Gå til innhold

Alt mulig


maaaaaaaaa

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har ett par spørsmål til dere. 

 
1. Jeg har en fløflekk mellom brystene og lurer på hvor de kommer til å ta bedøvelse sprøyten når jeg skal fjerne den.
2. I underlivet mitt får jeg ett slagt hvitt beleg som jeg bare kan vaske vekk men jeg lurer på hva det er. 
3. Jeg har også noen kviseaktige ting i underlivet og lurer på hvordan man kan bli kvitt dem, når jeg trykker på dem kommer det av og til litt hvitt puss ut. 
4. jeg har hatt en vorte under forten i flere år og lurer på hvordan jeg kan få den vekk.
5. sånne små arr man kan få av skrubbsår, og hvis man plukker på dem kan man få arr. Vel, jeg har Veldig mange av dem på armene mine at jeg ikke tør å gå med t-shorte lengre, så jeg lurer på om det går an å gjøre dem mindre synelig.
6. jeg er 16 år gammel jente som har stekmerker på lårene, rompen og litt på magen, hvordan kan jeg få dem mindre synelig eller vekk?
7. jeg veier ca. 77 kg og er 173 cm høy og en bmi på 25- 26. jeg er i klassen overvektig. jeg lurer bare på om du har noen små tips som kan hjelpe meg til den bedre livstill en den jeg har. og hvordan man kan bli kvitt søtsuge. 
8. Jeg sliter med deprasjoner og gråter nesten hver natt over ting og tank, tenker mange ganger på om jeg skal ta livet mitt men jeg sier til meg skjølv at jeg bare kommer til å angre på det, men hvordan skal jeg komme meg igjennom denne mørke deprassjonen? trenger hjelp. 
9. Har dere en krem som kan stoppe hårveksten? jeg får hår mellom brynene som jeg bare hater og må nappe nesten hele tiden. 
10. Tusen takk hvis du gidd og ta deg tid til å svare på alle disse spørsmålene!
 
- Hilsen M
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fortsetter under...

Jeg kan forsøke å svare på noen av spørsmålene dine, men jeg har ingen kvalifikasjoner utover å ha diabetes 1 selv.

 

1. Føflekk. De vil gi deg lokalbedøvelse kun i det området hvor de fjerner føflekken - dvs. ikke over store områder. Sprøytene setter de helt lokalt i forhold til hvor de skal skjære. Dvs noen få stikk i nærheten av der vorten sitter.

 

2 + 3.
Hvit væske i underlivet kan være alt fra normal utflod til tegn på sopp. Om den ikke lukter spesielt, tror jeg ikke det er grunn til bekymring. Du kan ev. kjøpe Canesten reseptfritt på apotket. Funker ikke dette, er det greit å få en lege til å se på det. Såkalt bakteriell vaginose kan være en mulighet, men med dette kommer det vond lukt. Kviser er dessverre noe man kan få der nede, men det er vanskelig for meg å si om det bare er kviser. Er du seksuelt aktiv? I så fall kan herpes være en mulighet. Jeg dessverre ikke noe råd om hvordan du kan bli kvitt dette, siden det ikke er godt å si hva det faktisk er. Det beste er å psyke seg opp til et legebesøk.

 

4.Fotvorte. En vanlig behandling for dette er å få den frosset ned med flytende nitrogen. Evt. kan legen skjære den bort. Ville hørt med fastlegen og ev. fått henvisning til hudlege.

 

5. Arr er dessverre en tålmodighetsprøve. Med tiden vil de blekne. Ev. finnes det et par alternativer. Ene er kremen Kelo-Cote, andre er spesialplasteret Mepiform. De er begge dyre, men du kan ev. forhøre deg på apotek eller hos en bandasjist.

 

6.Her har jeg dessverre ikke noen gode råd. Om du er villig til å betale litt, kan du legge dette spørsmålet i seksjon for plastisk kirurgi.

 

7. Den BMI du har er ikke alvorlig, og så vidt jeg vet går den under lett overvekt. Om du vil gå ned, har man de generelle rådene om å ete små, men hyppige måltider. F.eks. fire hovedmåltider og 1-2 mellommåltider. Matvarer med høyt fiberinnhold gir god metthetsfølelse. Frots i grønnsaker, var et råd jeg fikk da jeg var nydiagnostisert. Å bli kvitt søtsug er tøft, og du må regne med å kjempe mot det i noen dager. Jeg ville i tilfelle velge frukt til mellommåltidene. Mørk sjokolade (>70% kakao) er sunt i små mengder. Selv foretrekker jeg Freia's 85% sjokolade. Denne er søt, men også så mektig at jeg ikke klarer å ete mer enn et par ruter. Håper du er i kontakt med et godt diabetesteam, og at du har muligheten til å rådføre deg med en ernæringsfysiolog. Om du ikke har det, kan fastlegen henvise deg.

 

8. Leit du sliter med depresjon, men det er svært vanlig når man har en kronisk sykdom. Jeg synes det er fint at du ser at dette er et problem du ikke orker å deale med helt alene. Diabetes er ingen lett sykdom å leve med. Jeg får selv prestasjonsangst hver gang jeg skal ta HbA1c - selv etter over atten år med sykdommen. Det første jeg vil si deg er at det ikke er flaut å be om hjelp for depresjonen du strever med, for den finnes. Om du har nære pårørende, venner eller en annen du synes det er greit å snakke med (lærer, dia.spl., fastlege f.eks.), så gjør det. Om det er vanskelig å spytte rett ut, kan det være svært nyttig å skrive et brev. Da er den du vil snakke med forberedt. Sannsynligvis vil du ha nytte av å få samtaler med en psykolog el. psykiater - noe fastlegen kan hvenvise til.

 

9. Jeg kjenner ikke til noen kremer. Ansatte på parfymerier vet kanskje mer. Man kan få kjøpt hårfjærningsapparat som bruker lys til hårfjerning. De koster litt, men de sies å være effektive. Elkjøp, Lefdal og tilsvarende selger slike.

 

10. Håper dette var litt til nytte for deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...