Gå til innhold

Kan NAV kreve?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan nav kreve at man skal pakke spiker i en mongo-bedrift for å teste ut restarbeidsevne? Jeg er høyt utdannet og finner dette nedverdigende. Er det ingen grenser for hvordan de har lov til å tråkke folk ned i søla?

Anonymous poster hash: 3859d...063

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • AnonymBruker

    21

  • frosken

    8

  • Nils Håvard Dahl, psykiater

    3

  • Bookworm

    3

Mest aktive i denne tråden

Hvorfor kan ikke høyt utdannede folk pakke spiker ? Er det en slags elite som skal heve seg over drittjobber ? Og hva mener du med "Mongobedrift?". Svaret på spørsmål 1 er ja



Anonymous poster hash: 2c640...587
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan ikke høyt utdannede folk pakke spiker ? Er det en slags elite som skal heve seg over drittjobber ? Og hva mener du med "Mongobedrift?". Svaret på spørsmål 1 er ja Anonymous poster hash: 2c640...587

Dette er en helt meningsløs jobb. Man har maskiner til å pakke spiker. Jeg kommer til å nekte. Gikk ikke seks år på universitetet for å bli nedverdiget på den måten.

Anonymous poster hash: 3859d...063

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, ja jeg aner ikke hva pakking av spiker betyr jeg, men er det jalla oppgaver som ikke har noen mening får du be dem oppgradere deg til søppelplukker slik at det er noen mening i handlingene ihvertfall.



Anonymous poster hash: 2c640...587
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nav kreve at man skal pakke spiker i en mongo-bedrift for å teste ut restarbeidsevne? Jeg er høyt utdannet og finner dette nedverdigende. Er det ingen grenser for hvordan de har lov til å tråkke folk ned i søla?

Anonymous poster hash: 3859d...063

Det er mest vanlig at du får velge mellom flere jobber i en arbeidsavklaringsperiode. Det er alltid lurt å være aktiv selv i forhold til NAV. Da kan du eventuelt få avklaring i en bedrift som i første omgang ikke tilbys, men som du finner selv, eventuelt sammen med NAV (de kan undersøke om du kan få være i en bedrift du finner selv og hvor du har lyst å være). De som er passive i forhold til NAV og legger alt i hendene på dem må bare ta det de eventuelt får.

Anonymous poster hash: dfc38...952

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Har bare lyst til å tilføye at å pakke spiker er et steg OPPOVER sammenlignet med ingen arbeidsaktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke la nav tvinge deg til aktivitet som virker så destruktivt inn på psyken. Det skal i alle fall jeg sørge for å navigere utenom, om jeg kommer så langt ned at jeg kun kan gjøre slikt enfoldig arb- langt fra utd er det slutt uansett. Trøster meg med det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke la nav tvinge deg til aktivitet som virker så destruktivt inn på psyken. Det skal i alle fall jeg sørge for å navigere utenom, om jeg kommer så langt ned at jeg kun kan gjøre slikt enfoldig arb- langt fra utd er det slutt uansett. Trøster meg med det!

Dette er et destruktivt råd, som antakelig har sammenheng med din egen psykdom. Jeg synes heller trådstarter skal lytte til NHD over her. Ethvert arbeid er bedre enn ingen aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke la nav tvinge deg til aktivitet som virker så destruktivt inn på psyken. Det skal i alle fall jeg sørge for å navigere utenom, om jeg kommer så langt ned at jeg kun kan gjøre slikt enfoldig arb- langt fra utd er det slutt uansett. Trøster meg med det!

Det går an å jobbe med sine egne holdninger, slik at man forsøker å se på ulike former for arbeidspraksis som trinn på en stige som på sikt vil føre en dit en ønsker også yrkesmessig. Sannsynligvis ville en god del uføretrygder basert på psykiske vansker kunne vært unngått dersom man orket å gå de nødvendige stegene i retning av bedre fungering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en helt meningsløs jobb. Man har maskiner til å pakke spiker.

Anonymous poster hash: 3859d...063

Jeg vet ingenting om NAV, men jeg har hatt en jobb der spikerpakking var en gjenganger.  Vi pakket sveisetråd også, det var helt manuelt, men pakking av stift og spiker var delvis automatisert.  Vi stiftet sammen riktig type esker, satte dem på båndet, kontrollveide hver eske etter at den var fylt av maskinen og tok av litt / la på mer hvis det trengtes, og lukket esken med en etikett. 

 

Det var først og fremst slitsomt, maskinen var veldig rask - og jeg fikk tykkere hud på hendene fordi jeg måtte stikke dem ned i sprikende bølgeblikkspiker for å få lukket esken fort nok. 

