Gå til innhold

Hvordan takler dere (psykisk) fysiske smerter?


Gjest

Anbefalte innlegg

Hvordan taker dere andre fysiske plager, som gir nedsatt livskvalitet, og som tidvis pga dette får dere til å tenke at dere snart ikke klarer jobben lenger?

Jeg skjønner at jeg bare må akseptere at jeg aldri vil bli noe bedre men gradvis verre, og at jeg rett og slett må lære meg å leve med det.

Det er tøft psykisk til tider. Lurer på hvordan dere andre takler det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 76
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • frosken

    14

  • Nicklusheletida

    6

  • AnonymBruker

    4

Forsøker å hvile og kboblr av med noe hyggelig.

Anonymous poster hash: 30913...23e

Takk for svar. Men jeg tenkte mest på det å lære seg å leve med det, gjøre det beste utav det, fordi det ikke er noe å gjøre med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det jeg kan for å motvirke forverring og det jeg vet som kan hjelpe, og ellers gjør jeg så godt jeg kan. Jeg har heldigvis en variert jobb med frihet til å bestemme mye av arbeidsdagen og arbeidsoppgavene selv, så i dårlige perioder kan jeg styre unna det som er verst for helsa.

 

Det hjelper veldig å ha evnen til å fokusere på det positive. Jeg tenker at nå er det ille men hvis jeg tar det rolig og pent og holder ut blir det sikkert bedre snart, og det blir det ofte. Av og til når jeg er alene tillater jeg meg å synes fryktelig synd på meg selv, og da tar jeg den helt ut. Det pleier å ende med at jeg hører den visa fra Albert Åberg i bakhodet, og da synes jeg jeg er så patetisk at jeg må le av alt sammen. "Det er syndest på meg i verden". Jeg kan også skrive av meg mye dritt. Jeg håper virkelig ikke jeg dør brått så mine nærmeste finner alle de rabiate diktene og tekstene jeg har liggende:)

 

God bedring! Hold ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt an på hva det er. Jeg må innrømme at jeg takler fysisk smerte veldig dårlig. Jeg er nesten aldri fysisk syk så har liten erfaring med det. Men merker jeg blit fort utenfor hvis jeg ikke er bra.

 

Er det ingenting å gjøre med dine plager- må du leve med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan taker dere andre fysiske plager, som gir nedsatt livskvalitet, og som tidvis pga dette får dere til å tenke at dere snart ikke klarer jobben lenger?

Jeg skjønner at jeg bare må akseptere at jeg aldri vil bli noe bedre men gradvis verre, og at jeg rett og slett må lære meg å leve med det.

Det er tøft psykisk til tider. Lurer på hvordan dere andre takler det?

 

Takler fysiske plager langt bedre enn psykiske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida

Hvordan taker dere andre fysiske plager, som gir nedsatt livskvalitet, og som tidvis pga dette får dere til å tenke at dere snart ikke klarer jobben lenger?

Jeg skjønner at jeg bare må akseptere at jeg aldri vil bli noe bedre men gradvis verre, og at jeg rett og slett må lære meg å leve med det.

Det er tøft psykisk til tider. Lurer på hvordan dere andre takler det?

Tror ikke det vil hjelpe deg så mye å si hva jeg gjør, siden vi sikkert har det totalt forskjellig.

 

Det er venstre skulder og nederste del av ryggen i perioder. Kan få smerter i øverste del av ryggen også, men det er sånn type smerter som gir seg med litt hvile.Smerter i skulder og nederste del av rygg forsøker jeg å trene bort. Det hjelper med styrke.

På jobb prøver jeg å finne meg en god sittestilling og variere den litt.

 

Jeg har ikke så ofte psykiske smerter, men det skjer jo og da gråter jeg noen minutter for meg selv og så føles ting mye bedre etterpå.

 

Hvis ikke jeg har misforstått, så har du en jobb hvor du står og ekspederer kunder i mange timer om dagen ? Å stå stille lenge om gangen er det verste for min rygg. En jobb hvor jeg står kunne jeg ikke hatt. Å gå er bra, men ikke å stå stille.Hvis det er problemet ditt, ville jeg ha forsøkt å finne meg noe annet. Overvekt hjelper vel heller ikke i en slik jobb akkurat. Vet ikke om du er overvektig nå, men husker du skrev at du var det tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Takk for svarene.

Nei, det er ingenting å gjøre med det, så jeg er nødt til å lære meg å leve med det.

Hvordan kan du si noe slikt ? Har du prøvd å gjøre noe med det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan du si noe slikt ? Har du prøvd å gjøre noe med det ?

Ja, jeg har prøvd - virkelig. Og for å gjøre det bedre for meg selv, så må jeg gjøre det beste utav det, som er å lære meg å takle det, leve med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Ja, jeg har prøvd - virkelig. Og for å gjøre det bedre for meg selv, så må jeg gjøre det beste utav det, som er å lære meg å takle det, leve med det.

Trøst deg med at det gjelder veldig mange dette. De fleste har noen plager en må leve med. Da får man bare forsøke å gjøre det beste ut av det og gjøre det som en vet kan hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Trøst deg med at det gjelder veldig mange dette. De fleste har noen plager en må leve med. Da får man bare forsøke å gjøre det beste ut av det og gjøre det som en vet kan hjelpe.

