Gå til innhold

Meg og min vekt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min BMI er cirka 46,8 nå. Jeg vil ned i vekt.

Har hatt en måned med mye mer aktiv livsstil enn på mange år, nå, men har desverre ikke merket noe på vekta, selv om jeg føler meg bedre i hverdagen og ting blir lettere.

Jeg er hektet på søtsaker. Det er der jeg må ta neste forandring...

Ble ingenting søtt i går, ikke engang melk, men nå kjøpte jeg meg en halvliter cola og den gikk ned på 5 minutter...

Kanskje jeg kan skrive litt her om hvordan det går fremover.

Anonymous poster hash: abc85...63b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • AnonymBruker

    23

  • påskelilje

    5

  • missmas

    5

  • Bella Dotte

    4

Gratulerer med ønsket om å ville forbedre livsstilen din og med å bli mer aktiv! Det skal ofte ikke så mye til før man merker bedring. Føler du at du trenger hjelp til å komme videre? Hva slags hjelp, i så fall, kunne være aktuell? Hvilke forandringer med ditt kosthold synes du selv kan være fornuftige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært gøy å følge deg å se hvordan det går. 

 

Jeg har også mye som skal bort - har bmi på ca 41, så nok å ta av her også. 

 

Jeg er egentlig veldig flink i matveien på dagtid, også blir det vanskeligere til middag og på kvelden

 

Jeg har mål om å trene tre ganger i uka, men er ikke alltid tida strekker til pga kjøring/henting av barn. Men prøver, og ofte klarer jeg tre ganger i uka. Burde sikkert økt den, men....

Jeg har i tillegg tenkt på operasjon, men synes det er mye penger. Er i tenkeboksen her, men vil helst klare det på egenhånd. 

Har gått ned mye to ganger, men har ikke klart å holde vekta nede, dessverre.

 

Men på et vis skal jeg klare å gå ned og holde meg der nå.

 

Fint å høre hvordan du klarer deg. 

 

Jeg sliter også med søtsaker - men forrige uke gikk det bra i hele 7 av dagene   ;)

Endret av tante bassa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke hjelp, føler ikke at det er noe noen kan gjøre for meg... men er jo kjekt å skrive litt om det med andre.

Operasjon skal jeg i alle fall ikke ta, det er helt utelukket... hvordan hadde livet mitt bli, med så lite mat? Får vel ikke energi til noe da...

Liker lange turer på fjellet. Skjønner ikke hvordan jeg skulle kunne gå de turene jeg går nå, med kun en halv brødskive i magen? Eller har jeg misforstått nå?

Er en muskeløs mann som ikke har problemer med tungt arbeid heller...

Det som jeg må gjøre, er å slutte med søtt. :-) Først og fremst kaloriholdig drikke... :-) Spesielt siden jeg har diabetes.

Er flott om jeg kan skrive litt om fremgangen, om jeg når noen mål f.eks.

Lykke til dere andre og. :-)

Anonymous poster hash: abc85...63b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke hjelp, føler ikke at det er noe noen kan gjøre for meg... men er jo kjekt å skrive litt om det med andre.

Operasjon skal jeg i alle fall ikke ta, det er helt utelukket... hvordan hadde livet mitt bli, med så lite mat? Får vel ikke energi til noe da...

Liker lange turer på fjellet. Skjønner ikke hvordan jeg skulle kunne gå de turene jeg går nå, med kun en halv brødskive i magen? Eller har jeg misforstått nå?

Er en muskeløs mann som ikke har problemer med tungt arbeid heller...

Det som jeg må gjøre, er å slutte med søtt. :-) Først og fremst kaloriholdig drikke... :-) Spesielt siden jeg har diabetes.

 

Du kan kutte ut utrolig mye kalorier ved å erstatte sukkerholdig drikke med vann.

Anonymous poster hash: e2ee5...1a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Målte presist når jeg stod opp i dag. Var på do og drakk ingenting. Bare i boxeren. Da er BMI på 47,3...

 

Storveis, storveis... ja, "stor", der sa jeg det...



Anonymous poster hash: abc85...63b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv hatt stor nytte - og glede - av forumkommunikasjon i forbindelse med vektnedgang. Man får liksom i pose og sekk - støtte når man trenger det, dele glede over fremgang, og ingen som står oppå deg og snoker. 

 

Operasjon ser jeg ikke helt hensikten med, man blir tvunget til å spise mindre for resten av livet, ja, men så utrolig mye mindre, og hvor er den frie viljen oppi dette? Mat er dessuten følelser for de fleste, og mange klarer å utvide magesekken igjen...

 

Man kan finne mange ressurser på nettet, jeg bruker en måltidsplanlegger, myfitnesspal, og leser mye om kosthold, ernæring og fysiologi og psykologi, finner interessante ting hele tiden, denne akkurat nå: http://www.cookinglight.com/eating-smart/nutrition-101/diet-habits/view-all

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg å se videoen jeg linker til her. Dagen etter jeg så denne startet jeg på opplegget, og etter 4 mnd hadde jeg gått ned 14 kg. Jeg hadde ikke mål/tro/håp om så mye mer enn 5 kg siden jeg i utgangspunktet ikke var overvektig, men fokuserte heller på helseeffektene siden jeg var syk. Jeg er ikke lenger syk og har aldri hatt det så bra. Jeg trener masse, og har ikke tenkt å slutte med opplegget da det ikke er en "slankekur", men en livsstil - et spisemønster.

 

Og for en som har mer å miste er det ikke umulig å gå ned 1,5 kg i uka. 

