Gå til innhold

er det vanlig å lykkes etter psykose?


miakami

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

er det vanlig å lykkes med studier etter psykoser/maniske psykoser? isåfall har jeg jo ingen unnskyldning for ikke klare det

Kommer an på hvor godt kognitivt du fungerer nå.

Anonymous poster hash: f694d...cbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det vanlig å lykkes med studier etter psykoser/maniske psykoser? isåfall har jeg jo ingen unnskyldning for ikke klare det

Vet ikke hva som er vanlig, men hvem vil vel være vanlig? Det er helt sikkert *mulig* å lykkes med studier etter psykose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

En psykose er en alvorlig sykdom. Det er ikke uvanlig at hjernen trenger 1-2 år på å restituere seg.

 

Best mulig restitusjon krever et sunt liv, normal døgnrytme, god søvn, fravær av rusmidler, aktivitet og at en tar medisiner som anbefalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En psykose er en alvorlig sykdom. Det er ikke uvanlig at hjernen trenger 1-2 år på å restituere seg.

 

Best mulig restitusjon krever et sunt liv, normal døgnrytme, god søvn, fravær av rusmidler, aktivitet og at en tar medisiner som anbefalt.

Er det da normalt at man blir fort sliten i hodet og kroppen? Ble så sliten og uvel i går uten å ha gjort noe, kan dette fortsette lenge? En normal døgnrytme har jeg fått etter jeg var innlagt, irriterende å våkne i sju åtte tiden hver morgen men det gjør jeg, ikke bruker jeg rusmidler...bortsett fra røyk. Tar medisin. Mangler bare sunt liv og aktivitet, vil bare komme meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sover også til 7-8 tiden i helgene. Synes ikke det er så spesielt at du sover såpass lenge når du ikke skal rekke jobb.

Såpass lenge? Det er jo drit tidlig! Skulle gjerne ha sovet lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sover også til 7-8 tiden i helgene. Synes ikke det er så spesielt at du sover såpass lenge når du ikke skal rekke jobb.

Mener du seriøst at dette er å sove lenge???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såpass lenge? Det er jo drit tidlig! Skulle gjerne ha sovet lenger.

Jeg tenker det er et perfekt tidspunkt å våkne for en som ikke skal på jobb. Du får med deg hele formiddagen, med dagslys og muligheter til å gjøre konstruktive ting :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det er et perfekt tidspunkt å våkne for en som ikke skal på jobb. Du får med deg hele formiddagen, med dagslys og muligheter til å gjøre konstruktive ting :-)

Hm, jeg gjør ikke kontruktive ting. Er rart hvordan fjorten dager med tidlig opp kan snu hele møsteret, irriterer meg faktisk for jeg vil sove lenger. Men skal prøve å begynne å gjøre noe, vaske vinduer f.eks. Lenge siden nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

så om et år kan jeg klare studere

Jeg tror dessverre at det ikke nødvendigvis er fullt så enkelt. Det er ganske mange hverdagsferdigheter som skal være på plass for å fungere som student, bedret kognitiv funksjon er bare en av dem.

 

Kanskje du kan bruke året som kommer til å leve mer strukturert enn du har gjort hittil og i tillegg påta deg flere oppgaver/forpliktelser for å trene deg opp til å klare studier. Du skrev noe om Fontenehuset for noen dager siden, hvis du er medlem der, så kan du kanskje snakke med dem om at du trenger en del oppgaver som gjør at du får trent opp hukommelse og konsentrasjon. Kanskje kan du også begynne med å møte opp der til faste tider noen ganger i uken, f.eks. starte med å møte opp senest klokken ti om morgenen og etter hvert klokken ni.

 

Hvis du skal begynne å studere igjen, så synes jeg du skal snakke med nav om muligheten for ulike former for støtte under studier. Noen læresteder har nå også Studier med støtte, et tiltak beregnet på studenter med psykisk lidelse.

 

Jeg vet ikke helt hvem du kan snakke med om denne typen planer, virker som om du har ganske begrenset behandlingskontakt for tiden? Kanskje kan du diskutere fremtidsplaner med din hjelpeverge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hjelpevergen min er fantastisk

Da synes jeg du skal snakke med vedkommende om fremtiden. Kanskje dere kan legge noen langsiktige planer som kan gi deg mulighet til gradvis å ta i bruk ressursene dine i større grad enn du får i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...