Gå til innhold

Nav vil ikke hjelpe meg


Gondor

Anbefalte innlegg

Jeg er 100 % uføretrygdet, men har slett ikke tenkt til å forbli utenfor yrkeslivet resten av mitt liv. Jeg er ganske stabil nå, men sliter med at jeg ofte er totalt uten energi og så vidt klarer å slepe bena etter meg. Dette blir fort et problem der ute i den skumle verden, så jeg tenkte å begynne svært forsiktig.

 

Jeg tenkte på å ta en enkel vaskejobb for en bedrift, men jeg synes finn.no og nav.no er tunge sider å forholde seg til. Jeg snakket med min saksbehandler på nav men hun sa at hun ikke kunne hjelpe meg i prosessen. Så nå sitter jeg her med en mur foran meg og er sliten allerede.

 

Jeg plukket frem cv'en min og den er ikke veldig imponerende, men noe bra er det da. Problemet er at jeg ikke har sjans der ute blant unge fremadstormende energibunter med master på cv'en.

 

Jeg har aktiviteter her hjemme som gir mening, men som ikke gir en øre avkastning.

 

Noen gode råd om hvordan jeg kan gå frem for å finne en liten jobb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er 100 % uføretrygdet, men har slett ikke tenkt til å forbli utenfor yrkeslivet resten av mitt liv. Jeg er ganske stabil nå, men sliter med at jeg ofte er totalt uten energi og så vidt klarer å slepe bena etter meg. Dette blir fort et problem der ute i den skumle verden, så jeg tenkte å begynne svært forsiktig.

 

Jeg tenkte på å ta en enkel vaskejobb for en bedrift, men jeg synes finn.no og nav.no er tunge sider å forholde seg til. Jeg snakket med min saksbehandler på nav men hun sa at hun ikke kunne hjelpe meg i prosessen. Så nå sitter jeg her med en mur foran meg og er sliten allerede.

 

Jeg plukket frem cv'en min og den er ikke veldig imponerende, men noe bra er det da. Problemet er at jeg ikke har sjans der ute blant unge fremadstormende energibunter med master på cv'en.

 

Jeg har aktiviteter her hjemme som gir mening, men som ikke gir en øre avkastning.

 

Noen gode råd om hvordan jeg kan gå frem for å finne en liten jobb?

Jeg er overbevist om at du klarer å finne ut av dette uten hjelp fra nav. Det ville ikke ha vært noen fordel med master dersom du ønsker vaskejobber, tvert i mot.

 

Du kan vel starte med å se om du finner noen aktuelle jobber på finn.no eller nav sine sider. Ikke les om alt mellom himmel om jord, begrens deg til vaskejobber og annet du evt. har lyst til å prøve i ditt nærområde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 100 % uføretrygdet, men har slett ikke tenkt til å forbli utenfor yrkeslivet resten av mitt liv. Jeg er ganske stabil nå, men sliter med at jeg ofte er totalt uten energi og så vidt klarer å slepe bena etter meg. Dette blir fort et problem der ute i den skumle verden, så jeg tenkte å begynne svært forsiktig.

 

Jeg tenkte på å ta en enkel vaskejobb for en bedrift, men jeg synes finn.no og nav.no er tunge sider å forholde seg til. Jeg snakket med min saksbehandler på nav men hun sa at hun ikke kunne hjelpe meg i prosessen. Så nå sitter jeg her med en mur foran meg og er sliten allerede.

 

Jeg plukket frem cv'en min og den er ikke veldig imponerende, men noe bra er det da. Problemet er at jeg ikke har sjans der ute blant unge fremadstormende energibunter med master på cv'en.

 

Jeg har aktiviteter her hjemme som gir mening, men som ikke gir en øre avkastning.

 

Noen gode råd om hvordan jeg kan gå frem for å finne en liten jobb?

Nav klarer ikke å skaffe jobb til noen virker det som.

