Gå til innhold

Hvorfor finnes det ikke offentlig assistert livsavsluttning?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kaster inn en brannfakkel som sikkert blir slettet:

 

Når man er deprimert og har vært det i mange år. Sliter også med flere former for angst. Får ikke hjelp, bortsett fra piller som hjelper minimalt, og blir bare stuet bort på trygd. Dette er et levende mareritt. Er man riktig uheldig kan man risikere å leve 30-40 år til. Fatter ikke hvordan jeg skal holde ut. Tør ikke prøve selvmord. Hvorfor finnes det ikke offentlig assistert livsavsluttning? Det ville vært en vinn-vinn situasjon for alle involverte parter (samfunnet ville spart millioner i trygdeutbetalinger).



Anonymous poster hash: d0e14...90a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi det er helsevesenets (og det offentliges) jobb å redde liv, ikke å ta liv.

 

Det du trenger er en kompetent psykiater til å gjøre deg frisk, ikke hjelp til å dø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er helsevesenets (og det offentliges) jobb å redde liv, ikke å ta liv.

 

Det du trenger er en kompetent psykiater til å gjøre deg frisk, ikke hjelp til å dø.

 

Det toget har gått. Jeg har heller ikke råd til å betale 1500 kr timen for dette. Og det offentlige, såkalte "gratis", helsevesenet er en vits.

Anonymous poster hash: d0e14...90a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det toget har gått. Jeg har heller ikke råd til å betale 1500 kr timen for dette. Og det offentlige, såkalte "gratis", helsevesenet er en vits.

Anonymous poster hash: d0e14...90a

 

 

På mange måter kan jeg forstå sistnevnte.

 

Jeg synes det er utrolig trist hvor mange det er som går og hangler med angst og depresjoner, og at helsevesenet er så presset at jobben ansees gjort hvis pasienten ikke lengre er til fare for seg selv.

 

En overdrivelse selvsagt, men tror det ligger noe sannhet i det.

 

Det gjelder ikke bare i psykiatrien. For eksempel går 50.000 nordmenn med hjerteflimmer, og har en elendig livskvalitet (og blodfortynnende medisiner som krever jevnlige blodprøver og kostrestriksjoner) fordi samfunnet kun tilbyr medikamenter for å bremse pulsen (eventuelt et elektrosjokk eller to i starten). I Danmark og en rekke andre land blir du henvist til et enkelt inngrep som fjerner flimmeret. LHL har forsøkt å starte en slik klinikk og har bedt om driftsavtale, men fikk blankt avslag.

Endret av issomethingwrong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det toget har gått. Jeg har heller ikke råd til å betale 1500 kr timen for dette. Og det offentlige, såkalte "gratis", helsevesenet er en vits.

Anonymous poster hash: d0e14...90a

 

Tror jeg har spurt deg om det før, men hva slags hjelp mener du ville kunne ha vært til hjelp for deg?

 

Har du sjekket ut hva andre i samme pasientkategori anser som god hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Kaster inn en brannfakkel som sikkert blir slettet:

 

Når man er deprimert og har vært det i mange år. Sliter også med flere former for angst. Får ikke hjelp, bortsett fra piller som hjelper minimalt, og blir bare stuet bort på trygd. Dette er et levende mareritt. Er man riktig uheldig kan man risikere å leve 30-40 år til. Fatter ikke hvordan jeg skal holde ut. Tør ikke prøve selvmord. Hvorfor finnes det ikke offentlig assistert livsavsluttning? Det ville vært en vinn-vinn situasjon for alle involverte parter (samfunnet ville spart millioner i trygdeutbetalinger).

Anonymous poster hash: d0e14...90a

 

Jeg håper vi aldri får offentlig assistert livsavslutning. Helsepersonell bør fokusere på å hjelpe folk til å leve, ikke til å dø.

 

Dersom man til syvende og sist ønsker å ta selvmord, så bør man etter min oppfatning gis ansvaret for det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På mange måter kan jeg forstå sistnevnte.

 

Jeg synes det er utrolig trist hvor mange det er som går og hangler med angst og depresjoner, og at helsevesenet er så presset at jobben ansees gjort hvis pasienten ikke lengre er til fare for seg selv.

 

Det har du helt rett i. Det første det spørres om er "har du selvmordstanker eller har du prøv å begå selvmord". Svarer man nei blir man lagt nederst i bunken.

Anonymous poster hash: d0e14...90a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg har spurt deg om det før, men hva slags hjelp mener du ville kunne ha vært til hjelp for deg?

 

Som jeg har svart på før, jeg vet ikke. 

 

Har du sjekket ut hva andre i samme pasientkategori anser som god hjelp?

 

 

Hvem skulle jeg spørre? Jeg kjenner ingen. Fastlege/DPS er helt inkompetente.

Anonymous poster hash: d0e14...90a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Som jeg har svart på før, jeg vet ikke. 

 

 

Hvem skulle jeg spørre? Jeg kjenner ingen. Fastlege/DPS er helt inkompetente.

Anonymous poster hash: d0e14...90a

 

Du kan høre med relevant pasientforening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper vi aldri får offentlig assistert livsavslutning. Helsepersonell bør fokusere på å hjelpe folk til å leve, ikke til å dø.

 .

Er seigpining som dette er humant??

Anonymous poster hash: d0e14...90a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har svart på før, jeg vet ikke.   Hvem skulle jeg spørre? Jeg kjenner ingen. Fastlege/DPS er helt inkompetente. Anonymous poster hash: d0e14...90a

Du kan da bytte fastlege og så er det vel fritt sykehusvalg også. Andre typer medisiner? Hva har du å tape på å prøve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er seigpining som dette er humant??

Anonymous poster hash: d0e14...90a

 

Det er leit at du ikke trives med livet ditt. Etter min oppfatning kan du allikevel ikke legge ansvaret for livet ditt over på andre. Det er ikke andre som seigpiner deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Skal det vært reservasjonsrett, eller skal alle psykologer tvinges til å sette giftsprøyte?

Ærlig talt synes jeg det er greit å ha noen faste prinsipper, selv om man kan finne (konstruere?) enkelttilfeller hvor det beste hadde vært assistert selvmord. Helsepersonell må slippe å ta sånne avgjørelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er leit at du ikke trives med livet ditt. Etter min oppfatning kan du allikevel ikke legge ansvaret for livet ditt over på andre. Det er ikke andre som seigpiner deg.

Hvordan mener du jeg skal bli frisk på egenhånd?

Anonymous poster hash: d0e14...90a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal en dytte denne jobben over på andre fremfor å gjøre det selv?

La meg få en pille, så skal jeg gjøre resten av jobben selv.

Anonymous poster hash: d0e14...90a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal det vært reservasjonsrett, eller skal alle psykologer tvinges til å sette giftsprøyte?

Ærlig talt synes jeg det er greit å ha noen faste prinsipper, selv om man kan finne (konstruere?) enkelttilfeller hvor det beste hadde vært assistert selvmord. Helsepersonell må slippe å ta sånne avgjørelser.

Hvem har snakket om giftsprøyte? En blåsyrepille er nok.

Anonymous poster hash: d0e14...90a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...