Gå til innhold

Hvorfor er folk imot OL men for uhjelp ?


DexterMorgan

Anbefalte innlegg

Vi kaster bort et OL i året på uhjelp som ikke hjelper i det hele tatt men faktisk gjør situasjonen for ulandene værre... men nå man først skal bruke pengene på noe fornuftig blir det ramaskrik om at dette har vi ikke råd til og blablabla. Jeg skjønner det ikke, kan noen forklare meg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet bare hvorfor jeg selv er mot, og det har ingenting med u-hjelp eller andre statlige utgifter å gjøre.  Jeg er motstander fordi jeg bor i Oslo og ofte er uenig i prioriteringen til blårussen som har styrt denne byen i mange år.  Det er vel og bra at staten garanterer for selve arrangementet, den norske staten har mye penger (så det skulle bare mangle om vi ikke tok vår del av u-hjelpen, men det synes jeg er en litt annen diskusjon). 

 

Men staten dekker ikke utgiftene til OL-søknaden, de er det vi som bor her i byen som må ta.  Det er nesten 300 millioner - jeg tror budsjettet foreløpig er på 270, og det skulle ikke forundre meg om det blir overskredet denne gangen også.  Samtidig kuttes det brutalt i budsjetter som har med byens svakeste innbyggere å gjøre.  Hvis byen virkelig har 250 - 300 millioner til å planlegge idrettsanlegg, kan de jo starte med ca. en tiendepart til å fikse noen av de råtne garderobene og toalettene som brukes av barn og ungdom i de lokale idrettshallene hver eneste helg.     

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg kan ikke forklare en sånn merkelig pengebruk.

Men jeg er for OL, det ville gitt Oslo mange nye idrettsanlegg noe byen virkelig trenger, videre ville tilbud og priser på sport bli mer i tråd med det behov som er, men som idag på ingen måte dekkes.

Jeg er ikke spesielt begeistret for ol, og misliker komiteen, men det meste har ubehageligheter ved seg, skal man være prinsippfast og helt ærlig må man flytte ut i naturen og ha mindre med samfunnet å gjøre.

Så ja jeg er for ol, barn og unge fortjener bedre idrettsmuligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet bare hvorfor jeg selv er mot, og det har ingenting med u-hjelp eller andre statlige utgifter å gjøre.  Jeg er motstander fordi jeg bor i Oslo og ofte er uenig i prioriteringen til blårussen som har styrt denne byen i mange år.  Det er vel og bra at staten garanterer for selve arrangementet, den norske staten har mye penger (så det skulle bare mangle om vi ikke tok vår del av u-hjelpen, men det synes jeg er en litt annen diskusjon). 

 

Men staten dekker ikke utgiftene til OL-søknaden, de er det vi som bor her i byen som må ta.  Det er nesten 300 millioner - jeg tror budsjettet foreløpig er på 270, og det skulle ikke forundre meg om det blir overskredet denne gangen også.  Samtidig kuttes det brutalt i budsjetter som har med byens svakeste innbyggere å gjøre.  Hvis byen virkelig har 250 - 300 millioner til å planlegge idrettsanlegg, kan de jo starte med ca. en tiendepart til å fikse noen av de råtne garderobene og toalettene som brukes av barn og ungdom i de lokale idrettshallene hver eneste helg.     

Det er flaut at kommunen ikke ser seg råd til å sørge for at lokaler brukt til gymundervisning kan brukes, slik at f.eks. elever i ungdomsskolen kan ha gym hele året, mens de samtidig har råd til å søke OL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ja jeg er for ol, barn og unge fortjener bedre idrettsmuligheter.

 

Tenk på hva man kunne fått til med de 300 millionene man har brukt på OL-søknaden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi kaster bort et OL i året på uhjelp som ikke hjelper i det hele tatt men faktisk gjør situasjonen for ulandene værre... men nå man først skal bruke pengene på noe fornuftig blir det ramaskrik om at dette har vi ikke råd til og blablabla. Jeg skjønner det ikke, kan noen forklare meg ?

Jeg kan bare snakke for meg selv, og for meg handler det først og fremst på fremveksten av en ukultur innenfor OL-systemet med uvettig overforbruk, lobbyering, systematisk diskriminering og fesjå. Når store deler av pengene skal gå til bygging av nye arenaer som overgår forrige arrangørlands, gentrifisering av bynære områder i arrangørbyene og uvettig pengebruk på at pampene skal bli fornøyd på suiten sin, handler det ikke lenger om noe som jeg syns man på et nasjonalt nivå bør støtte over statsbudsjettet.