Anonymous poster hash: 71a07...0f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nav klarer ikke å skaffe jobb til noen virker det som.

Anonymous poster hash: 71a07...0f8

Det er ikke navs ansvar å skaffe jobb til mennesker som er 100 % uføretrygdet og som ønsker en liten ekstrainntekt.

 

Jeg synes faktisk det er greit at det forventes at de fleste uføretrygdede selv må gjøre en innsats for å finne en slik liten ekstrajobb. De fleste har tilstrekkelig med ressurser selv til å klare det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke navs ansvar å skaffe jobb til mennesker som er 100 % uføretrygdet og som ønsker en liten ekstrainntekt.

 

Jeg synes faktisk det er greit at det forventes at de fleste uføretrygdede selv må gjøre en innsats for å finne en slik liten ekstrajobb. De fleste har tilstrekkelig med ressurser selv til å klare det.

Vil man ikke ha trygdede ut i jobb da? Det er sikkert mange som kunne klart det med litt hjelp?

Anonymous poster hash: 71a07...0f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil man ikke ha trygdede ut i jobb da? Det er sikkert mange som kunne klart det med litt hjelp?

Anonymous poster hash: 71a07...0f8

For at NAV skal bruke ressurser på å hjelpe vedkommende til å finne en liten ekstrajobb, så må det være fordi de anser det som sannsynlig at vedkommende har tenkt å redusere sin uføretrygd. Det kan det godt hende hun har på litt sikt, men foreløpig er det kun ett år siden NAV avgjorde at hun kunne få uføretrygd, så derfor er det lite logisk at de nå skal igangsette den samme typen tiltak som sikkert ble prøvd før uføretrygd ble vedtatt.

 

Jeg er overbevist om at de fleste har ressurser til selv å se etter en liten ekstrajobb dersom de ønsker det. Jeg tenker også at nettopp det å prøve seg ut på egen hånd er noe som på sikt kan øke funksjonsnivå - og dermed sannsynligheten for større jobbdeltagelse etter hvert.

 

Etter min oppfatning er dessverre "lært hjelpeløshet" ofte en bivirkning av det å motta nødvendig hjelp i forhold til psykiske vansker. Denne bivirkningen kan motvirkes gjennom at folk gjør det de _kan_ klare selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er bra at NAV bruker mye tid på å hindre at folk havner på trygd og mindre på å hjelpe de som allerede er trygdet, men jeg skjønner godt at det oppleves frustrerende å møte stengte dører for de som er i samme situasjon som Gondor.

 

Gondor, jeg tror det vil være enklest for deg å få en liten jobb via nettverket ditt. Du havner lett nederst i søknadsbunken med 100% uføretrygd med mindre noen der kjenner deg, vet hva du duger til og vil gi deg en sjanse. Kjenner du noen som kan ha behov for arbeidskraft eller trekke i tråder for deg? Hvis det er en liten renholdsjobb du ønsker deg er det sikkert ikke så vanskelig å finne en hos privatpersoner. Stadig flere ønsker vaskehjelp på grunn av tidsklemma. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 100 % uføretrygdet, men har slett ikke tenkt til å forbli utenfor yrkeslivet resten av mitt liv. Jeg er ganske stabil nå, men sliter med at jeg ofte er totalt uten energi og så vidt klarer å slepe bena etter meg. Dette blir fort et problem der ute i den skumle verden, så jeg tenkte å begynne svært forsiktig.

 

Jeg tenkte på å ta en enkel vaskejobb for en bedrift, men jeg synes finn.no og nav.no er tunge sider å forholde seg til. Jeg snakket med min saksbehandler på nav men hun sa at hun ikke kunne hjelpe meg i prosessen. Så nå sitter jeg her med en mur foran meg og er sliten allerede.

 

Jeg plukket frem cv'en min og den er ikke veldig imponerende, men noe bra er det da. Problemet er at jeg ikke har sjans der ute blant unge fremadstormende energibunter med master på cv'en.

