Gå til innhold

Er psykopati arvelig?


DoleMari

Anbefalte innlegg

Nå grubler jeg litt, noe som jeg ikke har godt av kjenner jeg. Men jeg håper ikke det er arvelig??

Lurer på om jeg har PTSD også..... venter liksom på kjeft i noen situasjoner og blir veldig aspent.

 

Jeg går til psykolog, så det er kanskje best å ta det der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huff. Men jeg tror egentlig ikke jeg er det. Nei, jeg kan ikke være det. Men det skremmer meg hvis det ligger i genene og ikke i oppvekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger i begge deler. Sett at du arver visse risikable trekk. Det kan fortsatt gå helt motsatte veier. Det som er veldig arvelig er vel temperement etter hva jeg forstår. Men ulike oppvekster kan lede dette temperementet i mange ulike retninger. Og nå er det jo faktisk ikke sånn at du nødvendigvis arver noe som tilogmed begge foreldrene dine har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Huff. Men jeg tror egentlig ikke jeg er det. Nei, jeg kan ikke være det. Men det skremmer meg hvis det ligger i genene og ikke i oppvekst.

Arv/miljø er ikke enten eller.

 

Siden storparten av barn vokser opp med sine biologiske foreldre, vil miljøet ofte forsterke den biologiske arven.

 

Intelligenssvake foreldre overfører genene til barna, OG de stimulerer dem også mindre på det intellektuelle.

 

Engstelige foreldre overfører genene, OG lærer dem at verden er farlig.

 

Antisosiale foreldre overfører genene, OG lærer dem at regler er til for å brytes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor var engstelig og far kontrollerende. Noen ganger lurer jeg på hvordan jeg kan ha blitt så "normal" på en måte etter alt jeg har opplevd i livet. Men samtidig er jeg jo klart engstelig selv. Men samtidig også veldig sterk.

Men det viktigste er fremtiden og ikke tenke så mye bakover, som jeg gjør for mye av for tiden:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min mor var engstelig og far kontrollerende. Noen ganger lurer jeg på hvordan jeg kan ha blitt så "normal" på en måte etter alt jeg har opplevd i livet. Men samtidig er jeg jo klart engstelig selv. Men samtidig også veldig sterk.

Men det viktigste er fremtiden og ikke tenke så mye bakover, som jeg gjør for mye av for tiden:)

Tror ikke det er enten/eller :-) Endret av hww
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er iallfall positivt at faren min er veldig intelligent og har hatt en topp-stilling. Det høres kanskje rart ut, men det er det eneste jeg er litt stolt av ved ham, og det hjelper litt å tenke på. Men samtidig tenker jeg at han har psykopatiske trekk. Farmoren min var sånn også. Men jeg håper og tror vi barna har prøvd å snu mønsteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger i begge deler. Sett at du arver visse risikable trekk. Det kan fortsatt gå helt motsatte veier. Det som er veldig arvelig er vel temperement etter hva jeg forstår. Men ulike oppvekster kan lede dette temperementet i mange ulike retninger. Og nå er det jo faktisk ikke sånn at du nødvendigvis arver noe som tilogmed begge foreldrene dine har.

Det er temperamentet mitt jeg har vært redd for  når jeg var mindre. Jeg ble så sint hele tiden når jeg fikk kjeft, mens de andre trakk seg mer unna. Noen ganger tror jeg det er best å trekke seg unna, for man blir så sliten å være så mye sint. Men jeg har ikke det temperamentet lenger:) Trenger ikke ha det lenger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er temperamentet mitt jeg har vært redd for  når jeg var mindre. Jeg ble så sint hele tiden når jeg fikk kjeft, mens de andre trakk seg mer unna. Noen ganger tror jeg det er best å trekke seg unna, for man blir så sliten å være så mye sint. Men jeg har ikke det temperamentet lenger:) Trenger ikke ha det lenger!

Tror temperement egentlig ikke er noe som har så lett for å forandre seg. Det som forandrer seg mye, derimot, er hvordan det kommer til uttrykk. Husk at temperement egentlig ikke er hva som kommer til syns av "temperement" - det er jo derfor "psykopatene" er flinke til å lure andre om hvem de er.

Men det som jeg derimot er ganske vanlig, når man blir født med et "hissig" temperement, er at man gang på gang gjennom hele oppveksten får høre: "ta deg sammen!", "sånn kan du ikke oppføre deg!", "skjerp deg!!!".

Resultatet av dette er at du dør innvendig. For det virker faktisk på de aller fleste; bare noen få kommer ut i voksenlivet som en som ikke klarer å styre temperementet sitt - her finner du kanskje de fleste psykopater?

Mens resten ofte blir aggresjonshemmet. Det vil si at de fornekter sinne og aggresjon de føler på. Det er veldig skadelig, og man har vært klar over at dette fører til psykiske sykdommer i over hundre år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror temperement egentlig ikke er noe som har så lett for å forandre seg. Det som forandrer seg mye, derimot, er hvordan det kommer til uttrykk. Husk at temperement egentlig ikke er hva som kommer til syns av "temperement" - det er jo derfor "psykopatene" er flinke til å lure andre om hvem de er.

