noe sted)

Hvis man får vondt fordi man bruker muskler man ikke har brukt (på lenge) så er det ikke farlig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man får vondt fordi man bruker muskler man ikke har brukt (på lenge) så er det ikke farlig. :)

Nei, det er klart! Men hvis knær slår seg vrange feks, så kan det være lurt å variere treningen.

Jeg merker hvor mye tyngre d er å løpe på d jeg har gått opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er klart! Men hvis knær slår seg vrange feks, så kan det være lurt å variere treningen.

Jeg merker hvor mye tyngre d er å løpe på d jeg har gått opp.

Det er klart, nå vet jeg ikke hva du veier, men det er klart det er tyngre å løpe med 70 kg enn med 60 kg på en kropp som passer best til 60 kg f.eks. :) Knær, ankler og hofter skal man passe godt på ja - sørg for gode sko, ikke jogg på asfalt (bitter erfaring her!) og pass på med en meget rolig opptrapping dersom man er helt utrent, spesielt om man er overvektig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er klart, nå vet jeg ikke hva du veier, men det er klart det er tyngre å løpe med 70 kg enn med 60 kg på en kropp som passer best til 60 kg f.eks. :) Knær, ankler og hofter skal man passe godt på ja - sørg for gode sko, ikke jogg på asfalt (bitter erfaring her!) og pass på med en meget rolig opptrapping dersom man er helt utrent, spesielt om man er overvektig.

Ja, dessverre :( Er ikke helt "hendene over hodet -følelsen" når jeg løper these days... Men det kommer asap;)

Sikkert lurt hvis ts er "svært overvektig" å starte m raske gåturer, ev ellipsemaskin/sykkel/svømming. Jeg synes det er digg å komme meg ut før frokost når jeg har anledning til det. Musikk på ørene er også en boost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er svært overvektig, veier nesten 130 kg :( :( 

Syns det er vanskelig å løpe, klarer det ikke (og får vondt i knær), blir sliten bare av å gå turer. Har begynt å gå en tur hver dag, selv om det av og til blir en liten tur og er tungt. Jeg vemmes av meg selv, og går bare når ingen andre er ute på kvelden.

 

På kurs må jeg vel være sammen med mange andre som også ønsker å gå ned i vekt. Jeg er større enn de aller fleste og vil klare å komme meg litt før jeg kanskje kan gå på kurs. Jeg er lei meg for at ting har gått så langt, opplever jeg ikke har vanlig forhold til mat... 



Anonymous poster hash: ce664...914
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er svært overvektig, veier nesten 130 kg :( :( Syns det er vanskelig å løpe, klarer det ikke (og får vondt i knær), blir sliten bare av å gå turer. Har begynt å gå en tur hver dag, selv om det av og til blir en liten tur og er tungt. Jeg vemmes av meg selv, og går bare når ingen andre er ute på kvelden. På kurs må jeg vel være sammen med mange andre som også ønsker å gå ned i vekt. Jeg er større enn de aller fleste og vil klare å komme meg litt før jeg kanskje kan gå på kurs. Jeg er lei meg for at ting har gått så langt, opplever jeg ikke har vanlig forhold til mat... Anonymous poster hash: ce664...914

På treningssenteret jeg trener så er det jevnlig livsstilomleggingskurs, og det er flere svært overvektige. De har også egne treningsklasser - i tillegg til at de selvfølgelig kan trene på egenhånd. Det kan ikke være aktuelt med noe sånt?

Ikke vær redd for å være størst da - tenk heller at du er i gang og på vei ned. Ikke vemmes av deg selv og for all del tren på dagen om du ønsker det. De fleste har mer enn nok m seg selv!

Kan du snakke med fastlegen din og kanskje få en henvisning til ernæringsfysiolog? Ev en psykolog som kan hjelpe deg m forholdet ditt til mat?

Kom igjen, dette klarer du!

Endret av cilie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På treningssenteret jeg trener så er det jevnlig livsstilomleggingskurs, og det er flere svært overvektige. De har også egne treningsklasser - i tillegg til at de selvfølgelig kan trene på egenhånd. Det kan ikke være aktuelt med noe sånt?

Ikke vær redd for å være størst da - tenk heller at du er i gang og på vei ned. Ikke vemmes av deg selv og for all del tren på dagen om du ønsker det. De fleste har mer enn nok m seg selv! Kan du snakke med fastlegen din og kanskje få en henvisning til ernæringsfysiolog? Ev en psykolog som kan hjelpe deg m forholdet ditt til mat?

Kom igjen, dette klarer du!