 

Jeg har aktiviteter her hjemme som gir mening, men som ikke gir en øre avkastning.

 

Noen gode råd om hvordan jeg kan gå frem for å finne en liten jobb?

 

Når du er uføretrygdet vil du havne nederst i bunken ved jobber. Prioriter derfor å gjøre søkeprosessen litt annerledes. Bruk kontaktene dine, sett opp en liten melding på facebookveggen din, hvor du annonserer at du ønsker en vaske jobb noen dager (oppgi antall) i uken. I tillegg bør du fysisk gå rundt til aktuelle steder (hva med en lokal frisørsalong, eller en blomsterhandel f.eks), presenter deg, ha med en liten lapp med din kontaktinfo. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du er uføretrygdet vil du havne nederst i bunken ved jobber. Prioriter derfor å gjøre søkeprosessen litt annerledes. Bruk kontaktene dine, sett opp en liten melding på facebookveggen din, hvor du annonserer at du ønsker en vaske jobb noen dager (oppgi antall) i uken. I tillegg bør du fysisk gå rundt til aktuelle steder (hva med en lokal frisørsalong, eller en blomsterhandel f.eks), presenter deg, ha med en liten lapp med din kontaktinfo.

Er vel etter min mening litt for nihilistisk å si at man konsekvent havner nederst, men ja, enig i at det for de fleste jobber er negativt. Det finnes imidlertid jobber hvor det er mindre relevant enn andre, tenker vel at mange stillinger i liten stillingsprosent innen diverse serviceyrker hvor det å fremstå ryddig og erfaren, med en god forklaring på uføretilværelsen og forklaring om bedring godt kan kvalifisere for ansettelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel etter min mening litt for nihilistisk å si at man konsekvent havner nederst, men ja, enig i at det for de fleste jobber er negativt. Det finnes imidlertid jobber hvor det er mindre relevant enn andre, tenker vel at mange stillinger i liten stillingsprosent innen diverse serviceyrker hvor det å fremstå ryddig og erfaren, med en god forklaring på uføretilværelsen og forklaring om bedring godt kan kvalifisere for ansettelse.

 

I en vanlig jobbsøkerprosess er dessverre sjansene så godt som ikke eksisterende, det betyr ikke at ikke Gondor kan få seg jobb. Jeg synes hun heller bør forsøke å bruke kreftene på sitt nettverk enn å "kjempe mot systemet" som det for mange kan oppleves som. Jeg er forøvrig helt enig i at det å ha en ryddig forklaring på sin fortid alltid vil være nyttig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener fremdeles det er nav som kan hjelpe meg i gang fordi de har erfaring med dette. Jeg ringte derfor nav sentralt i går og fikk navnet på hun som også står oppført som min saksbehandler. Jeg hadde glemt navnet hennes for Gud hjelpe meg så mange saksbehandlere jeg har vært innom i årenes løp! Hun skal ringe meg i dag eller på torsdag.

 

Det er jo en grunn til at jeg er uføretrygdet og selv om jeg har vært stabil en periode betyr ikke det at det vil vedvare. Dessuten sliter jeg med lavt stoffskifte og selv om jeg hele tiden trapper opp i dose medisin er jeg uendelig sliten og trett.

 

Jeg har saumfart nettet for å finne ut om jeg kan jobbe hjemmefra til de tider som passer meg, men det er mye tull og svindel der ute. Noen tips?

 

Ellers har jeg en meningsfull aktivitet her hjemme som i fremtiden kan gi avkastning, men det er ikke sikkert. I dag skal jeg gjøre det jeg vet at jeg kan mens jeg venter på telefon.

 

Takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du kreativ ? har du noen skjulte talenter som ikke er kommer frem i lyset enda, som andre kan dra nytte av ?

 

Ja jeg er kreativ. Jeg er en kunstnertype og skaper her hjemme, men det gir ingen inntekt. Kanskje det gjør det på sikt.