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk på hva man kunne fått til med de 300 millionene man har brukt på OL-søknaden!

Hei!

Det er dessverre ikke så logisk systemet av byråkrati fungerer.

Vi får aldri de pengene et ol krever... De går til finere veier, lavere skatter og annet tull.

Så akkurat ol JA

For liker lek og moro

Bra for oss alle:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det er dessverre ikke så logisk systemet av byråkrati fungerer.

Vi får aldri de pengene et ol krever... De går til finere veier, lavere skatter og annet tull.

Så akkurat ol JA

For liker lek og moro

Bra for oss alle:-)

 

Syntes det vel i overkant å bruke 40-50 milliarder på lek og moro.

 

Forslår at neste selvangivelse inneholder følgende spørsmål: Ønsker du OL avholdt i Oslo i 2022? Svarer man Ja får du automatisk 10% ekstra (straffe) skatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier JA til OL. De må bare kutte kostnadene til et edruelig nivå, dvs under 10% av dagens nivå. Det skal tross alt ikke mye til for å avvikle et skirenn. Norge arrangerer verdenscup-renn hele tiden uten at det merkes på økonomien. Anlegg har vi mer enn nok av. Åpningsseremonien kan være en konsert med et par norske artister. IOC kan drikke Solo og Friele frokostkaffe når de er på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke norske skattebetalere skal tvinges til å støtte opp om økonomisk korrupsjon...

Eneste grunnen til at det er snakk om dette, i utgangspunktet, er at det er noen rike mennesker som presser på om det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gjør uhjelpen det værre, går gryna til despoter og religiøse nutjobs igjen?

 

Ja, mer enn 800 mill kroner sluses gjennom FN til galningene i Midt-Østen, en del av dette går til HAMAS.

 

Tenk på hva man kunne fått til med de 300 millionene man har brukt på OL-søknaden!

 

Nettopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flaut at kommunen ikke ser seg råd til å sørge for at lokaler brukt til gymundervisning kan brukes, slik at f.eks. elever i ungdomsskolen kan ha gym hele året, mens de samtidig har råd til å søke OL.

 

Godt poeng. Og da bør man mistenke korrupsjon.

Endret av ecbole
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Jeg endret mening om OL

Jeg ble imot da jeg leste om IOC sine personlige krav.

Dessverre har man imellomtiden klart å sløse bort trehundre millioner kroner. Jeg håper dere oslofolk vet hvem dere ikke skal stemme på neste år!

Anonymous poster hash: 4856b...e59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre har man imellomtiden klart å sløse bort trehundre millioner kroner. Jeg håper dere oslofolk vet hvem dere ikke skal stemme på neste år!Anonymous poster hash: 4856b...e59

Hei!

Jeg har en sak jeg er engasjert i, så jeg stemmer på et parti som ikke har innflytelse enda:-)

Jeg er for frihet på nettet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Penger til U-land = penger til de som virkelig trenger pengene

 

Jeg er uenig med dette, jeg mener ulandene trenger handelspartnere som ikke utnytter dem, ikke veldedighet som hovedsakelig går til korrupte folk, resten går til tiltak som kun er kortsiktige og ikke gir noen bedring på sikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er uenig med dette, jeg mener ulandene trenger handelspartnere som ikke utnytter dem, ikke veldedighet som hovedsakelig går til korrupte folk, resten går til tiltak som kun er kortsiktige og ikke gir noen bedring på sikt.

Riktig. Uhjelp fungerer ikke. Handel fungerer.

Anonymous poster hash: 4856b...e59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er uenig med dette, jeg mener ulandene trenger handelspartnere som ikke utnytter dem, ikke veldedighet som hovedsakelig går til korrupte folk, resten går til tiltak som kun er kortsiktige og ikke gir noen bedring på sikt.

Hei!

Derfor har Kina gjort mer for afrikanske land pga av handel, ; infrastruktur utbedres, og bedrifter etableres.

Så veldedighet i vertfall satt i systemer der mesteparten går til andre enn de som skal motta hjelp har jeg innvendinger mot.

Imidlertid fins det aktører som gir god veldedighet uten å tjene seg rike på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...