Gå til innhold

Ringe når man søker jobb


umakenverdt

Anbefalte innlegg

Jeg holder på med å søke på ulike jobber for tiden. Jeg lurer på hvilke erfaringer dere har tilknyttet det å ringe til arbeidsgiverne/kontaktpersonene som oppgis i annonsene.

 

Jeg synes det er vanskelig å finne ut hva jeg skal spørre om, men jeg forstår det slik at de fleste arbeidsgivere setter pris på at det tas kontakt. Men det kan vel kanskje gjøre mer skade enn nytte dersom man formulerer seg dårlig, eller det oppleves som man tar opp kontaktpersonens tid?

 

Jeg blir ganske stresset i forbindelse med sosiale aktiviteter, og er spesielt lite glad i å ta kontakt med mennesker på telefon. Hvis jeg skal gjøre dette, må jeg ha det helt klart foran meg hva jeg skal si og spørre om, ellers går det nok helt i stå.

 

Hadde vært fint å få høre andres tips og erfaringer på dette punkt. Jeg er selv svært usikker på hva jeg skal gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gargamel

Det lønner seg helt definitivt å ringe.

 

Spør gjerne om de har sett søknaden og om når du kan forvente tilbakemelding (hvis det ikke er kjent), Spør om ting du lurer på angående stillingen. Du trenger ikke være veldig sjarmerende eller holde samtalen i gang lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er vanskelig å finne ut hva jeg skal spørre om, men jeg forstår det slik at de fleste arbeidsgivere setter pris på at det tas kontakt. Men det kan vel kanskje gjøre mer skade enn nytte dersom man formulerer seg dårlig, eller det oppleves som man tar opp kontaktpersonens tid?

Hvis du ikke har noe fornuftig å spørre om virker det mot sin hensikt å ringe. Har selv ansatt og fått telefoner fra folk du skjønner ringer bare fordi det er noe man gjør, og det gir ikke godt inntrykk.

Om du derimot noterer deg et par relevante spørsmål om stillingen eller om arbeidsgiveren og virker generelt interessert, er det absolutt lurt å ringe. Er det oppgitt et telefonnummer er det en invitasjon til å ringe, og du skal ikke tenke på at du bruker opp vedkommendes tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder på med å søke på ulike jobber for tiden. Jeg lurer på hvilke erfaringer dere har tilknyttet det å ringe til arbeidsgiverne/kontaktpersonene som oppgis i annonsene.

 

Jeg synes det er vanskelig å finne ut hva jeg skal spørre om, men jeg forstår det slik at de fleste arbeidsgivere setter pris på at det tas kontakt. Men det kan vel kanskje gjøre mer skade enn nytte dersom man formulerer seg dårlig, eller det oppleves som man tar opp kontaktpersonens tid?

 

Jeg blir ganske stresset i forbindelse med sosiale aktiviteter, og er spesielt lite glad i å ta kontakt med mennesker på telefon. Hvis jeg skal gjøre dette, må jeg ha det helt klart foran meg hva jeg skal si og spørre om, ellers går det nok helt i stå.

 

Hadde vært fint å få høre andres tips og erfaringer på dette punkt. Jeg er selv svært usikker på hva jeg skal gjøre.

For et par uker siden var det en eller annen avis som hadde en gjennomgang av "jobbsøkermyter". Der ble det advart mot å ringe for å ringe. OK å ringe dersom man har relevante spørsmål, for øvrig ikke, mener jeg å huske at de sa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder på med å søke på ulike jobber for tiden. Jeg lurer på hvilke erfaringer dere har tilknyttet det å ringe til arbeidsgiverne/kontaktpersonene som oppgis i annonsene.

 

Jeg synes det er vanskelig å finne ut hva jeg skal spørre om, men jeg forstår det slik at de fleste arbeidsgivere setter pris på at det tas kontakt. Men det kan vel kanskje gjøre mer skade enn nytte dersom man formulerer seg dårlig, eller det oppleves som man tar opp kontaktpersonens tid?

 

Jeg blir ganske stresset i forbindelse med sosiale aktiviteter, og er spesielt lite glad i å ta kontakt med mennesker på telefon. Hvis jeg skal gjøre dette, må jeg ha det helt klart foran meg hva jeg skal si og spørre om, ellers går det nok helt i stå.

 

Hadde vært fint å få høre andres tips og erfaringer på dette punkt. Jeg er selv svært usikker på hva jeg skal gjøre.

Arbeidsgivere er like ulike som alle andre folk.  Jeg tror nok noen vil oppfatte en person som tar kontakt som ekstra interessert, og det skiller en ut blant bunken med mange søkere.  Mens andre arbeidsgivere vil kanskje oppfatte det som mas.  