 

Noen ganger var det yrkesskoleelever på omvisning i lokalene.  De sto over oss på et slags galleri og glodde, det var så høyt støynivå der at ingen kunne fortelle dem noe før de kom ut.  Derfor fikk jeg litt "dyrehage"-følelse av det.  Jeg innbilte meg også at de sikkert tenkte noe av typen "jeg skal fullføre skolen, så havner jeg ikke i en sånn jobb".  Det er slett ikke sikkert at de tenkte sånn, men jeg var 19 år og ganske selvopptatt, så jeg antok det.  For meg var den jobben bare en inntektskilde i et "friår", så jeg visste godt at jeg ikke skulle stå der for alltid.  Jeg begynte å studere året etter. 

 

Poenget mitt er at det kanskje viktigste jeg lærte av den jobben, er følgende: Man vet aldri hvem som står ved et samlebånd og hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nav kreve at man skal pakke spiker i en mongo-bedrift for å teste ut restarbeidsevne? Jeg er høyt utdannet og finner dette nedverdigende. Er det ingen grenser for hvordan de har lov til å tråkke folk ned i søla?

Anonymous poster hash: 3859d...063

En del av de tiltakene som NAV bruker til å vurdere restarbeidsevne, fungerer mye bedre enn det kan se ut på papiret. Et konkret eksempel fra den senere tid: En langtidssykemeldt kvinne med universitetsutdannelse deltok i arbeidsavklaring i regi av Fretex. Selve arbeidsavklaringsperioden besto i aktiviteter som nærmest virket litt hobbypregede - i kombinasjon med avklarende samtaler. Etter avsluttet arbeidsavklaring, vedtok NAV arbeid med bistand, fortsatt i regi av Fretex. Etter litt om og men fant de praksisplass på et bibliotek og etter noen måneder i praksis ble hun tilbudt jobb på samme bibliotek. Hun valgte å ikke se på det som krenkende å bruke tre måneder av sitt liv på noen veldig banale aktiviteter i regi av Fretex og har hatt stort utbytte av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det går an å jobbe med sine egne holdninger, slik at man forsøker å se på ulike former for arbeidspraksis som trinn på en stige som på sikt vil føre en dit en ønsker også yrkesmessig. Sannsynligvis ville en god del uføretrygder basert på psykiske vansker kunne vært unngått dersom man orket å gå de nødvendige stegene i retning av bedre fungering.

Hva når en ikke har krefter til en slik prosess og føler seg som en taper på utstilling for åndfriske men slemme nav hyener.?????????
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva når en ikke har krefter til en slik prosess og føler seg som en taper på utstilling for åndfriske men slemme nav hyener.?????????

Det er klart det kreves en viss modenhet og selvinnsikt til å bruke en slik prosess på en konstruktiv måte. Noen foretrekker å leve på en livsløgn i stedet for å innse nødvendigheten av å jobbe med seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart det kreves en viss modenhet og selvinnsikt til å bruke en slik prosess på en konstruktiv måte. Noen foretrekker å leve på en livsløgn i stedet for å innse nødvendigheten av å jobbe med seg selv.

livsløgnen nå avslørt - de støtter resten av menneskeheten i sin oppfatning at jeg er et håpløst menneske -og da er det vel ikke mer å kjempe for. Er ikke kranglevoren - tenker ikke svart / hvitt- osv!!!!!!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

livsløgnen nå avslørt - de støtter resten av menneskeheten i sin oppfatning at jeg er et håpløst menneske -og da er det vel ikke mer å kjempe for. Er ikke kranglevoren - tenker ikke svart / hvitt- osv!!!!!!

Tenker du ikke svart-hvitt? Hvordan vil du i så fall analysere ditt eget utsagn som jeg har sitert her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nav kreve at man skal pakke spiker i en mongo-bedrift for å teste ut restarbeidsevne? Jeg er høyt utdannet og finner dette nedverdigende. Er det ingen grenser for hvordan de har lov til å tråkke folk ned i søla?

Anonymous poster hash: 3859d...063

 

Det er noe rart her. Trygd skal være omtrent 2/3 av opprinnelig lønnsinntekt. Spikerpakking som lønnes kan neppe komme opp i lønnen til en som får jobb basert på utdanning på universitet / høyskole.

 

Når arbeidsevne skal avklares, kan det umulig være likegyldig hvilke arbeidsoppgaver som gjennomføres fordi resultatet vil avhenge av oppgavetype.

 

Jeg har vært gjennom flere slike runder og det har alltid blitt tatt hensyn til type arbeidsoppgaver og at det også skal være mulighet til å bruke tiltaket for å skaffe vedkomende en varig fast jobb. Det som skjer her er at de ikke gir deg muligheten til å prøve noe som gir deg inntekt du kan leve av. Det er et steg nedover, i hvert fall økonomisk, etter min mening.

 

Jeg foreslår at du går til en uavhengig juridisk rådgiver. Spør etter dine rettigheter. Hvis du ikke blir behandlet etter reglene må du kunne fortelle det til saksbehandler og henvise til aktuelle regler.

Anonymous poster hash: 7e738...82a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...