I ditt tilfelle kan det være vektreduksjon, trening av styrke og skifte av jobb (hvis det er mulig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trøst deg med at det gjelder veldig mange dette. De fleste har noen plager en må leve med. Da får man bare forsøke å gjøre det beste ut av det og gjøre det som en vet kan hjelpe.

Jeg gjør da vel endelig også det! Hvis ikke hadde jeg gitt opp for lenge siden. Det var ikke det dette handlet om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida

Jeg gjør da vel endelig også det! Hvis ikke hadde jeg gitt opp for lenge siden. Det var ikke det dette handlet om.

Ok, da har jeg misforstått deg. Jeg trodde du ville finne løsninger, men du ønsker å vite hvordan vi takler smertene følelsesmessig ?

 

Jeg er ikke på mitt beste nå. Helt siden sommerferien har jeg vært stokk stiv rundt hoftene /nederste del av ryggen. Jeg vet fra tidligere at det vil hjelpe med bra skotøy og gåturer. Trodde det skulle hjelpe meg nå også, men jeg er ikke kvitt det denne gangen, så hender jeg må ta smertestillende.

 

Hvordan jeg takler det ? Vanskelig å svare på. Jeg takler det bare og håper det går over etter hvert. Men jeg gir heller ikke opp. Jeg prøver å gjøre det jeg må gjøre, så jeg skal ta en ny benskjørhetstest. Jeg fikk påvist Osteopeni for 3 år siden. Jeg vil nå be de sette sprøyter på meg siden jeg er så sløv med de kalsiumtablettene. Jeg ser jo hvordan utviklingen har vært hos min mor de siste årene og vil gjøre mitt for ikke å havne der. Psykisk takler jeg det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan taker dere andre fysiske plager, som gir nedsatt livskvalitet, og som tidvis pga dette får dere til å tenke at dere snart ikke klarer jobben lenger?

Jeg skjønner at jeg bare må akseptere at jeg aldri vil bli noe bedre men gradvis verre, og at jeg rett og slett må lære meg å leve med det.

Det er tøft psykisk til tider. Lurer på hvordan dere andre takler det?

Trener mye; bedre fysisk form gir meg bedre tilbakemeldinger fra kroppen generelt sett og jeg har mer å møte smerter med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da har jeg misforstått deg. Jeg trodde du ville finne løsninger, men du ønsker å vite hvordan vi takler smertene følelsesmessig ?

 

Jeg er ikke på mitt beste nå. Helt siden sommerferien har jeg vært stokk stiv rundt hoftene /nederste del av ryggen. Jeg vet fra tidligere at det vil hjelpe med bra skotøy og gåturer. Trodde det skulle hjelpe meg nå også, men jeg er ikke kvitt det denne gangen, så hender jeg må ta smertestillende.

 

Hvordan jeg takler det ? Vanskelig å svare på. Jeg takler det bare og håper det går over etter hvert. Men jeg gir heller ikke opp. Jeg prøver å gjøre det jeg må gjøre, så jeg skal ta en ny benskjørhetstest. Jeg fikk påvist Osteopeni for 3 år siden. Jeg vil nå be de sette sprøyter på meg siden jeg er så sløv med de kalsiumtablettene. Jeg ser jo hvordan utviklingen har vært hos min mor de siste årene og vil gjøre mitt for ikke å havne der. Psykisk takler jeg det bra.

Ja, du forsto meg rett nå :)

Takk for at du og andre har delt deres erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan taker dere andre fysiske plager, som gir nedsatt livskvalitet, og som tidvis pga dette får dere til å tenke at dere snart ikke klarer jobben lenger?

Jeg skjønner at jeg bare må akseptere at jeg aldri vil bli noe bedre men gradvis verre, og at jeg rett og slett må lære meg å leve med det.

Det er tøft psykisk til tider. Lurer på hvordan dere andre takler det?

Aktivitet så langt jeg greier dette, å være passiv gjør alt bare verre.

Har lært meg å mestre smerter på en god måte gjennom mindfulness. Hjelper på både psykiske og fysiske smerter og ubehag.

Det hender jeg må spise litt medisiner, prøver så langt det er mulig å unngå dette, men må man, så må man.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at dere tar mine problemer på alvor. Jeg får ingen annen hjelp for det enn resepter på Paraseth (som jeg spiser minst 1000 mg av hver eneste dag, men fastlegen sier det ikke er farlig så da er det vel ikke det). Det er ingenting annet å gjøre med enn å akseptere at jeg må lære meg å leve med det. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke så mye å bidra med her, men jeg føler med deg :)

Det finnes psykologiske metoder for å håndtere en rekke fysiske plager (f.eks øresus og kroniske smerter). Jeg tror det handler mye om avledning av oppmerksomhet.

Men hvis dette handler om nervesmerter (f.eks ryggskade) så finnes det jo en del medikamenter som kan virke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takler fysiske plager langt bedre enn psykiske.

Jeg vil verken ha psykiske eller fysiske smerter. Takler de dårlig alle.

Jeg tror nok fysiske smerter også kan utløse psykiske smerter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...