Gå til innhold

Hva er det viktigste i behandling?


Gjest Blomster

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 74
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Nils Håvard Dahl, psykiater

    10

  • stjernestøv

    10

  • AnonymBruker

    8

  • miakami

    7

Være i standard til å forsørge seg selv - er man ikke frisk da? Anonymous poster hash: 67dd4...393

Jeg vet ikke. De trenger ikke behandling de som har det vondt, men klarer likevel å forsørge seg selv?

Leste du linken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke. De trenger ikke behandling de som har det vondt, men klarer likevel å forsørge seg selv?

Leste du linken?

Jo.

Jeg vet egentlig ikke. Det er vanskelig. Målet er vel å få det best mulig, men helt bra er det kanskje umulig å bli?

Anonymous poster hash: 67dd4...393

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo.

Jeg vet egentlig ikke. Det er vanskelig. Målet er vel å få det best mulig, men helt bra er det kanskje umulig å bli?Anonymous poster hash: 67dd4...393

Alle blir dessverre ikke helt bra, men som hun skriver i bloggen så kjempet hun ikke først og fremst for at andre skulle bli fornøyd, men for å føle seg bedre selv. Hun endret adferd, men hadde det fremdeles like vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg synes det var et ganske svart/hvitt blogginnlegg. En er ikke frisk eller syk. En er friskere eller sykere.

Det at adferden blir bedre er et skritt på veien, men en er ikke i mål.

Jeg kjenner ingen behandlere som mener det som antydes i denne bloggen - at jobben er gjort straks pasienten ikke skader seg. Men det er fremgang. En har rykket noen skritt nærmere målet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det var et ganske svart/hvitt blogginnlegg. En er ikke frisk eller syk. En er friskere eller sykere.Det at adferden blir bedre er et skritt på veien, men en er ikke i mål.Jeg kjenner ingen behandlere som mener det som antydes i denne bloggen - at jobben er gjort straks pasienten ikke skader seg. Men det er fremgang. En har rykket noen skritt nærmere målet.

Er det du som tidligere har kommentert i bloggen eller er det en annen nils håvard, der det kommer frem at en er frisk når en fungerer skikkelig i jobb, forhold osv? Friske uttad. Men det viktigste bør være å ha det godt på innsiden. Det å fungere godt og ha en bra adferd kan være viktig for samfunnet, og viktig å jobbe mot. Men det må jo være å ha det godt og stabilt på innsiden som må være det viktigste for enkeltmenneske. Eller er det bare jeg som tenker slik?

Og når det gjelder selvskading så har ihvertfall ikke det vært noe stort problem for meg når jeg har det godt på innsiden. Selv om det har blitt noen automatiske tanker som streifer meg ganske fort hvis jeg føler noe ubehagelig. Mer påtrengende når jeg har det verre. Men nå går det veldig bra, så det var ikke akkurat det jeg tenkte på når jeg skrev innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det du som tidligere har kommentert i bloggen eller er det en annen nils håvard, der det kommer frem at en er frisk når en fungerer skikkelig i jobb, forhold osv? 

 

Mer å ha lest dette tidligere ja:

 

En er frisk når en er i stand til å vær i fulltids jobb/utdanning og kan leve av egen inntekt/studielån, og at en samtidig er i stand til å leve i et stabilt, gjensidig og likeverdig samliv med en partner over tid.

 

 

Anonymous poster hash: 922d1...e3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Mer å ha lest dette tidligere ja:

 

En er frisk når en er i stand til å vær i fulltids jobb/utdanning og kan leve av egen inntekt/studielån, og at en samtidig er i stand til å leve i et stabilt, gjensidig og likeverdig samliv med en partner over tid.

 

Anonymous poster hash: 922d1...e3d

Ja, det er jeg som har skrevet det. Jeg tror det er utrolig få personer som oppfyller disse kravene og som ikke samtidig har det rimelig godt med seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Anonymous poster hash: 922d1...e3d

Ja, det er jeg som har skrevet det. Jeg tror det er utrolig få personer som oppfyller disse kravene og som ikke samtidig har det rimelig godt med seg selv.

 

Det har du sikkert rett i. Men hvordan komme dit?

Anonymous poster hash: 922d1...e3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det har du sikkert rett i. Men hvordan komme dit?

Anonymous poster hash: 922d1...e3d

Ved langvarig, regelmessig og hyppig poliklinisk behandling hos en kompetent terapeut som møter en motivert pasient. Med motivert mener jeg ikke bare en pasient som har lyst til å bli bra, men en pasient som er villig til å ta på seg de offer som kreves for å gjennomføre terapien.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved langvarig, regelmessig og hyppig poliklinisk behandling hos en kompetent terapeut som møter en motivert pasient. Med motivert mener jeg ikke bare en pasient som har lyst til å bli bra, men en pasient som er villig til å ta på seg de offer som kreves for å gjennomføre terapien.

Kan du ikke skrive litt mer utfyllende om dette temaet?

F eks hva du legger i "kompetent behandler", hvordan behandler best kan møte og hjelpe pasienten fremover, hva pasienten selv må gjøre osv. Ta gjerne utgangspunkt i eupf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonymous poster hash: 922d1...e3d

Ja, det er jeg som har skrevet det. Jeg tror det er utrolig få personer som oppfyller disse kravene og som ikke samtidig har det rimelig godt med seg selv.

Nå som jeg er korrekt medisinert for BPII, oppfyller jeg begge kravene. Jeg har (mer enn) full jobb, barn og har vært gift i ti år. Men har muligens noe udiagnostisert personlighetsproblematikk på toppen. I hvert fall har jeg i perioder mye uro og tristhet som ikke føles som depresjon, og som ikke forsvinner når jeg øker AD. Under mottoet "fake it until you make it" går jeg på jobb og er kanskje vel så effektiv i disse periodene. Jeg tar meg av hus og hjem og barn. Mannen min merker (faktisk) ikke disse periodene, jeg selvskader ikke eller driver med annen uhensiktsmessig atferd. Men så snart jeg har to minutters pusterom, føles ting uutholdelig. Hadde jeg ikke hatt familie, ville jeg nok ha valgt en annen utvei i disse fasene. Er jeg da frisk?

(Jeg vet at du uttaler deg på gruppenivå, men spørsmålet er seriøst ment.)

Anonymous poster hash: 44b8c...f51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

@AnBr: Nei, i ditt tilfelle vil jeg ikke si at du er frisk. Du har fortsatt en del sykdom. Men om vi ser dette i relasjon til det TS spør om, ville du vært langt sykere om du også hadde selvskadet, vært sykemeldt/ufør og i tillegg hadde vært en stor belastning for familien din. Jfr mitt første svar i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@AnBr: Nei, i ditt tilfelle vil jeg ikke si at du er frisk. Du har fortsatt en del sykdom. Men om vi ser dette i relasjon til det TS spør om, ville du vært langt sykere om du også hadde selvskadet, vært sykemeldt/ufør og i tillegg hadde vært en stor belastning for familien din. Jfr mitt første svar i denne tråden.

Jfr? Hva betyr det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@AnBr: Nei, i ditt tilfelle vil jeg ikke si at du er frisk. Du har fortsatt en del sykdom. Men om vi ser dette i relasjon til det TS spør om, ville du vært langt sykere om du også hadde selvskadet, vært sykemeldt/ufør og i tillegg hadde vært en stor belastning for familien din. Jfr mitt første svar i denne tråden.

Ok, takk :)

Anonymous poster hash: 44b8c...f51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...