Men det som jeg derimot er ganske vanlig, når man blir født med et "hissig" temperement, er at man gang på gang gjennom hele oppveksten får høre: "ta deg sammen!", "sånn kan du ikke oppføre deg!", "skjerp deg!!!".

Resultatet av dette er at du dør innvendig. For det virker faktisk på de aller fleste; bare noen få kommer ut i voksenlivet som en som ikke klarer å styre temperementet sitt - her finner du kanskje de fleste psykopater?

Mens resten ofte blir aggresjonshemmet. Det vil si at de fornekter sinne og aggresjon de føler på. Det er veldig skadelig, og man har vært klar over at dette fører til psykiske sykdommer i over hundre år.

Ja, aggresjonshemming er ikke å spøke med. Angst, depresjon osv osv. Jeg tror mye kommer av netopp aggresjonshemming. Det får andre uttrykk. Det er en viktig drivkraft også. Men masse forvirrende følelser rundt netopp sinne/selvhevding; når skal man si ifra og hva skal man la gå osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, aggresjonshemming er ikke å spøke med. Angst, depresjon osv osv. Jeg tror mye kommer av netopp aggresjonshemming. Det får andre uttrykk. Det er en viktig drivkraft også. Men masse forvirrende følelser rundt netopp sinne/selvhevding; når skal man si ifra og hva skal man la gå osv osv.

Ja, mange lidelser sikkert. Men en hører jo ofte om paranoia, at det handler om at man projiserer sinnet sitt på andre.

Jeg har problemer med regulering av sinnet, eller hva man skal kalle det, for jeg "fortrenger" det, stort sett, men så får det noen merkelige uttrykk først og fremst på doktoronline.no. Men det er egentlig noe jeg har lært gjennom hele livet, at man kan utsette aggresjon. Egentlig litt "psykopatisk", men den tanken kan jeg ikke forfølge videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er sant:) Jeg er litt svart/hvit. Sikker EUPF:)

Det går an å tenke sort/hvitt om en ikke har eupf også :-)

Jeg har kanskje overført litt av min engstelighet til mim datter, mens min sønn derimot er ikke engstelig i hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går an å tenke sort/hvitt om en ikke har eupf også :-)

Jeg har kanskje overført litt av min engstelighet til mim datter, mens min sønn derimot er ikke engstelig i hele tatt.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arv/miljø er ikke enten eller.

 

Siden storparten av barn vokser opp med sine biologiske foreldre, vil miljøet ofte forsterke den biologiske arven.

 

Intelligenssvake foreldre overfører genene til barna, OG de stimulerer dem også mindre på det intellektuelle.

 

Engstelige foreldre overfører genene, OG lærer dem at verden er farlig.

 

Antisosiale foreldre overfører genene, OG lærer dem at regler er til for å brytes.

Hmmm, her var det noe å tenke over.

Endret av FGT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da skulle man kunne fastslå psykopati ut fra DNA-analyse?

miljø er ikke nødvendigvis så alvorlig som en skulle tro. Noen tar raskt avstand fra et miljø som de føler ikke er godt,og tar avstand av det, og får et ønske om å ikke bli som dem. Noen blir mer som faren eller moren, mens andre blir det ikke. Genetisk arv kan være der, men det trenger ikke å gå på IQ eller væremåte. Besteforeldre kan en faktisk arve fra, og noen ganger mer en foreldre. Tror at genetisk arv spiller en større rolle en miljø arv når det gjelder IQ og væremåte. mye av personligheten sitter der fra fødselen av.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

 

Så da skulle man kunne fastslå psykopati ut fra DNA-analyse?

 

Det er ikke fullt så enkelt. Vi vet at schizofreni, bipolar lidelse, ADHD og autisme er meget genetisk arvelige lidelser. Tross dette har en per i dag identifisert kun noen få genområder som har sammenheng med disse lidelsene. Alle er sannsynligvis polygen arv, slik at det er summen av mange geners påvirkning i samme retning som gir sykdommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Det er ikke fullt så enkelt. Vi vet at schizofreni, bipolar lidelse, ADHD og autisme er meget genetisk arvelige lidelser. Tross dette har en per i dag identifisert kun noen få genområder som har sammenheng med disse lidelsene. Alle er sannsynligvis polygen arv, slik at det er summen av mange geners påvirkning i samme retning som gir sykdommen.

Jeg lurer litt på personer som er voldelige og har dårlig impulskontroll. F.eks. farmoren min gikk løs på moren min en gang, det var skikkelig ille. Hun hadde store blåmerker på halsen etterpå. Som barn blir man jo paralysert og jeg klarte ikke å gjøre noe, og det fikk jeg kjeft for etterpå.

Tror du hun kan ha vært psykopat? Jeg bare lurer. Det har vært mange episoder med henne, hvor hun prøvde åødelegge brullupet til broren min med å sette opp min mors søster slik at det skulle virke som det var hun som var gæern. Men hun lot seg selvfølgelig ikke lure av henne, og tok telefonen til henne i ettertid. Jeg bare lurer hva som feiler slike folk!??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...