 

Journalisten i programmet er også lege, du kjenner kanskje til ham. Link: http://www.dailymotion.com/video/xvdbtt_eat-fast-live-longer-hd_shortfilms

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, du er mann. Menn går ofte raskere ned i vekt enn damer. Store muligheter her, tror jeg. :-) Men du måmåmåmå kutte sukkerdrikken. Den er ikke bra på noen som helst måte. Prøv å blande farris og eplejuice?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Åja, du er mann. Menn går ofte raskere ned i vekt enn damer. Store muligheter her, tror jeg. :-) Men du måmåmåmå kutte sukkerdrikken. Den er ikke bra på noen som helst måte. Prøv å blande farris og eplejuice?

 

Hvorfor tror du men går raskere ned i vekt enn damer? Jeg benekter det ikke, for det er min erfaring også. Jeg kjenner mange flere menn enn kvinner som har gått drastisk ned i vekt.

 

Noen menn går veldig hardt til verks når de først slanker seg. Nutrilettkur i månedsvis eller ekstrem lavkarbo f.eks. Er det noe med mentaliteten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tror du men går raskere ned i vekt enn damer? Jeg benekter det ikke, for det er min erfaring også. Jeg kjenner mange flere menn enn kvinner som har gått drastisk ned i vekt.

 

Noen menn går veldig hardt til verks når de først slanker seg. Nutrilettkur i månedsvis eller ekstrem lavkarbo f.eks. Er det noe med mentaliteten?

 

Du kan jo lese her  :) 

Om dette stemmer skal ikke jeg garantere - men kan være noe i dette

 

http://fitnessbloggen.no/kvinner-ga-ned-i-vekt/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor tror du men går raskere ned i vekt enn damer? Jeg benekter det ikke, for det er min erfaring også. Jeg kjenner mange flere menn enn kvinner som har gått drastisk ned i vekt.

 

Noen menn går veldig hardt til verks når de først slanker seg. Nutrilettkur i månedsvis eller ekstrem lavkarbo f.eks. Er det noe med mentaliteten?

Jeg har ingen vitenskapelige belegg for å mene det, men jeg antar det kan handle om f.eks hormoner og fettlagring. Kvinner er muligens skapt for å holde ekstra på fettet for å kunne bære fram barn. Ellers er det synsing fra min side :-)

 

Jeg har aldri opplevd en slik vektnedgang før, har vanligvis klart å gå ned ca 4 kg fra februar til sommerferien, og deretter gått opp 5. Sånn har det fortsatt hvert år. Nå er jeg slank som en strek, har mistet fett men ikke muskler, og betennelsesreaksjonene i kroppen min er betydelig dempet. For min del betyr det at jeg ikke lenger lider av ME (hjernebetennelse).

Endret av Magda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvor mye jeg veier nå, jeg. Eneste "unormale" jeg har spist er cola. Håper jeg ikke har gått opp... :-/ Får veie meg i morgen...

Finnes da feite menn og.

Anonymous poster hash: abc85...63b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mye vits i å håpe og drømme her. Vekt er ren matematikk og logikk. Regn ut hvor mye kalorier du bør ha i deg for å gå ned i vekt på en forsvarlig måte, innta dette, og du går ned i vekt. Vær også oppmerksom på at vekten din vil svinge noe uavhengig av hvor mye du faktisk har lagt på deg eller tatt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke matematikk, det er bare å spise det du trenger men ikke mer. Gidder i alle fall ikke veie og regne. Hvis jeg ikke spiser sukker vil jeg gå ned. :-) Er det som er problemet.

Anonymous poster hash: abc85...63b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke matematikk, det er bare å spise det du trenger men ikke mer. Gidder i alle fall ikke veie og regne. Hvis jeg ikke spiser sukker vil jeg gå ned. :-) Er det som er problemet.

Anonymous poster hash: abc85...63b

Tja... Mer grønnsaker, 1-2 frukter pr. dag (evt. 1 glass juice), ikke noe småspinsing mellom måltidene, kutt ned på raske karbohydrater som hvitt mel, ris, pasta og sukker - og selvfølgelig kutt godt ned på kaker, snop, sjokolade, potetgull og brus (og alkohol!), men unn deg litt på lørdag f.eks., dersom du synes det blir lettere ikke å sprekke da. :) Spis så ren mat som mulig, kyllingfileter, fiskefileter, koteletter og annet rent kjøtt f.eks. Egg er supermat!

 

Og rør deg litt mer. Nå er det sånn at det er med kostholdet man går ned kiloene, men trening (styrke, sykling, gåturer, jogging) strammer opp kroppen og gjør bare godt.

 

Ikke heng deg så voldsomt opp i vekta til å begynne med, ta frem et målebånd og mål rundt f.eks. mage, rumpe, brystkasse og lår og noter deg målene. Mål deg så igjen om en måned. Det skjer ofte store ting selv om det ikke synes så godt på vekta. Har du ikke målebånd så bruk en tråd eller noe og en tommestokk. :)

 

Lykke til! Jeg er sikker på at du klarer det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare slutte med sukkerholdig brus...

Anonymous poster hash: abc85...63b

Hvor mye brus drikker du pr dag? Kanskje ikke det går å slutte tvert?

 

Kan du sette deg som et mål at du skal klare å halvere dette forbruket de kommende to ukene? Og da skal du drikke hvert glass laaaaaaangsomt, slik at du kjenner smaken, ikke bøtt nedpå.

 

Når du har klart å vri uvanen med f.eks. 1 liter brus over til 0,5 liter brus (jeg vet jo ikke hvor mye det er snakk om, det var bare et eksempel), så er neste skritt å prøve å la flaska vare en ekstra dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...