Gå til innhold

Betablokkere og seksuell dysfunksjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Flere som opplever problemer med dette?

Anonymous poster hash: 181fe...ccb

Det oppgis ikke som bivirkning i Felleskatalogen. Det er derimot mange andre medikamenter som har denne bivirkningen.

Anonymous poster hash: 433d0...eaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står i Felleskatalogen for visse betablokkere.

 

Det er dessuten logisk at denne bivirkningen kan finne sted, da betablokkere både fører til redusert minuttvolum (sirkulasjon) og redusert evne for blodkarene til å utvide seg.

 

Jeg har ikke denne bivirkningen selv.

 

Spørsmålet, hvis dette plager deg, er, basert på årsaken til at du tar betablokkere, om det finnes et annet medikament. Hvis du tar betablokkere mot høyt blodtrykk, så finnes det mange andre preparater å velge. Hvis du tar det mot hjerterytmeforstyrrelser, så finnes det andre preparater (f.eks kalsiumblokkere) som ofte kan ha god effekt. Hvis du tar det etter et hjerteinfarkt eller annen sykdom i hjertets kransårer, så finnes det ikke så mye annet med like god effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står i Felleskatalogen for visse betablokkere.

 

Det er dessuten logisk at denne bivirkningen kan finne sted, da betablokkere både fører til redusert minuttvolum (sirkulasjon) og redusert evne for blodkarene til å utvide seg.

 

Jeg har ikke denne bivirkningen selv.

 

Spørsmålet, hvis dette plager deg, er, basert på årsaken til at du tar betablokkere, om det finnes et annet medikament. Hvis du tar betablokkere mot høyt blodtrykk, så finnes det mange andre preparater å velge. Hvis du tar det mot hjerterytmeforstyrrelser, så finnes det andre preparater (f.eks kalsiumblokkere) som ofte kan ha god effekt. Hvis du tar det etter et hjerteinfarkt eller annen sykdom i hjertets kransårer, så finnes det ikke så mye annet med like god effekt.

Du glemte alternativet at det tas mot psykiske plager; spørsmålet er jo postet på forum for psykiatri.

Anonymous poster hash: 433d0...eaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Du glemte alternativet at det tas mot psykiske plager; spørsmålet er jo postet på forum for psykiatri.

Anonymous poster hash: 433d0...eaf

 

 

Ja.

 

Hvis jeg hadde fått denne bivirkningen av betablokkere mot psykiske angstfornemmelser, ville jeg heller spurt legen min om et annet preparat, f.eks Seroquel eller i verste fall Atarax.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere som opplever problemer med dette?

Anonymous poster hash: 181fe...ccb

Bruker  lav dose blokkere og har ikke opplevd dette. 

Anonymous poster hash: 8aa3f...056

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker også Seroquel og Tolvon (nå ble ikke tråden så anonym lenger). Jeg er ganske sikker på at det ikke er noen av de to.

 

Problemet er ikke at ereksjonen eller utløsningen uteblir, men ereksjonen blir ikke så hard som den burde. Om man kan si det på den måten. Det er litt uheldig ved samleie, selv om jeg er i stand til å gjennomføre det, så føler jeg meg litt hemmet nedentil. Blir ikke så mye kraft som det pleier å være. Dosering 4-5 x 10mg per døgn. Jeg kan jo alltids la være å ta betablokker, men problemet er jo at jeg da ikke kan ta dette en del timer før, noe som av og til er litt dumt. Jeg opplever forresten det samme problemet med Sobril. Da er det lysten/tenningen som svikter, fordi jeg føler meg likegyldig og avflatet. Det var ganske pinlig en gang for noen uker tilbake, så jeg fant ut at jeg aldri mer må ta Sobril hvertfall 4-5 timer før samleie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også Seroquel og Tolvon (nå ble ikke tråden så anonym lenger). Jeg er ganske sikker på at det ikke er noen av de to.

 

Problemet er ikke at ereksjonen eller utløsningen uteblir, men ereksjonen blir ikke så hard som den burde. Om man kan si det på den måten. Det er litt uheldig ved samleie, selv om jeg er i stand til å gjennomføre det, så føler jeg meg litt hemmet nedentil. Blir ikke så mye kraft som det pleier å være. Dosering 4-5 x 10mg per døgn. Jeg kan jo alltids la være å ta betablokker, men problemet er jo at jeg da ikke kan ta dette en del timer før, noe som av og til er litt dumt. Jeg opplever forresten det samme problemet med Sobril. Da er det lysten/tenningen som svikter, fordi jeg føler meg likegyldig og avflatet. Det var ganske pinlig en gang for noen uker tilbake, så jeg fant ut at jeg aldri mer må ta Sobril hvertfall 4-5 timer før samleie.

Hvorfor er du sikker på at det ikke skyldes seroquel? Felleskatalogen nevner seksuell dysfunksjon som bivirkning på seroquel. Du begynte vel omtrent samtidig med disse medikamentene, da vil det jo være vanskelig å vite hva som skyldes hva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du får god effekt av betablokker mot angst, så ville jeg heller latt være å ta det noen timer før du har damebesøk :-)

Det er også meget mulig at dette er en bivirkning som gir seg etterhvert. Dosen du tar er jo også lav, så det kan jo også være at dette har en viss psykisk komponent også.

Men skjønner at du bekymrer deg for det. Aldri gøy når noe negativt skjer med "junior" :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er du sikker på at det ikke skyldes seroquel? Felleskatalogen nevner seksuell dysfunksjon som bivirkning på seroquel. Du begynte vel omtrent samtidig med disse medikamentene, da vil det jo være vanskelig å vite hva som skyldes hva.

Det har du helt rett i. Men jeg føler det er litt relatert til denne "svakheten" jeg føler i noen timer etter inntak av betablokker. På samme måte føler jeg meg veldig mye svakere med styrketrening, og mekrer at jeg ikke bør innta betablokker i timevis før en styrkeøkt. Tok 3 stk forholdsvis tidlig i dag, og synes egentlig ikke de hjalp så mye. Skulle trene styrke etter jobb, og det ble alt annet enn en god økt.

 

Helt random: Jeg føler meg til tider ganske hissig av den nye medisinkombinasjonen. Noen ide til hva som skyldes dette? Eller er det bare variasjoner av angsten? Jeg har mye lettere for å stå opp og diskutere når jeg er uenig nå. Men føler meg i tillegg veldig hissig innvendig og har for eksempel lyst til å hive telefonen i gulvet eller klemme fingeren gjennom den når den henger seg. Jeg gjør ikke disse tingene, men føler en trang til det. Er på ingen måte fysisk hissig mot folk. Det ville aldri falt meg inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...