Gå til innhold

Magesmerter


Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Hei.

I juni for to år siden fikk jeg magesmerter som først minnet om halsbrann. Etter en stund lignet de mer på smertene jeg får ved oppkast/diare (omgangssyken). Jeg ble også kvalm, så jeg trodde jeg ble syk. Jeg hadde spist grillmat med løk og rå grønnsaker tidligere på kvelden, så jeg trodde det kom av det. Smertene ga seg utover natten. Noen dager senere kom de tilbake, denne gangen uten kvalme, men mye sterkere. De kom som «rier» eller «anfall», og varte en stund før de forsvant helt. En dag hadde jeg så sterke smerter at jeg lå krokbøyd og gråt. Da oppsøkte jeg legevakten, og jeg ble innlagt på sykehus. De trodde det var gallestein, men ultralyd viste ingen tegn til det. Jeg ble utskrevet uten å bli utredet nærmere.

Siden smertene fortsatte, oppsøkte jeg fastlegen, og han sørget for at det ble tatt blodprøver, CT og gastroskopi. Alt så fint ut. Utover høsten ble smertene lettere og kom sjeldnere, og tilslutt forsvant de helt. På forsommeren i år kom de tilbake. Først som en følelse av kraftig halsbrann noen dager, så mer intense smerter øverst i magen. Det svir og verker. Jeg er ikke kvalm. Noen ganger kjenner jeg det bare som svake smerter, andre ganger blir det svært vondt og jeg må sette meg opp eller prøve ulike stillinger for å lindre smertene. Prøver også å rape og drikke noe. Har også prøvd syrenøytraliserende. Ingenting hjelper. Jeg har ikke feber, men under de kraftigste anfallene blir jeg rød i kinnene og føler meg varm på en måte. Smertene varierer i hyppighet og intensitet. Det siste kraftige anfallet var på søndag for to dager siden. De skikkelig vonde anfallene varer fra 30-60 minutter. Dagen etter et kraftig anfall er magen urolig, litt oppblåst og jeg har lysere/gulaktig avføring som også er løsere enn vanlig og kommer hyppigere. Etter et par dager er avføringen normal igjen.

De to siste dagene har smertene kommet og gått. Jeg får også en følelse av at jeg har en klump i halsen av og til. Føler jeg må drikke vann for å svelge ned noe som har satt seg fast der. Vet ikke om dette har noen sammenheng med smertene jeg har.

Jeg er kvinne, 43 år, ingen sykdommer, trener regelmessig og spiser normalt kosthold med en god del frukt og grønt. Jeg drikker nesten ikke alkohol og røyker ikke. Jeg er gift og har tre barn mellom 11 og 16 år. Opplever ikke uoverkommelig stress i hverdagen og føler selv at jeg har det bra.

Kan du si noe om hva dette kan være? Jeg plages av disse smertene i hverdagen, og jeg opplever også en viss frykt for at jeg skal få smertene når jeg er ute blant andre folk. Kvier meg litt til å ta kontakt med fastlegen igjen siden han ikke fant noe for to år siden.

Hilsen kvinne 43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Allmennlege Kjell Vaage

Det er som du forstår ikke alltid lett å finne årsak til magesmerter til tross for at alle undersøkelser og utredninger du har fått viser normale funn. Engstelsen for alvorlig sykdom og fortvilelsen over at legene ikke finner noe gjør en jo ofte enda mer utrygg. Det er derfor svært viktig at pasientene også får betryggende informasjon om at også betydelige magesmerter kan foreligge uten at alle våre undersøkelser gir noe resultat. Etter at jeg har lest det du beskriver minner tilstanden din om det vi kaller på fagspråket funksjonell dyspepsi eller på godt norsk, ubehag i øvre del av magen uten at grundig undersøkelse finner noen årsak. Mange kaller dette også for NUD (non ulcus dyspepsi- ikke magesår) ettersom smertene er til forveksling lik de vi har ved magesår. I tillegg kan det foreligge en rekke symptomer hvor de vanligste er smerter og ubehag i øvre del av magen. Mat kan både forverre eller lindre plagene. Halsbrann, kvalme og brekninger er ikke uvanlig og man føler seg ofte oppblåst med luftplager med enten treg eller løs avføring. Mange som har disse plagene har det i en kombinasjon med irritabel tykktarm. Andre plager kan være hyppig hodepine, svimmelhet, brystsmerter og globusfornemmelse med klumpfølelse i halsen.

Årsaken til den funksjonelle dyspepsi er ukjent, men man mener tilstanden skyldes en økt aktivitet/spenning i fordøyelsessystemet. Det kan virke som om enkelte er mer utsatt for denne tilstand ved at stress og belastninger i det daglige liv utløser økt spenning i magetarm kanalen. Det at plagen er funksjonell sier oss at plagene er der uten at vi kan finne en årsak eller forandring til at kroppen igangsetter alle disse formene for ubehag.

Derfor foreslår jeg at du fremdeles opprettholder en god kontakt med fastlegen og forteller han hvordan plagene nå er og ber om forslag til behandling i de vanskeligste perioder. God bedring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...