Gå til innhold

Blod i urinen


billy63

Anbefalte innlegg

Jeg er en mann på 51 år som første gang hadde blod i urinen i 2010. Det ble den gang tatt CT av nyrer og urinveier. Det ble da avdekket at jeg hadde steiner og nyregrus i begge nyrene (ikke større enn 5-6 m.m). Det ble tatt en ny CT i 2012 og situasjonen var mer eller mindre den samme.

I disse årene har jeg hatt synlig blod i urinen 3-4 ganger og ellers ved legesjekk har det av og til vært spor av blod og andre ganger ikke. Det som jeg nå tar tenkt en del på, er om nyrestein kan føre til blod i urinen mer eller mindre "permanent". Jeg har ikke hatt noen nyresteinsanfall de gangerne jeg har hatt blod i urinen.

Siden jeg lurer på at nyresteinen kan "kamuflere" annen sykdom, ba jeg derfor min primærlege om "CYT". Urinen ble da analysert. Den ene av tre prøver var fin, de to andre viste "grumset urin", noe krystaller, samt celler som var "usikre". På bakgrunn av dette venter jeg nå på cystoskopi - noe jeg ser veldig lite frem til.

Det hører med til historien at jeg nettopp gjennomgikk en full ultralyd undersøkelse på Austad Diagnostikk. Urinblære og prostata så "helt flott ut" i følge legen. Han anbefalte meg å ikke ta cystoskopi. Er eller i god form og har ikke hatt noen andre typiske plager urinveisplager - bare blod i urinen.

Det jeg til syvende og sist lurer på, er det sannsynlig at nyresteinene er årsaken til blødningene? Og ved cystoskopien; er det mulig å få tilleggsbedøvelse utover bruk av bedøvende gel. Gruer meg veldig til en slik undersøkelse

Endret av billy63
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Allmennlege Kjell Vaage

Langvarig blod i urinen din virker nok ikke som noen alvorlig lidelse hos deg ettersom du har hatt det i mange år og at det har kommet og gått. En alvorlig tilstand ville gitt økende symptomer på så lang tid. Ultralydundersøkelse reduserer også mistanken om alvorlige tilstand som årsak til blod i urinen. Derimot en langvarig bekymring og antatt at blodet i urinen stammer fra dine nyresteiner /nyregrus. En meget sannsynlig årsak, men fastlegen har vel grunnet stadig tilbakevennende funn i urinen bestemt seg for den beste og mest avklarende undersøkelsen for å finne rett årsak til hvorfor det er blod i urinen. Denne undersøkelsen blir nærmest alltid utført når man som hos deg har sett blod i urinen med det blotte øye. Din smertebekymring må du overlate til sykehuset etter at du har fortalt dem din bekymring og sterke ønske om skånsom undersøkelse. Du kan være sikker på at også undersøkende lege ønsker å gjøre det så skånsomt som mulig. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...