Gå til innhold

Er vi trygdede late og udugelige?


lathans

Anbefalte innlegg

Er vi late trygdede en for stor byrde for samfunnet? Lever vi et liv i sus og dus på fete trygder mens resten må jobbe og slite for å fø på oss? Det er det intrykket man sitter igjen med etter å ha lest i kommentarfeltene i nettavisene. Selv visse autoritetspersoner her på DOL insinuerer det samme.
 
Vi er mange som arbeidet så lenge vi kunne, før sykdommer, arbeidsskader og liknende satte stopp for arbeidskarrieren, og vi måtte bite i det sure eplet å sykemelde oss og senere bli uføretrygdet. Vi kanskje snakker for lite om den store eksistensielle krise det er å bli uføretrygdet. Det er så mye man mister, og man har ikke noe valg. Drømmer om studier, karriere, sosialt sammenheng og nettverk, økonomi forsvinner fra oss og det gjør vondt!
 
Hvis vi ikke fungerer i arbeidslivet, hva bør da gjøres med oss? Er et nakkeskudd for brutalt? Det ville nå ihvertfall frigjort midler til skatteletter for de som holder hjulene i gang. Kanskje nok til en nyere bil, eller en ekstra sydentur?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 71
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • AnonymBruker

    8

  • gråstein

    8

  • Madelenemie

    7

  • lathans

    7

Hva så, jeg har aldri bidratt med noe som helst. Bare snyltet meg gjennom livet.

 

Du har vel gjort så godt du har kunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok att jeg gir faen i hva en eller annen tulling i ett kommentarfelt, har for vrangforestillinger om folk som er trygdet. Hvis han tror det værste om meg, så vet han uansett ikke hva han snakker om. Og da kan han likegjerne holde kjeft

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange med somatiske sykdommer mener de med psykiske problemer er snylte-svin... liksom sånn "få skikk på deg, din late jævel".

 

Folk er ignorante og vet ikke hva de snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel to typer uføretryggdede, de som er ganske eller helt friske og som har brukt mye tid og energi på å lure til seg en uføretryggd, kjenner til noen av dem.Og på toppen av det det hele jobber de svart ved siden av tryggden.Sånne folk får meg sint.

Så har du de som er så syke at de ikke kan jobbe fult eller deltid.Noen er skyldig i det selv, ander har bare hatt uflaks i livet og blitt syke.

I et sivilisert samfunn tar vi oss av de som ikke kan klare seg selv, blant annet ved tryggd.

Men det å være tryggdet er ikke å være uten verdi, selv om en ikke kan jobbe , så kan en gjøre andre ting, etter evne.Feks.være en god venn, nabo , ta seg av familien, eller noe frivillig arbeid. Det har også en verdi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel to typer uføretryggdede, de som er ganske eller helt friske og som har brukt mye tid og energi på å lure til seg en uføretryggd, kjenner til noen av dem.Og på toppen av det det hele jobber de svart ved siden av tryggden.Sånne folk får meg sint.

Så har du de som er så syke at de ikke kan jobbe fult eller deltid.Noen er skyldig i det selv, ander har bare hatt uflaks i livet og blitt syke.

I et sivilisert samfunn tar vi oss av de som ikke kan klare seg selv, blant annet ved tryggd.

Men det å være tryggdet er ikke å være uten verdi, selv om en ikke kan jobbe , så kan en gjøre andre ting, etter evne.Feks.være en god venn, nabo , ta seg av familien, eller noe frivillig arbeid. Det har også en verdi.

Jeg jobber ikke svart i det minste. Men på en annen side hadde jeg vel kanskje fått fengsel da, og da hadde det vært synd på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faen. Resten av livet på trygd, og alle tror jeg er svindler, det samme gjør de på DPS for de har oppdaget at jeg har lurt dem.

Kan jo ha lurt dem? Det vet en jo ikke om man er manipulerende og mangler selvinnsikt.

 

Men svart jobber du nå ikke. Det er da noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel to typer uføretryggdede, de som er ganske eller helt friske og som har brukt mye tid og energi på å lure til seg en uføretryggd, kjenner til noen av dem.Og på toppen av det det hele jobber de svart ved siden av tryggden.Sånne folk får meg sint.

 

Sånne folk bør man melde fra om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det skulle bare mangle at jeg ikke jobba svart da, skal jeg liksom være stolt av at jeg ikke jobber svart???

 

Nei, nei, ikke ta det sånn. Men jeg tror nå trygden din er vel fortjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo. De som vet hvem jeg er. Familien er tvunget til å være hyggelig, siden det er deres strategi for å gjøre meg til en mindre skam.

 

Beklager å si det, men dette høres bare psykt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager å si det, men dette høres bare psykt ut.

Det er det ikke, men kan jo ikke si det til dem. Men jeg skjønner analysen. Jeg har observert hva de har sagt over tid, og trekker denne konklusjonen. Men jeg kan ikke snakke om noe som helst for da blir følelser aktivert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen sier det til trynet ditt att du er en latsabb, de sier det bare bak din rygg, eller i anonyme kommentarfelt på internett. Baksnakking heter det. Ufint, og sier mer om dem....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Vil nevne en meget viktig sak:

Uten de trygdede ville "frivilighetsnorge" ha stoppet opp. Det ville vært katastrofalt for hele landet, men spesielt for ungdommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes hele denne debatten blir så forbannet svart/hvit.

 

Det er to ting jeg synes er forferdelig synd.

 

1. De (relativt få) som misbruker det norske trygdesystemet.

2. De (relativt mange) som ikke får fullgod behandling som kunne medført at de kunne hatt en arbeidsevne og bedret livskvalitet, i det minste delvis. 

 

I punkt 2 ligger det muligens også et element av egeninnsats i visse tilfeller, mht samarbeid med helsevesenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen kan ikke jobbe

Noen vil ikke arbeidsgivere ansette

Noen kan jobbe men opplever det psykiske/fysiske ubehag som for stort.

 

II 3. alternativ så er det alltid grader, noen er mer "ømfintelige" enn andre, og det er umulig å sette en klar grense for når du "sylter" og når det er "rettferdig". Hvor mye ubehag skal du måtte ha for å rettferdiggjøre trygd, det er subjektivt og vanskelig å si hvem som snylter og hvem som fortjener. Noen folk skriker veldig høyt om sine ubehag, mens andre er mer stille og tilbaketrukne og blir sett på som snyltere selv om de har det like ille som de andre som er utenfor arbeidslivet.

 

Min mening ^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...