 

Det høres skummelt ut når jeg er i så dårlig form, jeg blir sliten av så mye, ville sikkert vært den som ikke fikk til noe av treningen... Har også brukt mye tid på å ikke vise for andre at jeg vet at jeg er overvektig, hvis du skjønner. Hvis noen ser at jeg gjør noe med det, vil de se at jeg prøver og da også at jeg har feilet miserabelt :( Kan man gå til legen for å bli henvist tilen ernæringsfysiolog, jeg synes mat er vanskelig å håndtere, så kanskje. Men vet ikke om det er det en ernæringsfysiolog hjelper med da. Skummelt å innse at jeg har feilet så mye, men takk for råd :)

Anonymous poster hash: ce664...914

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å starte med å gå turer hver dag (deretter joggeturer når kroppen tillater det) samtidig som man teller kalorier er en god måte å gå ned i vekt på.

Har selv lagd et kaloriskjema i excel, samt en lang kaloriliste med diverse matvarer/drikkevarer(for å føre inn i skjemaet), dette fungerte veldig bra for meg for å finne sommerformen.

Det er andre momenter ved mat og drikke enn kun kaloriinnhold som har innvirkning på vekten, men man får et godt innblikk i hva man bør/bør ikke spise og drikke ved å kun telle kalorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres skummelt ut når jeg er i så dårlig form, jeg blir sliten av så mye, ville sikkert vært den som ikke fikk til noe av treningen... Har også brukt mye tid på å ikke vise for andre at jeg vet at jeg er overvektig, hvis du skjønner. Hvis noen ser at jeg gjør noe med det, vil de se at jeg prøver og da også at jeg har feilet miserabelt :( Kan man gå til legen for å bli henvist tilen ernæringsfysiolog, jeg synes mat er vanskelig å håndtere, så kanskje. Men vet ikke om det er det en ernæringsfysiolog hjelper med da. Skummelt å innse at jeg har feilet så mye, men takk for råd :)Anonymous poster hash: ce664...914

Snakk med fastlegen din om dette :-)

For øvrig: En ting du kan starte med, er å bytte ut brødskivene med knekkebrød. Det gjorde jeg, og det funker bra bare det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gå turer, er helt supert :)

 

Hjemme kan du evt gjøre noen styrkeøvelser. Eks løfte beinet opp foran, på siden og bak gjentatte ganger. Begge bein- hver dag. 

 

VG har en vektklubb, hvor du kan være anonym. Der kan man få forslag til kosthold, samt føre opp det man spiser i et anonymt skjema (som ikke er offentlig) for på den måten vite om man har spist opp dagens "kvote". Trim føres også opp (gåturer osv), og noe som er motiverende ettersom noe av det man har spist - "brukes opp" av trimmen.

 

Det viktigste er det du allerede er i gang med, nemlig å ta tak i situasjonen. Du vil helt sikkert føle deg bedre når du er kommet i gang. Det er nemlig motiverende å se resultater :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Jeg er svært overvektig, veier nesten 130 kg :( :(

Syns det er vanskelig å løpe, klarer det ikke (og får vondt i knær), blir sliten bare av å gå turer. Har begynt å gå en tur hver dag, selv om det av og til blir en liten tur og er tungt. Jeg vemmes av meg selv, og går bare når ingen andre er ute på kvelden.

 

På kurs må jeg vel være sammen med mange andre som også ønsker å gå ned i vekt. Jeg er større enn de aller fleste og vil klare å komme meg litt før jeg kanskje kan gå på kurs. Jeg er lei meg for at ting har gått så langt, opplever jeg ikke har vanlig forhold til mat... 

Anonymous poster hash: ce664...914

 

Har du regnet ut hvor høy BMI du har? http://www.bmi-kalkulator.no/  Hvis du veier 130 kg, så har du sannsynligvis en BMI som er så høy at du kan få hjelp i helsevesenet.  Ta vekten din opp med fastlegen og hør om vedkommende har noen forslag.

 

Du er langt fra den eneste med høy vekt, og langt fra den eneste som synes det er vanskelig å skulle snakke med andre om det. Nettopp derfor har blant annet Grete Roede laget egne kurs for de som trenger å gå mye ned i vekt. Tror de kalles maxi-kurs eller tilsvarende. Hvis du har anledning til det, så ville jeg både ha meldt meg på et slikt kurs hos Grete Roede _og_ tatt situasjonen opp med fastlegen, om jeg var det.

