Gå til innhold

Ødem i ett bein


Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Hei

Jeg har etter en kveld på høye hæler fått ødem i venstre bein. Det går helt fra hoften og ned i tærne. Jeg kjenner igjen symptomene fra da jeg hadde svangerskapsforgiftning for mange år siden, men det er mindre opphovnet enn da. Bør jeg gå til lege med dette eller vil det gå over? Jeg reagerer på at det er bare det ene beinet som er rammet, og at hevelsen ikke går bort. Det er nå to hele dager siden det begynte, og jeg syns foten er like hoven. Det gjør vondt å ha sko på og jeg kjenner det når jeg bøyer ankelen og kneet. Foten er markert tykkere enn den andre og jeg får dype groper når jeg klemmer på vevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Allmennlege Kjell Vaage

Økt væske og hevelse i en fot skiller seg fra hevelse i begge beina på den måten at man antar at det foreligger en lokal årsak. Oftest en hindring i denne fotens blod eller lymfesystem. Derfor leter vi ved ensidig ødem alltid etter en lokal årsak. Vanligst er de overfladiske vener, samle årene våre, som fungerer dårlig eller er betente. Åre knuter er en vanlig årsak. Det kan være en skade eller trykk mot blodårer eller lymfesystemet som kan presse væske ut i vevet og forårsake væskeansamling og hevelse. Hevelse, smerte og ubehag i en fot skaper ofte bekymring for blodpropp i foten og lege blir derfor ofte kontaktet i slike tilfeller. I ditt tilfelle er også muligheten til stede for at det kan foreligge en blodpropp og undersøkelse er derfor påkrevd. Ta derfor kontakt med fastlegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...