 

Jeg liker tankegangen din. Det er viktig å ikke grave seg ned i troen på at man er null verd og ikke har noe å bidra med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er jo en grunn til at jeg er uføretrygdet og selv om jeg har vært stabil en periode betyr ikke det at det vil vedvare. Dessuten sliter jeg med lavt stoffskifte og selv om jeg hele tiden trapper opp i dose medisin er jeg uendelig sliten og trett.

 

 

Hvis du ikke tror du kan fungere stabilt i en liten jobb, så bør du vel heller ikke påta deg det?

 

Kanskje du heller kan hjelpe til på en frivillighetssentral?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener fremdeles det er nav som kan hjelpe meg i gang fordi de har erfaring med dette. Jeg ringte derfor nav sentralt i går og fikk navnet på hun som også står oppført som min saksbehandler. Jeg hadde glemt navnet hennes for Gud hjelpe meg så mange saksbehandlere jeg har vært innom i årenes løp! Hun skal ringe meg i dag eller på torsdag.

 

Det er jo en grunn til at jeg er uføretrygdet og selv om jeg har vært stabil en periode betyr ikke det at det vil vedvare. Dessuten sliter jeg med lavt stoffskifte og selv om jeg hele tiden trapper opp i dose medisin er jeg uendelig sliten og trett.

 

Jeg har saumfart nettet for å finne ut om jeg kan jobbe hjemmefra til de tider som passer meg, men det er mye tull og svindel der ute. Noen tips?

 

Ellers har jeg en meningsfull aktivitet her hjemme som i fremtiden kan gi avkastning, men det er ikke sikkert. I dag skal jeg gjøre det jeg vet at jeg kan mens jeg venter på telefon.

 

Takk for alle svar!

 

Så godt som alt av MLM (multi-level-marketing) kan mer eller mindre plasseres i skuffen for "svindel". Mener da alt av sånn "jobb hjemmefra og selg ditt og datt" (f.eks Herbalife). Du tjener ikke penger på det så lenge du ikke sitter meget høyt oppe i "pyramiden" og har mange som jobber for deg. Skal du først jobbe med salg, velg å jobbe et etablert sted med stand- eller telefonsalg (men også der er det mye grums) og sørg for å få fastlønn.

 

Det er vanskelig å gi deg noen konkrete råd så lenge jeg ikke kjenner deg. Men hva kunne du helst tenkt deg å jobbe med da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt som alt av MLM (multi-level-marketing) kan mer eller mindre plasseres i skuffen for "svindel". Mener da alt av sånn "jobb hjemmefra og selg ditt og datt" (f.eks Herbalife). Du tjener ikke penger på det så lenge du ikke sitter meget høyt oppe i "pyramiden" og har mange som jobber for deg. Skal du først jobbe med salg, velg å jobbe et etablert sted med stand- eller telefonsalg (men også der er det mye grums) og sørg for å få fastlønn.

 

Det er vanskelig å gi deg noen konkrete råd så lenge jeg ikke kjenner deg. Men hva kunne du helst tenkt deg å jobbe med da?

 

Jeg kunne aller helst tenke meg å livnære meg på å skrive. Skrive artikler og prøve å få det publisert. Det jeg har lest meg til er at det lønner seg å skrive artikler/noveller og sende det inn til diverse blader uten å kreve betaling. På den måten kan de finne ut om de er interessert i flere artikler.

 

For meg som har så lav energi er det å jobbe som freelance det beste.

 

Nå har jeg det! Jeg kan ha som mål å skrive en artikkel eller novelle i uken og sende inn. Det vil være realistisk. Eller kanskje det beste i begynnelsen er å bestemme seg for 2 artikler/noveller i måneden. Det vil gå sakte og jeg må være forberedt på negative svar, men det håper jeg at jeg kan takle.

 

Da har jeg en plan. Det er skrevet opp i agendaen og jeg vet akkurat hvilket tidsskrift jeg skal skrive til først.

 

Takk for et glimrende spørsmål! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...