 

Alle monner drar når det gjelder vektreduksjon. Så det å gå turer og være forsiktig med hva du spiser vil alltid være en god start :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg er svært overvektig. Ønsker å forhindre at jeg fortsetter å gå opp i vekt, da dagens situasjon oppleves vanskelig for meg av mange grunner. Jeg kan ikke mye om trening og kosthold, og kjenner meg overveldet når jeg forsøker å sette meg inn i det. Jeg vet snop/chips/kaker osv. er uheldig å spise, og at grønnsaker er bra å spise og at det er bra med aktivitet, ellers vet jeg lite. Jeg prøver å lete opp stoff, men det er så mye at jeg blir så lei meg og tenker at situasjonen er håpløs. Hva kan jeg gjøre for å klare å gå ned i vekt? Det er ikke så lett å vite hva jeg skal gjøre når jeg er så dum at jeg ikke skjønner hva som er bra. Kan jeg i det hele tatt komme noen vei med å kutte på snop og sånt og gå turer. Jeg er veldig overvektig, noe må være bedre enn ingenting eller? 

Anonymous poster hash: ce664...914

 

Hei!

Jeg vil anbefale at du søker hjelp hos fastlegen, du har sannsynligvis en såpass høy BMI at du kvalifiserer til offentlig helsehjelp for overvekten din.

Jeg vet at Tonsåsen Rehabiliteringssenter tilbyr hjelp til overvektige, dette er et offentlig godkjent sted og derfor gis det støtte til slik behandling gjennom det offentlige helsevesen.

Den største pasientgruppen er svært overvektige kvinner.

 

http://www.tonsasen.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

 

Jeg er svært overvektig. Ønsker å forhindre at jeg fortsetter å gå opp i vekt, da dagens situasjon oppleves vanskelig for meg av mange grunner. Jeg kan ikke mye om trening og kosthold, og kjenner meg overveldet når jeg forsøker å sette meg inn i det. Jeg vet snop/chips/kaker osv. er uheldig å spise, og at grønnsaker er bra å spise og at det er bra med aktivitet, ellers vet jeg lite. Jeg prøver å lete opp stoff, men det er så mye at jeg blir så lei meg og tenker at situasjonen er håpløs. Hva kan jeg gjøre for å klare å gå ned i vekt? Det er ikke så lett å vite hva jeg skal gjøre når jeg er så dum at jeg ikke skjønner hva som er bra. Kan jeg i det hele tatt komme noen vei med å kutte på snop og sånt og gå turer. Jeg er veldig overvektig, noe må være bedre enn ingenting eller? 

Anonymous poster hash: ce664...914

 

 

Jeg kjenner to som har vært minst like overvektige som deg, men som har klart å gå ned til normalvekt. Det er i alle fall ikke umulig. Han ene har jeg jobbet sammen med i mange år.

 

Han sa det var lett å slanke seg når man er så overvektig. Når han sluttet med junk-food og snop var det som å "trekke ut en propp" for å bruke hans egne ord. Han brukte også nutrilett i starten for å komme fort i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres skummelt ut når jeg er i så dårlig form, jeg blir sliten av så mye, ville sikkert vært den som ikke fikk til noe av treningen... Har også brukt mye tid på å ikke vise for andre at jeg vet at jeg er overvektig, hvis du skjønner. Hvis noen ser at jeg gjør noe med det, vil de se at jeg prøver og da også at jeg har feilet miserabelt :( Kan man gå til legen for å bli henvist tilen ernæringsfysiolog, jeg synes mat er vanskelig å håndtere, så kanskje. Men vet ikke om det er det en ernæringsfysiolog hjelper med da. Skummelt å innse at jeg har feilet så mye, men takk for råd :)Anonymous poster hash: ce664...914

Sånn må du ikke tenke! Hva ser folk? Jo, at du er overvektig og gjør noe med det. Dette løser seg jo ikke av seg selv? Noe må du gjøre hvis du vil gå ned, og det resulterer da at folk ser at du gjør noe m det. Ta tak i det nå! Tenk så deilig å møte våren lettere og i bedre form!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anonym

 

Jeg kjenner meg igjen i det du forteller. Jeg veide 120 kg på det meste og det var vondt å bevege seg og skammen satt i. Nå er jeg i behandling for spiseproblemer og selv om jeg har langt igjen, så skjer det endringer.

 

Jeg går hos DPS og hver dag skal jeg spise fem måltider: frokost, lunsj, mellommåltid, middag og kvelds. Alt jeg spiser noteres i en bok. Årsaken til at jeg skal spise fem måltider er at jeg ikke skal sulte meg og dermed få lavt blodsukker og måltidene skal ikke være store. Har jeg jevnt blodsukker så minsker faren for å overspise eller spise feil typer mat.

 

På grunn av medfødt sykdom kan jeg ikke trene noe særlig uten å få betennelser i kroppen. Men jeg kan gå turer og da aller helst i skogen på stier da det er det mykeste underlaget og røtter og steiner utfordrer balansen. Jeg kjører bil frem til skogen for ikke å belaste kroppen unødvendig og da kan jeg gå lenger tur i skogen :).

