Gå til innhold

Polypp i livmor/Livmorkreft?


Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Hei!

Jeg er en 34 år gammel kvinne som har født et barn for 3 år siden.Jeg bruker ingen prevensjon og har ikke vært seksuelt aktiv på 6 måneder.Har hatt regelmessig menstruasjon for de meste, den siste regelmessige menstruasjonen var ferdig rundt 1. august i år. Det som skjedde at jeg bare 8 dager etter oppdaget blodspor i undertøyet.Jeg så blod og utflod med blod når jeg tørket meg, det var friskt rødt blod men ikke mye av det. dette varte i 5 dager og ga seg. Jeg har aldri opplevd dette før. Samtidig har jeg hatt smerter nederst i magen og nederst i ryggen og følt meg oppblåst. Jeg dro til gynekolog og han tok ultralyd av underlivet, han så en polypp der men at ellers så alt normalt ut. Han tok livmorhalsprøve og dette har blitt sendt inn. Men han sa at blødningen min kom bare av polyppen og at jeg kan operere den vekk hvis jeg ønsker, men at det ikke er nødvendig om den ikke ga flere plager. Jeg ble bekymret for at dette kan være kreft i livmoren likevel siden jeg har oppblåsthet og smerter i mage og rydd(som ved menstruasjon) så jeg dro til en annen gynekolog som også undersøkte meg med ultralyd at dette var bare en polypp, ikke noe farlig. Jeg så det ultralydbildet hod denne andre gynekologen og den så litt annerledes ut enn det bildet hos den første gynekologen.Kan bildet være litt annerledes i form på ultralyd på ulike maskiner? Er det enkelt å se at det dreier seg om bare polypper på ultralyd? Begge disse legene sa dette er ikke noe farlig at de var 99,9% sikre at alt er greit. Og de henviste meg ikke videre til noe undersøkelser, sa bare at jeg kan fjerne polyppen om ønskelig. Bør jeg stole på disse legene at alt er greit? De ville vel henvist meg videre hvis de hadde noe som helst mistanke om at det er kreft? Polypper ser annerledes ut enn kreftsvulster? Tusen takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei:-) jeg var hos gynekolog på tirsdag pga jeg blødde i hytt og pine.han fant en polypp i livmoren, og sa den måtte fjernes..jeg ble jo litt panisk der jeg lå og var livredd det var kreft, men han sa at det var det ikke.det er faktisk vist veldig normalt med polypper i livmor. Så i morgen alt så skal den fjernes:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg er en 34 år gammel kvinne som har født et barn for 3 år siden.Jeg bruker ingen prevensjon og har ikke vært seksuelt aktiv på 6 måneder.Har hatt regelmessig menstruasjon for de meste, den siste regelmessige menstruasjonen var ferdig rundt 1. august i år. Det som skjedde at jeg bare 8 dager etter oppdaget blodspor i undertøyet.Jeg så blod og utflod med blod når jeg tørket meg, det var friskt rødt blod men ikke mye av det. dette varte i 5 dager og ga seg. Jeg har aldri opplevd dette før. Samtidig har jeg hatt smerter nederst i magen og nederst i ryggen og følt meg oppblåst. Jeg dro til gynekolog og han tok ultralyd av underlivet, han så en polypp der men at ellers så alt normalt ut. Han tok livmorhalsprøve og dette har blitt sendt inn. Men han sa at blødningen min kom bare av polyppen og at jeg kan operere den vekk hvis jeg ønsker, men at det ikke er nødvendig om den ikke ga flere plager. Jeg ble bekymret for at dette kan være kreft i livmoren likevel siden jeg har oppblåsthet og smerter i mage og rydd(som ved menstruasjon) så jeg dro til en annen gynekolog som også undersøkte meg med ultralyd at dette var bare en polypp, ikke noe farlig. Jeg så det ultralydbildet hod denne andre gynekologen og den så litt annerledes ut enn det bildet hos den første gynekologen.Kan bildet være litt annerledes i form på ultralyd på ulike maskiner? Er det enkelt å se at det dreier seg om bare polypper på ultralyd? Begge disse legene sa dette er ikke noe farlig at de var 99,9% sikre at alt er greit. Og de henviste meg ikke videre til noe undersøkelser, sa bare at jeg kan fjerne polyppen om ønskelig. Bør jeg stole på disse legene at alt er greit? De ville vel henvist meg videre hvis de hadde noe som helst mistanke om at det er kreft? Polypper ser annerledes ut enn kreftsvulster? Tusen takk for svar.

Jeg har fjerna en polypp. Har du menssmerter vil de bli mindre etter at du fjerner den.

Ikke farlig i det heletatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Du har vært hos to gynekologer og fått samme svar. En polypp i livmoren ser ut som et vedheng eller utposning. Formen kan endre seg litt etter vinkelen hvor man ser den. Kreft i livmoren er en fortykkelse av veggen. Det ses tydelig på ultralyd. Ble det tatt såkalt ’pipelleprøve’? det er et slags sugerør man setter opp i livmoren for å få ut slimhinne til mikroskopi. Men i din alder er risiko for noe ondartet meget lav, Du bør stole på de to legene.

Hvis du fortsetter med uregelmessige blødninger, så kan du be om at polyppen fjernes. Det gjøres ved ’hysteroskopi’, et enkelt inngrep i lokalbedøvelse med en liten kikkert inn i livmoren.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...