 

Jeg tror ikke jeg ville ringt bare for å ringe, men hvis jeg ønsket å vite noen som jeg tror vil sette meg i et bedre lys for arbeidsgiver, ville jeg kanskje vurdert det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

For et par uker siden var det en eller annen avis som hadde en gjennomgang av "jobbsøkermyter". Der ble det advart mot å ringe for å ringe. OK å ringe dersom man har relevante spørsmål, for øvrig ikke, mener jeg å huske at de sa.

Fant den på Dine Penger. Jeg får bare konstatere at jeg  er uenig med ekspertene  :)

 

Jeg har aldri sett det som negativt om noen har ringt. Selv ikke om det er opplagt at de ringer bare for å ringe. Det viser uansett at vedkommende er aktiv og ivrig på å få jobben.

 

Jeg synes det er rart at disse lederne reagerer negativt på sånne telefoner og får mindre lyst til å ansette de som ringer. Jeg må jo bare akseptere det når de sier det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fant den på Dine Penger. Jeg får bare konstatere at jeg  er uenig med ekspertene  :)

 

Jeg har aldri sett det som negativt om noen har ringt. Selv ikke om det er opplagt at de ringer bare for å ringe. Det viser uansett at vedkommende er aktiv og ivrig på å få jobben.

 

Jeg synes det er rart at disse lederne reagerer negativt på sånne telefoner og får mindre lyst til å ansette de som ringer. Jeg må jo bare akseptere det når de sier det.

Mange av disse jobbene har jo 150 søkere. Jeg tror arbeidsgiverne da ønsker å få gjøre forberedende saksbehandling i fred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv jobbet med rekruttering, og vil si at å ringe, bare for å ha gjort det, ikke har noe for seg. Legg heller energien ned i å lage en god søknad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for fine innspill alle sammen. Da skal jeg i alle fall ikke stresse alt for mye på dette med å ringe, men heller gjøre det hvis det er noe jeg lurer mye på, eller dersom det av en annen grunn virker presserende.

 

Flere av de stedene jeg har søkt (men ikke fått jobb) har det vært opp mot 200 søkere. Da er det litt vanskelig å finne en måte å skille seg ut på når man er nyutdannet og ikke har så veldig mye å komme med. Men jeg tror kanskje at dersom jeg hadde ringt ville jeg bare skilt meg ut på en negativ måte, og det vil jeg jo ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig dårlig erfaring med å ringe. Mange arbeidsgivere bruker muligheten til å sile ut uinteressante arbeidssøkere. Av den grunn ar jeg sluttet å ringe.



Anonymous poster hash: af1cf...10e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ringte opp en arbeidsgiver for flere dager siden for å høre hvor langt de var kommet i prosessen. Han tok ikke telefonen, jeg la ut dette spørsmålet og bestemte meg for ikke å ringe opp igjen. I dag mens jeg holdt på med noe annet, ringte han, jeg tok telefonen uten å tenke og fikk panikk og ståtret frem noe usammenhengende :-( Han svarte meg kort på spørsmålet og spurte etter navnet mitt. Tror dere det betyr at han stryker meg av listen? At jeg ikke lenger er aktuell siden jeg svarte så dårlig. Dette var en fantastisk jobb som jeg virkelig ønsker meg, tror dere jeg har spolert alt? Beklager fikk bare litt panikk nå :-( 

Endret av umakenverdt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder på med å søke på ulike jobber for tiden. Jeg lurer på hvilke erfaringer dere har tilknyttet det å ringe til arbeidsgiverne/kontaktpersonene som oppgis i annonsene.

 

Jeg synes det er vanskelig å finne ut hva jeg skal spørre om, men jeg forstår det slik at de fleste arbeidsgivere setter pris på at det tas kontakt. Men det kan vel kanskje gjøre mer skade enn nytte dersom man formulerer seg dårlig, eller det oppleves som man tar opp kontaktpersonens tid?

 

Jeg blir ganske stresset i forbindelse med sosiale aktiviteter, og er spesielt lite glad i å ta kontakt med mennesker på telefon. Hvis jeg skal gjøre dette, må jeg ha det helt klart foran meg hva jeg skal si og spørre om, ellers går det nok helt i stå.

 

Hadde vært fint å få høre andres tips og erfaringer på dette punkt. Jeg er selv svært usikker på hva jeg skal gjøre.

Jeg vet ikke hva som er vanlig. Kan bare fortelle at jeg selv ikke ringte og ble plukket ut til intervju blant over 400 søkere (se innlegget under) Ville blitt slitsomt om alle disse ringte.

Anonymous poster hash: 87778...c60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei, råder deg til og ta kontakt med ditt lokale nav kontor og be om og få delta på "jobbsøker kurs" deltok på dette selv for en stund tilbake og kan love deg at dine sjengser for og komme tim intervju og ut i jobb mangedobbles etter kurset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...