 

Når det gjelder snop så kan jeg spise en ting i en normal begrensent mengde en gang i uken. Da kan jeg planlegge hva jeg vil spise og redusere risken for overspising. Kjøper kun akkurat den mengden jeg skal spise.

 

Maten lager jeg mest mulig selv: ovnsbakte grønnsaker med kjøtt eller fisk, salater med egg og/ eller kjøtt, supper med masse grønnsaker most med stavmikser med egg eller kjøtt og lignende. Bruker masse krydder og sitron for å gjøre det spennende.

 

Maten skal ikke spises foran tv eller pc, jeg skal være mentalt tilstede når jeg spiser og virkelig smake på maten.

 

Jeg kan virkelig anbefale å få hjelp, jeg holder på å lære meg å få et normalt forhold til mat. Det er ikke lett, det er mye følelser og feil mestringsstrategier som skal endres. Det er godt å få tilbakemeldinger på hva som er bra og ikke fult så bra og når jeg sklir ut blir jeg hjulpet tilbake på riktig vei igjen.

 

Viktig tips: Ikke gjør alle endringer på en gang, start forsiktig og når du får taket på det kan du endre noe nytt eller øke på det du allerede har endret.

 

Som du sier: noe er bedre enn ingenting, og et sted må du starte. Kjempebra at du har begynt å gå tur. Veldig leit å lese at du er så skamfull at du helst går på kvelden for ikke å bli sett. Vær stolt av deg selv for at du forsøker å gjøre noe med helsen din!

 

Ønsker deg masse lykke til :) Og om du synes dette innlegget er til hjelp og har noen spørsmål så svarer jeg deg gjerne mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke du er dum! Men usikker på deg selv. Det er i grunnen ikke rart at man blir usikker på hva man bør spise, med så mange motstridende beskjeder man får hele tiden. Man kan gjøre mye selv bare med små endringer, men slik du beskriver ditt forhold til mat, ville jeg nok anbefale enten Grete Roede-kurs eller ernæringsfysiolog først, for å komme i gang. Jeg kan jo ikke forholde meg til mer enn det du skriver, men mange sliter med overvekt pga trøstespising eller tvangsmessig overspising. Hvis du etterhvert opplever at det er psykiske grunner til at du spiser for mye, kan du sikkert ha nytte av psykologhjelp. Både ernæringsfysiolog og psykolog kan du få henvisning til gjennom din fastlege. Mange bruker også diskusjonsfora som dette for både støtte, informasjon og motivasjon, jeg gjør det og det hjelper meg veldig. Lykke til  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg ikke har svart alle, ble litt mye dette. Jeg er glad for alle kommentarer og oppmuntringer, og trenger bare litt tid for å prosessere alt. 

 

Jeg synes mat er ekstremt vanskelig, det ødelegger både livet mitt, men gjør også at jeg klarer å møte hverdagen. Kanskje problemet er at jeg ikke har viljestyrke, ser at mange råd også går på det. Men spiser også mye mat jeg ikke liker så mye, når jeg kommer hjem klarer jeg ikke la være å spise all mulig mat. Hvis jeg ikke har noe godt, spiser jeg også det jeg har, presser i meg ukokte nudler med krydder, knekkebrød eller tørr frokostblanding. Kan spise i mange timer, helt til det gjør virkelig vondt i magen, og jeg puster litt roligere. Skjønner ikke hvorfor jeg ikke klarer å kontrollere meg heller ikke iforhold til ting jeg ikks synes er spesielt godt. Når ting er spesielt vanskelig har det også skjedd at jeg har kjøpt inn mat og satt meg på toalett for å spise det, når jeg er på offentlige steder. Jeg skammer meg så mye over dette og vemmes av hvor ekkelt det er. Men jeg klarer ikke la være, er så svak.

 

Jeg har stoppet med å kjøpe inn mye snop og chips, men klarer heller ikke stoppe da. Nyter ikke maten, men må ha den på en måte. Jeg kan lite om kalorier og slikt, bare de åpenbare tingene, ikke hvor sunt vanlig mat er...

 

Takk Miljan for fint innlegg. Jeg går tur nå, en hver dag uansett. Gjør ikke så mye, men jeg gjør noe. Jeg vet ikke om jeg er klar/tørr eller kan få hjelp (Ser jeg har den verste BMIen, det finnes ingen kategori over... Skummelt). Er det lov å spørre hvordan du gikk frem for å få den typen hjelpen du får. Likte det om mestringsstrategier, kanskje det er det jeg også har? Jeg er glad for du får hjelp. 



Anonymous poster hash: ce664...914
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...